Samebike SY26-FT elektromos kerékpár teszt
Több, mint három kiló, és ez nem a súlya
Forrás: Banggood
Megérkezett a Samebike SY26 elektromos bringa, és felsejlettek előttem a korábbi tesztünk pillanatai az Elegelide M1 kerékpárról, ami egy kifejezetten jól sikerült termék volt. Ezt vártuk el az SY26-tól is, főleg hogy a gyártó 70-80 kilométeres hatótávot ad meg a 26 colos kerekekkel szerelt járműre, ami akár 35 km/órával is képes haladni a 350 W-os motor rásegítésének köszönhetően. Az ára elég húzós, nagyjából 333 000 Ft-ot kérnek érte a BGHU2376 kuponnal, cseh raktárból, ingyenes szállítás mellett.
Csavarkötésekben sosem voltak erősek a Távol-keletiek, de arra akkor sincs mentség, hogy három darabból miért nem mindhárom egyforma.
Kb. ami az összeszerelő jómunkásember kezébe akadt, azt tekerte bele a vázba, az akku platnijánál érdemes nézelődni. A másik, hogy bár a váz nagyon szép, a gátlókkal szerelt első villát tuti nem az készítette, aki az előbbit. Csúnya, szemetes a hegesztés, gyenge minőségűnek néznek ki az anyagok, nem illik a bringa összképébe. Szintén érthetetlen, hogy miért nem azt a sárhányót találtam a dobozban, ami a leírásban szerepel, így nem voltam teljesen biztos benne, hogy hogyan is kéne azt felszerelnem a vázra. A lámpa elé, vagy mögé? Szóval voltak kérdések, de fél óra alatt azért így is összeraktam a cuccot.
Galéria
Forrás: RendeljKínait
Azért ez sem ment pöpecül, ahogy a kormányszárat beállítottam, a 4 csavar egyikében elment a menet,
hullott a „fémforgács”, szerencsére ez sztenderdnek néz ki, így egy biciklis boltból lehet majd másikat beszerezni, de hát akkor is. Szerszámot egyébként bőséggel adtak a Samebike SY26 mellé, ezzel alapvetően nincsen gond. Az akkumulátort feltöltöttem, majd felpattintottam a vázra, a delejt egy külön kapcsolóval lehet ráadni, illetve egy kulccsal lezárni a telepet, nehogy „futó tulajdonáthelyezés” áldozata legyen. A kapacitása 10 Ah, a maximum feszültsége 42 V, vagyis a teljesítménye 420 Wh, ezzel elvileg 70-80 kilométert képes megtenni a kerékpár rásegítéses módban és 40-et teljesen elektromosban. A motor 350 W-os, ez dolgozik akkor, amikor tekertek, a rendszer pedálszenzorral működik.
Forrás: Banggood
A módokat a fedélzeti komputeren lehet beállítani, háromféleképpen:
- teljesen elektromos (innentől kezdve ez segédmotoros kerékpárnak számít)
- PAS: pedal-assisted system, vagyis pedálrásegítéses rendszer, ami 5 fokozatban állítható
- normál kerékpár üzemmód, amikor a motor nem segít a tekerésben
A központi kijelzőn követhető nyomon a töltöttség, a rásegítés mértéke, a megtett út és a sebesség, szóval a szokásos módok. Összesen 3 gomb van rajta, egy bekapcsoló és egy plusz-mínusz, amivel állítható a „motorerő”, ezzel elvileg 35 km/óráig képes támogatni a hajtót, de nekem sikerült vele 39,6 km/órával is mennem. A sebességváltó egy alap, 21 sebességes Shimano, a kerékpárt két tárcsafék lassítja, de azért itt is találtam makulát, az első pofák szorultak, nyilván ezen lehet állítani, és pont ilyen dolgokról szól a kerékpárok nullrevíziója. Guminyomás, fékek, kormány és ülés beállítása, ezek nélkül ti se induljatok el. És ha már ülés, egy géllel töltött, kifejezetten sportos darab került a gyorsbilinccsel állítható nyeregcső végére.
A bringa majdnem tökéletesen teljesíti a jogszabály által támasztott kötelező elemeket is, első-hátsó prizma a kerekeken és a pedálon is, illetve fehér front lámpa, és egy piros macskaszem az ülés alatt. Ez utóbbi helyett érdemes felrakni egy piros színű lámpát, akkor tényleg rendben lesztek, legalábbis ebben a tekintetben. Magyarországon ugyanis a kézi gázzal szerelt bringák segédmotoros kerékpárnak minősülnek, míg a motorerő felső határa 300 W, de a Samebike ennél többet tud, tehát papíron ez már nem egy elektromos bicikli. Ami hiányzik még, az a csengő, helyette van egy elektromos duda, ami szintén megteszi, ha jelezni akartok, bár inkább vicces a hangja, mint tekintélyt parancsoló. Nincs más hátra, mint felpattanni a 150 kilogrammot is elviselő vázra, és kimenni egy kicsit tekerni, de ezt már kollégámmal, Norbival tettük meg, így innentől kezdve az ő tapasztalatait is beleszőttem a tesztbe.
Ami elsőre – értsd: kb. 100 kilométer után – feltűnt, hogy a fékek nyikorognak.
Mondhatnám, hogy be kell őket állítani, meg bejáratni, de a LAOTIE FT100 esetében semmi ilyesmit nem tapasztaltam és abba is kb. ekkora utat tekertünk bele. A fékerőt elég jól be lehet állítani, csak ez a csikorgás ne lenne. Az általam szidott első teleszkóp közepesen csillapít, a mértéke nem állítható, igazából szívem szerint cserélném valamire, akár egy olcsóbb, állítható előfeszítéssel rendelkező Suntour is megteszi a Samebike gyárija helyett. Aminek viszont örültem, hogy a kerekei 26 colosak, érezhetően jobban lép át a repedéseken, mint a kisebb kerékkel szerelt bringák.
Tekerni egészen kellemes, de mivel pedálszenzoros, a plusz nyomaték vagy megjön vagy nem elven érkezik. Eléggé zavaró, hogy ezt nagy késéssel teszi, van amikor 1 másodperc is eltelik, mire a hajtás észreveszi, hogy tekertek. Van egy „power bar” a kijelzőn, ahol a rásegítés mértéke látható, amikor zavart, hogy az elektronika lemaradásban van hozzám képest – pl. elindulás vagy egy hirtelen érkező emelkedő esetén -, akkor a kézi gázzal egy kicsit rádolgoztam, ami szépen lecsökkenti a késlekedés idejét. Így már egészen kellemesen használható a Samebike SY26, de azért a nyomatékszenzoros társai sokkal egyenletesebben segítenek be a hajtásba, igaz minimum 500 000 Ft-ért.
Forrás: Banggood
A levehető akkumulátora – vagyis nem kell az egész bringát felcipelnetek a lakásba – a váz alsó csövére, a kulacshelyre került.
Itt található a kerékpár legbotrányosabb része, a csúnyán behajtott csavarok, amik közül az egyik nem is illik oda, ilyet az Eleglide M1-en azért nem láttam. Az akkupakk 10 Ah-s és 42 V-os maximum feszültségen, vagyis 420 Wh áll rendelkezésetekre a haladáshoz. A hatótávot kicsit trükkös megmérni, Norbi alatt olyan 50-et tudott vegyes használat mellett, de amikor csak andalogtunk, akkor viszont a Budapest-Szentendre-Budapest távot megjártam úgy, hogy még 4 csíkot mutatott az 5-ből a kijelző. Mondjuk ezek a csíkok tudnak félrevezetők lenni, elég hirtelen tud lemerülni, legutoljára 2 teljes csíknál egy emelkedő közepén mondta azt, hogy akkor neki elég. Onnantól már csak akkor ment tovább, ha tekertem, ilyenkor nem jön jól az akku plusz súlya sem. Van a fedélzeti komputeren feszültség kijelzés, az talán egzaktabb információt ad az aksi állapotáról. Alacsony rásegítés mellett a 60 kilométer sem tűnik lehetetlennek, míg full kézi gázzal akár 20-ra is le lehet vinni ugyanezt, szóval olyan ez, mint a benzines autó, a lábatok súlyától függ a fogyasztás.
A váltója egész jó, 3*7 fokozatot válthattok végig, kicsit karcosan működik a Shimano Tourney, de azért megjárja. Nem nagyon váltogattam, csak mikor a 350 W-os motor rásegítését nem éreztem elegendőnek. Ezen a bringán is van szerviz menü, amit a + és a – gomb hosszanti nyomásával lehet előcsalni, így mókolhattok a paramétereken. a P8 a sebességállítás, ezt feltolhatjátok az égig, így lehet elérni az akár 40 km/órás sebességet is, de nyilván ez nagyban csökkenti a hatótávot. Ha ugrál a váltó vagy nem vált le egy fokozatot, akkor érdemes a hátsó 3 db csavaron finomhangolni a dolgokat.
Mivel a váznak van egy felső keresztcsöve is, ezért lehet akár kéz nélkül is bringázni. A markolattal nem voltam túl elégedett, nekem hosszabb távon kényelmetlen, ezt cserélném, de ez filléres tétel. Az első fénye olyan „közepeske”, én simán felpattintanék a kormányrúdra egy jobb Gaciron lámpát, ami kb. 10 000 Ft, és százszor jobban világít, mint a gyári. De addig is a plusz gomb hosszabb nyomásával kapcsolható a lámpa ki és be. A canga tud még egy hasznos dolgot, amit magyarul talán toló módnak lehetne fordítani, bármilyen furán hangzik is. Ezt a mínusz gomb nyomvatartásával lehet aktiválni, ezzel lehet elérni, hogy tekerés és a gázkar lenyomása nélkül a bringa megindul kb. 4-5 km/ órás sebességgel, ez a sétáló mód. Aki ismeri a Zuglón átívelő bicikliút M3-as felöli végét, az tudja, hogy ott két felüljárón is át kell vergődni, hogy átjussunk a XIII. kerületbe, hogy az ottani bringaúton folytathassuk utunkat. Itt ez a funkció nagyon jól jött, simán felmászott magától, kézzel csak kísérni kellett.
Összegzés
A Samebike SY26 távolról sem tökéletes termék, de azért azt sem állítanám, hogy csapnivaló. Az első villa eléggé csúnya, én azt kiváltanám valami jobbal, ez kb. 20-30 000 Ft-os költség. A csavarkötések helyenként elég rosszak, ezeket biztosan egyformára cserélném. Zavart még a csikorgó fék, búcsút intenék ennek is – egy Zoom Xtech Alin kb. 15-18K – és lenne egy jó bringám. A váz ugyanis nagyon szép és jó kialakítású, az elektromos rendszer remekül működik, elég nagy a hatótávja, és a váltója is teszi a dolgát. Örültem a kézi gáznak is, mert így sokkal könnyebb elindulni, jobb lesz az egész „menetkarakterisztika”, még akkor is, ha ez jogszabályilag már erőteljesen a szürke zónába esik.
A Samebike SY26-FT-ért 333 000 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ot kérnek, viszont mint látható, azért kell rá költeni. De normális esetben még ezzel együtt is olcsóbb lenne vagy 50 000 Ft-tal, mint a hazai elektromos mountain bikeok 26-28 colos kerékméret között. Csakhogy az állami támogatások miatt – amivel 100-180 000 Ft-ot lehet behúzni pályázati úton – totálisan összekavarodtak az árak, így elég nehéz megítélni, jelenleg mi mennyibe kerül pontosan. Egy biztos: ilyen paraméterek mellett – 420 Wh-s akku, 350 W-os motor, 50+ km-es hatótáv, kézigáz – még mindig nem lehet találni elektromos bringát itthon, mert ilyet nem is engednek forgalomba hozni. Szóval van itt dilemma bőven, a tutit nem tudom nektek megmondani, de ha az SY26-ra esik a választásotok, akkor cseh raktárból húzhatjátok be, ingyenes szállítás mellett.
Pro
- Szép és igényes váz
- Az akku levehető, külön tölthető, illetve zárható is
- Jó hatótáv
- Viszonylag erős motor, ami kézigázzal is vezérelhető
- Egész jó váltó
- Remek kijelző
Kontra
- Az első villa nagyon gyenge minőségű
- A minőségbiztosítás látványos hiánya (eltérő csavarok, nem a szettnek megfelelő sárhányó)
- Olcsónak nem nevezném
- A fékek csikorognak
Mennyibe kerül pontosan egy termék?
Az egyszerűség kedvéért cikkeinkben mindig átváltjuk az USD árakat forintra, általában az adott oldal kalkulátora szerint. A valóság azonban az, hogy a bankotok 4-5 forinttal rosszabbul váltja a devizát, mint a bankközi árfolyam, vagyis mindig egy kicsit többe kerül a termék, mint a leírt ár.
Ezen teljesen ingyenes bankkártyák rendelésével segíthettek, a Revolut, a Monese és a Curve is ad ilyet – utóbbira 5 GBP-t ingyen kaptok, appban a D4WGX4ZE kuponkódot használjátok –, illetve felül a menüsáv #fintech címkéjére nyomva olvassátok el a témában írt bejegyzéseinket.