Xiaomi Mi Electric Scooter 1S roller teszt
Közepes mindenes
Valamiért korábban kicsúszott a karmaim közül az 1S, amikor a Pro 2-t – ami a nagyobb testvére – és az Essentialt – ez pedig a kisebb – teszteltem. Aztán lefolyt 1 évnyi víz a Dunán, és eljutott a széria középső rollere is a tesztasztalomra. Ez azért érdekes, mert így tulajdonképpen nem egy új, hanem egy használt 1S-t próbálhattam ki, így összegyűlt egy csomó tapasztalat az akár 30 km-es hatótávot is tudó, app alapú rollerről. A Xiaomishopnál 149 990 Ft-ot kérnek érte, kaptok rá 3 év jótállást, és természetesen a magyar vásárlás minden előnyét – hazai ügyfélszolgálat, gyors szállítás, számla stb. – is élvezhetitek.
620 kilométer után az 1S menet közben egy teljesen új roller benyomását keltette.
Nyilván vannak rajta külsérelmi nyomok, hiszen járt már pár helyen, koszos is volt, de amolyan bizalomgerjesztő módon vált viseletessé. Nem görbült el rajta semmi, nem lötyögött, csattogott, pedig ilyesmit a Kugook már új korukban is szoktak produkálni. Erre a szériára a legtöbb korábbi típushibát is kijavították, már nem is jellemző a Xiaomi rollerekre a kontakthibás akkumulátor pakk vagy a kidörzsölődő fékbowden. A három modell között egyébként nincs nagy különbség, a Pro 2 300 W-os és alattam olyan 30 kilométert ment el, a végsebessége pedig 25 km/óra. Az Essential csak 250-es, 16,5 kilit tettem meg vele és a végsebességét 20 km/órában limitálták. Nem nehéz kitalálni, hogy az 1S a kettő közé tagozódik be, 250 W-os motor – maximum 500 W-os csúcsteljesítménnyel – mozgatja, 25 km/óra a végsebessége és 22 kilométer hatótávot sikerült kihoznom belőle 75 kg-os tömeggel, kb. 10 fokban.
Galéria
Ezzel tulajdonképpen el is mondtam nagy vonalakban, mire számíthattok. A Pro 2-vel az volt a bajom, hogy a 30 kilométeres hatótávhoz a 25 km/órás végsebesség túl kevés, előbb untam meg a rollerezést – vagy fáradtam el tőle -, mint hogy lemerült volna, míg az Essential idegesítően lassú volt. Cserébe kevesebbszer kell tölteni, ami növeli az akku élettartamát, szóval mindenki döntse el, neki melyik a fontos. Ebből a szempontból szerintem az 1S az ideális, és az ára ennek nem olyan elszállt, mint a Pro 2-nek, viszont mivel sok mindent egymástól örököltek, ezért tulajdonképpen az előnyei és a hátrányai is változatlanok, ezeket szedtem össze a következő részben.
Mivel kisebb termetű célközönségnek szánták, ezért a kormánya sem állítható,
így az extrém testarányokkal – pl. nagyon magas de vékony – rendelkezőknek kényelmetlen lesz. Mivel én konfekcióméret vagyok – 75 kg, 175 cm -, nekem pont jó, de hát nem mindenki ilyen „generál kivitel”. Bár ez nem egyértelmű negatívum, én jobban szeretem a hátul kaparós rollereket, itt pedig előre került az elektromotor, így ha egy padkára felugrok vele, akkor van egy pillanat, amikor nincs tapadás, és a lejtőn is előnyösebb a hátsó – vagy a dupla – hajtás.
Lengéscsillapítója nincs, de ez ebben az esetben szerintem pozitívum,
mert ritka hitvány dolgokat tudnak összehozni az alsó kategóriában a gyártók. Az 1S 8,5 inch-es tömlős gumija szépen kisimítja a nem túl nagy úthibákat, persze ekkora kerékmérettől sokat nem kell várni, de sokkal jobb, mint a Kugoo modelljei, leszámítva talán az M2 Prót, ami szintén remek. Ami számomra nagyon meggyőző, hogy gyakorlatilag minden úgy működött, mint a teljesen új Essential és Pro 2 esetében. Nincsenek laza stiftek, csavarok, a kormánylehajtó mechanika nem kopott ki, a hátsó tárcsa bika mód fog – jókat lehet vele farolni -, nem ráz és nem csörög rajta semmi. Az első dolog, ami el szokott engedni az ilyen rollereken, az a fellépő gumi ragasztása, de ez is a helyén volt, a felülete érdes, mintha új lenne. Ez 2000 kilométernél is roller lesz, nem pedig egy lelakott vaskupac, e felől nincs kétségem.
Ami a menetteljesítményeit illeti, a 250 W eléggé karcsúnak tűnik, de ehhez képest nem megy rosszul. Nyilván az ilyen rollerekkel a budai rakparton kell a bicikliúton krúzolni, és nem hegyen-völgyön át a terepen veretni, mert arra konkrétan alkalmatlan. Kívánja a kicsi kerék a sima utat, meg az sem baj ha hátszél van, sőt a Gellért-hegy oldalában, lefele a 27 km/órás sebességet is elértem vele, de ez alapvetően egy nyugodt, ingázásra való roller. Ami a lámpáit illeti, azok elég jók, elöl 2 W-tal világít, a hátsó piros pilácsot pedig permanensen be lehet kapcsolni az appból. A kerekein vannak fényvisszaverő felületek, szóval egész jól lehet látni sötétben is.
Ami még tetszett, az a súlya, 12,5 kg,
ettől nem jön ki az aranyeretek, mint mondjuk a 30 kilós Eleglide-tól, ha fel kell vinni a harmadikra egy kézzel. Tényleg 3 másodperc alatt összecsukható, a gyártó nem hazudott, és lehajtott kormánnyal nem egy nagy feladat a hordozása. Néha erre szükség is van, hiszen ez nem egy lépcsőn leveretős vagy padkáról leugrálós darab, igaz ezeket a mutatványokat nem sok roller tudja. Érdemes egy kicsit még a fékekről beszélni, hátul a már említett tárcsa biztosít kellő fékhatást – a sárvédőt nem lehet letaposni -, elöl pedig az appban 3 lépcsőben állítható motorfék termel vissza. Elég gyorsan meg is áll, ha arról van szó.
Galéria
A fedélzeti komputer kezelése pofonegyszerű,
egyetlen gombot kell nyomkodni, hosszúra ki- és bekapcsol, duplára vált a módok között – séta mód, 15 és 25 km/órás limit -, rövidre pedig a lámpát aktiválja. 5 másodperc után bekapcsol a tempomat, ami fékezésre vagy újabb gázadásra kapcsol ki. Az appjával sok nyűgöm nem volt – leszámítva azt, hogy rámerőszakolta a tutorial videó végignézését -, minden tökéletesen működött. Pár dolgot lehet innen ki-bekapcsolni – hátsó lámpa, tempomat, elektromotor ellenállása stb. -, de alapvetően egy fajta statisztikai modulként használható a legjobban. Mennyi az akku töltöttsége, milyen hosszú volt a feltöltés óta megtett út, mennyi az élettartama alatt megtett összes út hossza, és így tovább.
Megmértem Stravaval, hazudik-e, és nem, a 22 kilométeres körömön 500 méteren belüli értékeket kaptam,
szóval alig téved a fedélzeti komputer. Korrekt kis masina ez, csak azt várjátok el tőle, amire tényleg való, a nyugis városi gurulást. Ráadásul ezzel a teljesítménnyel és végsebességgel még nem is minősül segédmotoros kerékpárnak, sokak örömére.
Összegzés
A hármas sorozat legjobb tagja szerintem az 1S, szolid roller, ami a teszt végére közel 700 kilométer után sem keltette a lelakottság érzetét. Minden tette a dolgát, mintha új lenne. Komfortosan megy, egész jó a hatótávja, de persze nem kell tőle többet várni, mint amit tud. 80 kilogrammig ajánlom mindenkinek, aki nem hegyen lakik. Egyetlen igazi vetélytársa van, a Kugoo M2 Pro, és az árazásuk is hasonló, csak hát az már nem nagyon kapható. A Xiaomi 1S-ért 149 990 Ft-ot kérnek a Xiaomishopnál, illetve van egy Nordic Edition is, ami 20 km/órával képes csak menni, viszont csak 126 990 Ft. Banggoodon a korábbi 1S kapható – ráncfelvarrás előtti variáns – csak cseh raktárból, viszont ez a legolcsóbb, 111 500 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ért el lehet hozni a BG76feed kuponnal, ami eléggé kívánatos vétellé teszi.
Pro
- Remek minőség
- Kiváló anyaghasználat, még 600+ km után sem recseg, ropog
- Elég kényelmes
- kis súly, könnyű összecsukhatóság
- Nem minősül segédmotoros kerékpárnak
- Elég jó hatótáv
Kontra
- Alacsony teljesítmény
- A 100 kg-os terhelhetőség inkább csak 80 kg a valóságban
Mennyibe kerül pontosan egy termék?
Az egyszerűség kedvéért cikkeinkben mindig átváltjuk az USD árakat forintra, általában az adott oldal kalkulátora szerint. A valóság azonban az, hogy a bankotok 4-5 forinttal rosszabbul váltja a devizát, mint a bankközi árfolyam, vagyis mindig egy kicsit többe kerül a termék, mint a leírt ár.
Ezen teljesen ingyenes bankkártyák rendelésével segíthettek, a Revolut, a Monese és a Curve is ad ilyet – utóbbira 5 GBP-t ingyen kaptok, appban a D4WGX4ZE kuponkódot használjátok –, illetve felül a menüsáv #fintech címkéjére nyomva olvassátok el a témában írt bejegyzéseinket.