Kugoo Kirin S4 roller teszt
Ez is mellégurult
Forrás: Geekmaxi
Sokadikra futok neki, hogy találjak egy jó Kugoo rollert, és a dolog nem is reménytelen, hiszen az M2 Prót nagyon szerettem, de azért nem fűztem vérmes reményeket az S4-hez. Ami a műszaki paramétereket illeti, 350 W-os motor, 35 km/órás végsebesség, 40 kilométeres hatótáv és 10 colos kerekek, vagyis papíron nem rázza ki a lelketeket, ráadásul E-ABS-szel fékez, így elvileg a kerekek sosem csúsznak meg. A rollerért 143 200 Ft-ot kérnek a ChDxQwYe kóddal a Geekmaxinál, EU raktárból, ingyenes szállítás mellett.
A fentiekből látszik, hogy hazánkban az alacsonyabb életszínvonal eléggé átrajzolja a piacot,
egyszerűen nincs az embereknek pénze a komolyabb járművek megvételére. Persze csak nagy általánosságban, mert jött már szembe velem 1,8 millió forintos Nami roller is, de azért nem ez a jellemző. Ezek alapján a Kugoo Kirin S4 már nem számít belépőkategóriás rollernek, a magyar vásárlóknak lehetnek elvárásaik a termékkel szemben. A gond az, hogy a Kugoo pont ott volt erős korábban, ami beleillett a magyar elképzelésekbe is: borzasztó olcsón, viszonylag hitvány nyomorúságokat gyártottak, amik nem tudtak túl sokat, de ár/érték arányban bajnokok voltak. Ez az előny az árban felfele lépkedéssel elveszik, ha a minőség és a szolgáltatások nem javulnak.
Galéria
Forrás: RendeljKínait
Miután kibontottam az S4 dobozát, nagyon megörültem annak, hogy ez egy 10 inch-es kereken guruló roller,
ami mindenképpen előrelépés a 8-8,5 colos elődökhöz képest. Túl sok minden nem jár mellé, pár szerszám, leírás, töltő, kábel és csavarok. Tíz perc alatt össze lehet szerelni, de természetesen ezt is fel kell tölteni és a kerekekbe se felejtsetek el levegőt fújni. Gyorsan végigfuttattam rajta a szememet, és hát olyan Kugoos, semmi durvát nem lehet látni elsőre, amíg el nem kezditek használni. Két dolog azért kiverte a szememet, az egyik, hogy a kormánylecsukó mechanika zárása után egy műanyag stift biztosítja, nehogy szétnyíljon a roller – ez mondjuk lehetne fém -, a másik, hogy elöl nincsen fék.
Ez utóbbit feldobtam a kollégáknak, és arra jutottunk, hogy az, hogy hátul van a motor – amin ugye automatikusan működik a motorfék – és a féktárcsa is, annak nagyjából semmi értelme. Hiszen az fog történni, hogy amikor fékeztek, a hirtelen lassulás miatt előre kerül a tömeg, a hátulja meg elkönnyül, ahol az érdemi fékteljesítmény van, ráadásul duplán. Ez alapján azt vártam, hogy a gyakorlatban a fékhatás nagyon gyenge lesz – a gyártó viccesen 4-8 métert ad meg, ami egy laza 100%-os szórás -, de erre majd visszatérek. A tömege meglepően alacsony, 13,5 kg, ami majdnem ugyanannyi mint a Xiaomi Mi Electric Scooter 3, csak annál ez egy méretesebb és nagyobb hatótávval rendelkező roller, elméletben.
Forrás: Geekmaxi
Ez utóbbi kiszámolásához két dologra van szükségetek, a feszültségre és a kapacitásra, ami 36 V és 10 Ah, vagyis 360 Wh a teljesítmény, ebből kellene kijönnie a 40 kilométernek, de lelövöm a poént, nem fog. Van viszont még egy érdekesség, hogy a 36 V egy középérték, maximum feltöltöttség esetén ez 42 V – 10 Li-ion cella 4,2 V-on -, vagyis ez a valóságban 420 Wh, ez már sokkal jobban hangzik. Az Inmotion V5F egykerekűm ugyanezen értéke 336 Wh és az alattam 22 kilométert megy el, szóval itt a tippem 26-28 kili volt, ami figyelembe véve a 35 km/órás végsebességet, még mindig nagyon tisztességes eredmény. Lenne, ha ezt nem egy 65 kilós emberrel mérnék 15 km/órás sebesség mellett sík úton – kb. ilyen referenciák szoktak lenni – tehát a valóság mindig nagyban eltér attól, amit papírra vetettek.
Érdemes még végigfutni a kormányon, ugyanis itt sok érdekesség található. Van egy nagyon jó csengő, egy közepesen erős, de állítható szögű front lámpa, aminek a párját a sárhányón találjátok és féklámpaként is funkcionál. Középen pedig a fedélzeti komputer található, amit a Kugoo G3-tól örökölt. Ez egy tapipados kijelző, amit pl. kesztyűben nehéz megnyomni és nehezen látszik vakító napsütésben, cserébe sok mindent kijelez – pl. sebesség, töltöttség, hőmérséklet, működési mód stb. – és mivel a feszültséget is mutatja, feltűnt, hogy az egy helyben állástól is milyen gyorsan elveszíti a töltöttségét a roller. Két nap alatt 42 V-ról 41-re esett, szóval ezzel bizony menni kell. A fellépő közepesen széles, de mivel ez egy „pálcika roller”, én ezeken 45 fokban oldalt állok, így engem nem igazán zavar, ha nem elég széles.
Azt azért tudni kell, hogy a sajtóanyagokban van, ahol 350, és van ahol 500 W-ot írnak,
ez szerintem azért van, mert a motor csúcsteljesítménye 500 W, de átlagosan 350 wattot ad le. Mit jelent ez a gyakorlatban? Azt, hogy a 72-75 kilómmal már nem megy fel komolyabb emelkedőkön, pl. a Tabánon vagy a Gellért-hegy oldalában lévő utakon nem tudja magát felszenvedni. Mivel szemben vele ott a Budai Vár, ezért arra is el szoktam gurulni, nagyon jó terep a Mikó utca, majd onnan fel a várba. Illetve csak lett volna, de hát nem nagyon akaródzott neki felmenni, persze cikk-cakkban haladva azért lehet ügyeskedni, de az egyenes vonalú mozgás nem a barátotok. Viszonyításképpen, az 550 W-os uniciklimmel röhögve felmegyek.
Ezzel vissza is juttotunk ahhoz a problémakörhöz, hogy a 350 W jogszabály szerint már segédmotoros kerékpár – 300 a határ -,
szóval akkor már miért ne legyen inkább 500 vagy 1000 watt a teljesítmény, ha mindenképpen egy másik kategóriában játszik a kétkerekű? Erre a válasz nagyon egyszerű: azok sokkal drágábbak. Aki viszont domb közelében vagy hegyen lakik, annak nincs választása, számára 500 W körül indul az élet, és ha 80 kiló felett van a tömege, akkor még feljebb kell merészkednie. A korrektség jegyében a Geekmaxi oldalát vettem alapul: Kugoo Kirin M3 – 285 000 Ft, Kugoo G2 Pro – 292 000 Ft, Eleglide D1 – 228 000 Ft, Navee N65 (még ez néz ki a legjobbnak) – 232 000 Ft, szóval „teccik érteni”? A plusz erőért durván 80 000 Ft-tal kérnek többet.
A végsebessége a gyakorlatban maximum 32 km/óra volt,
de ezt is egy enyhe lejtőn, nagyon hosszú idő alatt érte csak el. Életszerűbb, hogy a 30-at tartjátok vele, amíg kellően magas a feszültség, utána viszont szépen visszakúszik 25 km/óra környékére. A probléma az, hogy ez a motor nem érződik dinamikusnak, szerintem ugyanaz van benne, mint korábban, az olcsóbb modellekben. Attól, hogy felpiszkálják a végsebességét, még nem lesz erősebb, pedig a 16,5 Nm nem lenne kevés, de a vezérlő nem engedi a lovakat vágtázni, kár érte.
A másik a hatótáv, ami alulmúlta várakozásaimat,
és közben még fel is idegesített a roller. A gyakorlatban 23-24 km-t megy el – a 40 helyett, amit ígértek – egy feltöltéssel, és azért én nem vagyok egy testes valaki. Ez még nem lenne „akkora” baj, de hogy a központi kijelzőn mutatott adatoknak nem sok köze van a valósághoz, az már az. Először is, a sebességkijelzés random kiadkad, mondjuk 13-15 között, miközben 30-cal megyek. Windowsos hibajavítás: kikapcs, bekapcsap, újra jó. Arra nem jöttem rá, hogy mikor mutat Fahrenheitet vagy Celciust, mintha ez is véletlenszerűen változna. A töltöttségkijelzés és a feszültség között semmilyen kapcsolat nincs, simán leesett 29%-ról egy pillanat alatt 3%-ra, majd kikapcsolt, emiatt 7 kilomért kellett tolnom, üres akkuval. A feszt figyeljétek, 31 V körül kapcsol ki, de 35 V alatt már elkezdhettek a gázzal spórolni.
Galéria
A legnagyobb baj viszont a kutya fék, amivel kb. soha nem áll meg.
Meglepve tapasztaltam, hogy fékezéskor mintha tényleg csinálna valamit az „E-ABS”, de full gázról semmit, vastag, fekete csík maradt a betonon. Gyanúsan hosszúnak tűnt, ezért „nagy terpeszes lépésekkel” megmértem, 11 lett az eredmény. Ha nincs is 1 méteres lépésem, ez akkor is 9-10 métert jelent, pedig a felének kellene lennie. Itt jön ki az, hogy elöl nincs fék, viszont kellően nagy a végsebesség, ennek a kettőnek a kombója viszont nem túl szerencsés. Amit viszont ki kell emelnem, az egész szerkezet stabilitása, ez a váz ugyanis nagyon jó. Nem nyekereg, nem ropog, masszívnak érződik, a kormány egyáltalán nem szitál, és az igaz, hogy a magassága nem állítható, de nekem pont jó volt. A markolatot elég jó fogni, a vízszintes kormánycső kellően széles, szóval menni vele komfortos, csak soha nem áll meg.
Összegzés
Rolleres körökben a Kugoo márka egyenlő a megbízhatatlansággal. Hiába mókolnak valamit mindig az újabb modelljeiken, mintha a hibák felett elegánsan átsiklanának, és azt mondanák, hogy jó ez így, hiszen olcsó. Vannak érdemei, a nagyon jó és könnyű a váz, a remek kormány, a nagy ballonos kerekek, a menetkomfort, a könnyű szállíthatóság, de minden másban gyenge. Az egy dolog, hogy nem elég erős, és hogy a hatótáv sem kiemelkedő – ráadásul tetű lassan, több, mint 6 óra alatt tölt fel -, ezekkel együtt lehet élni. Az viszont, hogy a napfényben alig látható fedélzeti komputere véletlenszerűen megőrül, és hogy brutálisan hosszú a fékútja, szerintem veszélyes is.
Szerencsére van megoldás, úgy hívják, hogy Eleglide S1 Plus. A konstrukció nagyon hasonló – 10 colos, ballonos kerekek, viszonylag könnyű váz -, de a motorja erősebb – több nyomaték -, nagyobb az akkuja, tehát a hatótávja is, a kormánya állítható, más a fedélzeti komputere és még kevesebbet is kérnek érte. Egy hátránya van, a végsebessége csak 24 km/óra, viszont ezzel a fékrendszerrel ezt inkább előnynek nevezném. 136 000 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ot kérnek érte, ezzel szemben a Kugoo Kirin S4-ért 143 200-at a a ChDxQwYe kóddal, viszont mindkettőt ingyenes szállítás mellett, küldik, EU raktárból.
Pro
- Remek alumínium váz
- Kellően széles kormány
- A nagy kerekek és a ballonos gumik miatt kényelmes
- Nem zörög, nem recseg
- Könnyű, lecsukni is egyszerű
Kontra
- Nagyon hosszú fékút
- Ahhoz képest mit mond a gyár a hatótávról, nagyon nem annyi lett
- A fedélzeti komputer véletelnszerűen meg tud őrülni és fals adatokat mutatni
- A kijelző napfényben nem látható
Mennyibe kerül pontosan egy termék?
Az egyszerűség kedvéért cikkeinkben mindig átváltjuk az USD árakat forintra, általában az adott oldal kalkulátora szerint. A valóság azonban az, hogy a bankotok 4-5 forinttal rosszabbul váltja a devizát, mint a bankközi árfolyam, vagyis mindig egy kicsit többe kerül a termék, mint a leírt ár.
Ezen teljesen ingyenes bankkártyák rendelésével segíthettek, a Revolut, a Monese és a Curve is ad ilyet – utóbbira 5 GBP-t ingyen kaptok, appban a D4WGX4ZE kuponkódot használjátok –, illetve felül a menüsáv #fintech címkéjére nyomva olvassátok el a témában írt bejegyzéseinket.