hirdetés

70mai D07 Rearview Dash Cam autóskamera teszt

Kéne még egy kis support

teszt
70mai D07 Rearview Dash Cam autóskamera teszt 1
Don Kartács
írta: Don Kartács
2020-07-09

Egy olvasónktól –  Dénestől – kaptuk a tesztet, aki mindenképpen szeretett volna egy első és hátsó egységgel is rendelkező autós kamerát. Így esett a választás a 70mai D07 duális kamera megoldásra, amit az Aliexpressről, EU raktárból szerzett be, durván 25 000 Ft-ért. Lássuk milyen kalandokat éltek meg együtt.

A rendeljkínait szerint

  • megbízhatóság: 7
  • design és anyagminőség: 8
  • felszereltség, funkciók: 7
  • ergonómia: 6
  • ár/érték arány: 8

7.2

Népítélet

8.4

  • megbízhatóság:7
  • design és anyagminőség:9
  • felszereltség, funkciók:9
  • ergonómia:8
  • ár/érték arány:9
Véleményt írok

Aliexpress-es vásárlásom előtt felhívtam a magyar Xiaomi ügyfélszolgálatot, hogy náluk mikor lesz elérhető, de csak annyit tudtak mondani, hogy „sajnos nem tudjuk, a CE tanúsításra várunk”. Így marad az Ali az állítólag hivatalos eladótól, a 70mai Official Store-ból. 2020.06.15-én adtam le a rendelést és azonnal ki is fizettem a terméket. „Ali szűzként” járt 3 USD kedvezmény kupon formájában, illetve  egy 5 dolláros kupont is be lehetett klikkelni az eladó jóvoltából. Így 75,39 dollár lett a két kamera plusz „hámhúsz”  – 3,16 dodó – a szállítás. A devizaátváltáshoz a Revolutot használtam, így lett a vége 24 400 Ft. A termék Németországból jött, csomagolás és nyomkövetés szerint, 29-én már át is vehettem.

Az alapos csomagolásnak hála minden sértetlenül megérkezett. Kibontást követően a szokásos Xiaomi csomagkörítéssel találkoztam: kellemes csomagolóműanyag-zacskó, szépen kötözött kábelek, fóliázott tükör és kameralencse felületek. A tükörkamerához angol/orosz nyelvű, míg a hátsó kamerához kínai manuál tartozott.

A termékek tapintásra kellemes hatású műanyagból készültek, sőt a hátsó kamera fémházas, bizalomgerjesztő minőségben. Talán tényleg igaz az IP67-es besorolás. A gombok nyomásra kellemesen tartanak ellen, nem reccsennek. Mechanikailag strapabírónak tűnik a tükör háza is. Még a kábelek végső elhelyezése előtt bekapcsoltam a tükörkamerát és rögtön kiderült, hogy SD kártya nélkül semmit sem hajlandó csinálni, csupán figyelmeztet, hogy igényli azt. Kapott is egy valódi Kingstont, 16GB-os, class10-es lapot, melyet formázás után rögtön használatba is vett.

Első meghökkentő tulajdonsága a tükörkamerának, maga a tükör funkciója: jóval sötétebb, mint az autó gyári tükre, viszont nem annyira, mint a gyári, sötétített módban. Idővel – este, télen – majd elválik, hogy ez mennyire zavaró, illetve hogy ebből származik-e valamilyen negatívum. Második meghökkentő tulajdonság a kamera hangereje, ami számomra hátrány. Van hangszórója és hang alapú visszajelzése – azaz mondja, hogy mit csinál, angolul vagy oroszul -, gyárilag bekapcsolt és maximumra állított hangerőn magyaráz.

Sajnos a hang nem némítható, csupán három szinten állítható, de a „low” is elég hangos. A 70mai community oldalán többen is panaszkodnak a némíthatóság hiányára. Használatba véve a kamerát, a menüje hamar átlátható, de azért nem árt elolvasni a kapott és a weboldalon található manuált a működési módokat illetően. Ami egyébként is megtalálható információ, arra nem fecsérelném a szót, kivéve, ha különösen tetszik, vagy esetleg pont nem.

 

70mai D07 -Tapasztalatok

A kamera funkciógombjainak ikonjait nekem memorizálni kellett, mert a hangfelvétel ill. vészfelvétel ikonja számomra nem intuitív. Gyakorlatilag a felvétel a kamera elsődleges funkciója, így szinte mindig elindítja a rögzítést, melyet külön leállítani nem lehet. A tükörkijelző képe megfelelő a kezeléshez, fényereje jó. A tükörkijelzőn megjelenített kép csak egy része a rögzített felvételnek az eltérő képarány miatt.

A 140 fok körüli látószög szélein természetesen torzul a kép, de nem zavaróan, így funkcióját ellátja. A felvételeket külön első, hátsó, vész mappába rögzíti és a hátsó kamera videója is tartalmazza az opcionálisan engedélyezhető hangot.

Mennyibe kerül pontosan egy termék?

Az egyszerűség kedvéért cikkeinkben mindig átváltjuk az USD árakat forintra, általában az adott oldal kalkulátora szerint. A valóság azonban az, hogy a bankotok 4-5 forinttal rosszabbul váltja a devizát, mint a bankközi árfolyam, vagyis mindig egy kicsit többe kerül a termék, mint a leírt ár.

Ezen teljesen ingyenes bankkártyák rendelésével segíthettek, a Revolut, a Monese és a Curve is ad ilyet – utóbbira 5 GBP-t ingyen kaptok, appban a D4WGX4ZE kuponkódot használjátok –, illetve felül a menüsáv #fintech címkéjére nyomva olvassátok el a témában írt bejegyzéseinket.

Van ugyan vészmód, ami elvileg külön allokált memóriaterületre ment – gombnyomás vagy ütközés esetén -, de nem találtam módot arra, hogy az aktuális felvétel – mely 1, 2 vagy 3 perces lehet – azonnal átrakható legyen az írásvédett tárba. A körkörös felvételnek köszönhetően mindig rögzül a menet, de így a legrégebbi fájlok felülírásra kerülnek, ha betelt a kártya. Ráadásul elvileg az emergency felvételek is felülíródnak, ha elfogy az „emergency” tárterületen a hely. Jó lenne, ha akár egy gombnyomásra átváltható lenne a felvétel írásvédett módba, de sajnos erre nincs lehetőség.

Az este rögzített vészmód mintavideó alapján úgy tűnik, hogy gond esetén az aktuálisan futó felvétel átvált vész módba. Az applikáció jól átlátható, könnyű benne állítani a paramétereket, viszont a WiFi kapcsolat többször is megszakadt, vagy azért, mert kiléptem az appból vagy más miatt, ezt még ki kell tapasztalnom. A videók lementése WiFi-n keresztül mindenesetre jól működött.

Az első tapasztalatok pozitívak voltak, így bekábeleztem a kocsit. A csomagban volt egy kis műanyag “feszítővas”, aminek segítségével sérülésmentesen be tudtam gyömöszölni a tyúkbelet az autó kárpitelemei alá. Egyedül a hátsó kamera vezetékéből maradt annyi, amivel nem tudtam mit kezdeni. Elvileg a hátsó egységet bekötve a tolatólámpára a tükör tolatáskor automatikusan át tud állni a hátsó képre, ám ezt a funkciót én nem kívánom használni, így vagy lecsípem majd a felesleges kábelt vagy összekötegelőzve marad. A gyári installációs videó szerint a hátsó kamerát kívülre szánják a rendszám fölé, sőt még egy bemutató videó is van róla szép kék Audi terepjáróval, de szerintem füllentenek. Ugyanis csak úgy tűnik, mintha a kaszniba csavarozná az szaki a berendezést, szerintem valóságban nem fúrták meg a kocsit.

Én sem tettem, hanem a kamerán lévő kétoldalú ragasztóval rögzítettem a hátsó szélvédőre, ami egy sokkal életszerűbb alkalmazási mód. Valamennyi tükröződés így bezavarhat a hátsó szélvédőn, de nekem ez belefér. A brossúra szerint az első lencse 360 fokban forgatható, ám a valóságban ez csak +-4 fok. Rákérdeztem az eladónál Aliexpres chaten, és a magyarázat szerint azért 360 fok, mert négy irányban állítható, vagyis fel, le, jobbra és balra. Ez tulajdonképpen igaz, viszonylag jól be lehet állítani a horizontot és a középpontot. A tükörre helyezés flottul ment, nem sérül a gyári tükör sem, hála a védőgumírozásnak. Azt, hogy a rögzítő gumiheveder meddig bírja majd az UV-t, egyelőre nem tudom.

Nappali fényben mind az első, mind a hátsó egység jól vizsgázott, éjjel viszont elég gyatra. Az első kamera képe mintha az mp4 konverziókor sokat veszítene a minőségéből. A rendszámok, táblafeliratok elmosódnak, csak a kép kockázásakor van esély éles karaktereket látni. A hátsónál – hiába night vision- pedig este szinte esélytelen bármit is kivenni, olyan zajos a kép. A kamera indulásakor az első vagy a hátsó kamera képét jeleníti meg, amit kézzel kell kikapcsolni. Azt nem lehet beállítani, hogy induláskor kép ne jelenjen meg.

Mivel a gombok a tükör alsó felületén helyezkednek el, így normál pozícióból nézve nem is látszanak. Ezért, ha vezetés közben szeretném megnyomni például a vészfelvétel funkciógombot, akkor azt tapogatással kell megkeresni, vagy picit alá kell nézni a tükörnek.

Sokat javulna a helyzet, ha lenne valamilyen segítség a gombok kitapintásához. Például a középsőn lenne domború pötty, mint a klaviatúrák F és J billentyűjén. Valószínűleg a tükör lapja alatti műanyag keretre fogok valamilyen jelölést tenni, hogy lássam, hogy a jel vertikális metszetében van alul a gomb. A rendszer áramfelvétele aktív képernyővel nagyjából 1,7 A. Ha nem a gyári 2 amperes töltőt használnánk, erre figyeljünk.

 

70mai D07 – Eszköztámogatás

Az eszköz támogatása – ami kimerül az Aliexpress-es chatben – viszont botrányos. Hiába akár napon, sőt órán belül jön a válasz, sajnos borzasztó angolsággal és félremagyarázással próbálnak meg „segíteni”. A hiányzó elnémítás funkcióra nem kaptam elfogadható választ. A nem létező „defogging” funkcióra az a válasz jött, hogy nézegessem a menüt, hátha benne lesz. A külön kábel nélkül nem aktiválható parkoló módra pedig azt mondták, hogy nem ajánlják a parkoló mód és a külön kábel használatát.

Utóbbit nem is forgalmazzák, hogy miért nem ajánlják, arra csak annyi részletezést kaptam, hogy az installációs és garanciális problémákhoz vezethet. Na, itt engedtem el az Ali-s chatet, szinte eredménytelen volt a kommunikáció. Írtam a hivatalos support e-mail címre is, és a küldött kérdésekre 2 nap után kaptam értelmes és érthető választ. A némítás funkció bevezetése tervben van, a kiegészítő kábel pedig a piacra kerülés előtti tesztköröket futja. A hivatalos 70mai honlapon van egy nagyon gyengén összerakott community, azaz fórum szerű oldal, ahol nem meglepően mások is a fenti problémákra panaszkodnak.

Megint a honlap: van ugyan online leírás, de borzasztóan egyszerű, sima Wordben összerakott html szerű tákolmány. Mégis lementettem, hátha az oldal egyszer megszűnik. Van online PDF kézikönyv is, de az még az előző, D04-es készülékre, nem a most tárgyalt D07-esre vonatkozik. Olvasgatva a community-t, találtam pár aggasztó bejegyzést pár nap után megmakkanó kameráról, a másik termék esetén firmware frissítés utáni borzalmakról, illetve a gyenge support miatti panaszokról. Az Ali-s értéklések közt is szerepel pár negatív visszajelzés, de főként az eladó magatartása és a támogatás hiánya miatt.

Összegzés

Összességében az az érzésem, hogy a termék szoftveres szempontból az elégséges – erős 2-es – szintet hozza, ugyanez a hardver esetében erős 3-as, a legnagyobb baj a valós támogatás hiánya, ami egy ötös skálán 2-es alá. Pár napnyi használat alapján mégis ajánlom a cuccot, amennyiben van kompromisszumkészsége a leendő tulajdonosoknak.

Pro

  • Egész jó ár egy duplakamerás megoldásért
  • A frontkamera képe jó
  • Sokrétű funkcionalitás
  • Könnyű felszerelhetőség

Kontra

  • Pocsék támogatás
  • Egyes funkciók nem léteznek
  • Nincs normális leírás
  • A kezelést szokni kell
  • A hátsó kamera képe este gyenge, nappal rendben van
  • A kamera nem némítható

hirdetés