Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 elektromos roller teszt
Nem a nevével győz meg
A Xiaominál generációváltáson estek át a rollerek, a korábbi szériát az Essential, az 1S és a Pro 2 modellek követték. A Xiaomi mérnökei smirglivel járták körbe a szerkezetet, és mindenhol csiszolgattak valamit, bár az alapparaméterek a korábbi Pro-hoz képest változatlanok maradtak. 45 km-es hatótáv, 25 km/órás végsebesség, remek minőség, app alapú vezérlés, fedélzeti komputer. A nagy akkumulátort és a remek minőséget azonban meg kell fizetni, közel 200 000 Ft-ot kérnek a járműért a Xiaomishopnál, magyar számla és 2 év garancia mellett.
Azért, hogy el tudjatok igazodni a Xiaomi rolleruniverzumában, gyorsan felsorolom az új széria modelljeit:
- Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 – a Xiaomi Scooter Pro utódja
- Xiaomi Mi Electric Scooter 1S – Xiaomi M365 utódja
- Xiaomi Mi Electric Scooter Essential – Xiaomi M187 (Youth edition) utódja
Galéria
Az Essentialt már próbáltam – a tesztet itt olvashatjátok -, az írást már csak azért is érdemes végigfutni, mert a vázszerkezet gyakorlatilag megegyezik, ahogyan a minőség is. Aki a dolog felgöngyölítését az elődmodellek irányából kezdené, annak javaslom az M365 tesztünk átnézését, de az is jó módszer, ha összeszeditek a különbségeket a Pro elődmodelljéhez képest. Már amennyiben sikerül, ugyanis túl sok minden azért nem változott:
- a fényvisszaverő matricák oldalt nem pirosak, hanem sárgák
- gumibetétet kapott a kormánylehajtó mechanika, hogy ne nyikorogjon
- a hátsó sárhányó oldalmerevítései fémek lettek, így nem tudja kidörzsölni a tárcsafék bovdenjét (tipikus probléma volt az előző szériában)
- az 1 W-os lámpát 2 W-osra cserélték, a fényt a prizma jobban teríti
És ennyi, vagyis nem tördelték a kezüket a mérnökök, hogy valami hatalmasat gurítsanak, viszont a minőség és a kinézet eddig is rendben volt, így inkább a hibákat javítgatták. A kormánymechanikán fejlesztettek – hajlamos volt elroppanni -, megoldották a sárhányónál kidörzsölődő bovden problémáját, az akku kontakthibáját pedig már az előző verzió frissebb szériáinál orvosolták. Ezek persze fontos lépések a megbízhatóság felé – aki nem ért egyet, vegyen egy régebbi Kugoo S1 modellt -, de azért innovatívnak nem mondanám. Minden más viszont eddig is jó volt, akkor meg minek változtatni?
Ami a műszaki paramétereket illeti, sok változás nem történt, a 12,4 Ah-s akkumulátor a gyári érték szerint 45 km-es hatótávot tesz lehetővé. Ez a szokásos furán mért – hátszélben, „kizsírozott szakadékban” – eredmény, amit nem kell komolyan venni.
Sokat tehettek a hatótáv növeléséért, ha a ballonos kereket keményre fújjátok.
PSI-ben adják meg a nyomásértéket, ennek kell 50-60 közé esnie. Nagyon nem mindegy, hogy 2 vagy 4 barra pumpáljátok, a keményebb kerékkel a defekt esélyét is csökkenthetitek. A végsebesség 25km/óra, ezt mi magyarok teljesen ki is használhatjuk, Németországban például a törvény 20 km/órában maximalizálja, ezért a „DE” variánsokat is ennyire limitálják. Érdekesség, hogy ennél gyorsabban is lehet menni lejtőn, az elektronika nem fogja limitálni a sebességet.
Ami a kraftot illeti, itt két értéket adnak meg, a motor névleges teljesítménye 300 W, de ki tud magából tolni csúcsértékként 600 W-ot is, ami már elég jó dinamikával tudja mozgatni a szerkezetet. A vezérlő áramtűrését is megadják, 17 amper, ebből pedig következtethettek arra, hogy a konkurensekhez képest mennyire dinamikus a szerkezet, de érzésre eléggé.
Galéria
A viszonylagos hibamentes működéshez kifejezetten kényelmes haladás társul,
és bár lengéscsillapítója nincsen, a 8,5 inch-es ballonos kerekek miatt erre igazából nincs is szükség. Nem mondom, hogy repülőszőnyeges érzést nyújt, de kellemes vele haladni, legalább annyira, mint a konkurens Kugoo M2 Pro-val. A nem állítható kormány viszont a magasabbaknak gondot okozhat. Ahogyan a terhelhetőség is, 100 kg a maximum, pedig a mondás is úgy tartja: „a férfiember 100 kilogramm fölött kezdődik”.
Szintén fontos ergonómiai pozitívum, hogy a kezelőszervek megfelelő helyre esnek, nem kellett semmiért nyújtózkodnom, hosszabb távon is kényelmes a használat, kiváló a markolat is. A kijelző jól olvasható, és a lényeges adatokat – sebesség, töltöttség, lámpa, WiFi kapcsolat stb. – meg is jeleníti. Azt, hogy vakító napsütésben milyen, mondjuk kipróbálni nem nagyon tudtam ebben az őszi esős-szeles időben, de a netes tesztek alapján ezzel sincs gond.
Nagyon fontos tulajdonsága, hogy a dupla fékrendszerrel – E-ABS elől és tárcsa hátul – normálisan meg lehet állni, nem úgy, mint például egyes Kugoo modellekkel. Viszont nincs taposófék a sárhányóban, így ezt a lábatokkal ne illessétek. Természetesen hátul is van lámpa, illetve a német modellek még egy rendszámtartó platnit is kaptak, ez az általam tesztelt modellről hiányzott. A súlya szerintem meglepően alacsony, 14,2 kg, ebből 3 kg az akkumulátor. Kontextusba helyezve a dolgokat, a Kugoo M2 Pro több, mint 16 kg, úgy látszik tényleg ér valamit az „aviation grade alloy” címke. Mi több, IP54-es védelmet kapott, és tényleg ott vannak a tömítések, ahol azoknak lenniük kell, így ha elkap titeket az eső, akkor sem lesztek „halálra ítélve”.
Ami az appot illeti, rendben teszi a dolgát, és mindenképpen használnotok kell, mert amíg nem aktiváljátok a Pro 2-t, csipog, mint az Isten nyila. A felület ugyanaz maradt, mint korábban, átlátható, igazából statisztikai szempontból érdekes az egész, lehet nézegetni, hogy mennyi a megtett út és hasonlók. Innen aktiválhatjátok a tempomatot – 5 mp után automatikusan bekapcsol adott gázállásra -, kapcsolgathatjátok a lámpát és a további szokásos dolgokat, sőt, elvileg, ha feltesztek a csengő mellé egy telefontartót, akkor akár menet közben is nézhetitek az adatokat. Egy dolog viszont nem tetszett, a hosszú töltési idő, 8-9 óra azért elég sok, árulhatna a Xiaomi a termékéhez valamilyen „super charger” megoldást.
A valós hatótáv ebben a borongós, 10-12 fokban 30,2 km lett,
alattam, aki 75-78 kg. Gyakorlatilag végig full gázon, tempomattal toltam, „S” fokozatban. Szerintem nyáron simán +5 kilométert tudna, de az biztosan nem fér bele az átlagos felhasználásba, hogy 15 kilométer/órával gurultok egy teljesen sík úton, ahogy a gyári mérés is megszületett. Úgy lehet, hogy a 45 km is meglenne, de ez a 30 sem rossz, főleg hogy ehhez a Kugoo M2 Pro jutott a legközelebb, 22,6 km-es hatótávval. A lámpát is volt módomban kipróbálni, mivel az óraátállítás miatt már fél 5 körül sötét van, tényleg jobb lett, rendben tette a dolgát, még ködben is viszonylag hatékonyan, jó szögben világítja az utat.
Végezetül néhány tanulságot megosztanék a nagyérdeművel. Ha a hatótáv növelése miatt keményre fújjátok a kereket, az bizony rontani fogja a menetkomfortot. Én végig 60 psi-n használtam, és itt bizony már nincs meg az a légpárnás simaság, mint 3 bar körül. Ez azért is probléma, mert 20 km/órás átlagsebességgel az elméleti 45 km-es hatótávot több, mint 2 óra alatt lehet elérni. Ez már kellően hosszú idő ahhoz, hogy a rázkódás kellemetlen legyen.
A három „sebességi” fokozatból az első arra jó, hogy tolni tudjátok a rollert, ilyenkor nem is kell lábbal belökni. A második „D” fokozatban limitálja a sebességet 20 km/órában, és nem is húz annyira, mint „S” módban. Ha nagyon göröngyös az út, akkor viszont nem tudjátok majd a tempomatot bekapcsolni, mert folyamatosan hintázik a roller, és így képtelenség 5 másodpercig azonos állásban tartani a gázkart.
A gyár által írt 20 fokos dombmászó képesség kamu, egyik ilyen kategóriájú roller sem tud ennyit, de a Gellért-hegyre azért a Hegyalja út mentén felhozott.
A meredekebb utakat ne erőltessétek, mert nem fog rajtuk felmenni. Lefele viszont remekül használható a motorfék a legerősebb állásban. A hátsó tárcsa brutálisan fog, simán tudtam farolgatni vele, de a vizes levelekre nagyon figyeljetek oda, mert irdatlan nagyokat lehet rajta taknyolni.
Összegzés
Nem volt még nálam olyan Xiaomi roller, amit ne szerettem volna, mondom ezt annak ellenére, hogy a családban 2 db Kugoo S1 és 2 db Ninebot ES1 is van. Egyszerűen a minőségük nem összehasonlítható a Xiaomi rollerekkel, tesztalanyunknak kiváló az anyaghasználata, letisztult a formája, sokkal időtállóbb az összhatás. Az persze kérdés, hogy 2000 km múlva milyen állapotban lesz, de a cég láthatóan igyekszik javítani a típushibákat. Ráadásul sokkal kényelmesebben és kulturáltabban működik minden Xiaomi roller, mint az olcsóbb ellenfelek, és a Pro 2 még majdnem 2 kilóval könnyebb is.
Két dologba azért bele tudok kötni, az egyik a töltési idő, ami brutálisan hosszú, 8-9 óra, van, aki nem alszik ennyit egy éjszaka alatt. Valamilyen gyorstöltési megoldást kitalálhattak volna a roller mellé is, ha már majdnem minden telefonjuk tud ilyet. A másik az ár, a 199 000 Ft eléggé húzós magyar viszonylatban, cserébe hazai raktárról, 2 év garanciával – akkura csak fél év -, magyarországi számlával és ügyfélszolgálattal érhetitek el a terméket. Kintről az előd M365 Prot némileg olcsóbban, a BGXMP365PCZ kuponkóddal durván 160 000 Ft-ért szerezhetitek be, de a hasonló paraméterekkel rendelkező, de gyengébb minőségű Kugoo M2 Pro is szóba jöhet 124 000 Ft-ért a GKB225S kuponkóddal, ráadásul egy rakat ajándék is jár mellé. Ha Kínából rendelitek, mindenképpen áfa- és vámmentes szállítással tegyétek.
Pro
- Remek minőség
- Kellemes úthiba csillapítás
- Elég jó applikáció
- Nagy hatótáv
- Tényleg jobb lett a lámpája
- Kiforrott technika, sok típushibát javítottak
- Jól gyorsul
Kontra
- Drága
- Nem állítható a kormánya
- Tetű lassú töltés
- Nehezen különböztethetőek meg az egyes modellek
Mennyibe kerül pontosan egy termék?
Az egyszerűség kedvéért cikkeinkben mindig átváltjuk az USD árakat forintra, általában az adott oldal kalkulátora szerint. A valóság azonban az, hogy a bankotok 4-5 forinttal rosszabbul váltja a devizát, mint a bankközi árfolyam, vagyis mindig egy kicsit többe kerül a termék, mint a leírt ár.
Ezen teljesen ingyenes bankkártyák rendelésével segíthettek, a Revolut, a Monese és a Curve is ad ilyet – utóbbira 5 GBP-t ingyen kaptok, appban a D4WGX4ZE kuponkódot használjátok –, illetve felül a menüsáv #fintech címkéjére nyomva olvassátok el a témában írt bejegyzéseinket.