Xiaomi Mi Electric Scooter Essential roller teszt
Minőségből jeles
A Xiaomi felfrissítette a roller szériáját, de nem kapkodta el a dolgokat. Jó munkához idő kell, és az új alaproller – amelyet Essential névre kereszteltek – kifejezetten kellemesre sikeredett. A konkurenseket elnézve, nehéz lesz nem a Xiaomi scooterjét választani, főleg, hogy a 8,5-inch-es, ballonos kerekek miatt kifejezetten kellemesen fut, nagyon kényelmes, és nem igazán találtam rajta kirívó problémát. 135 000 Ft-ot kérnek érte, ami elnézve az összerakottságát, teljesen rendben van. Ez már a magyarországi ára, hazai raktárról, 2 év garanciával.
A fenti hibákat idővel javították, de aki azt gondolná, hogy a konkurenseket – amelyek ebben az ársávban a Kugoo és a Ninebot ES modelleket jelenti – ne érintenék hasonlók. A Kugoo S1 például híres volt arról, hogy eltört a váz a lecsukó mechanikánál, hogy elromlott a gázkar, de a Ninebot ES1 is hajlamos volt ledobni ezt-azt, a kormánymechanika úgy állt rajta 500 km után, mint egy fakanál a csupor mézben. De elektronikai hibákról is elég sokan írtak, tehát mindenhol volt min csiszolni. Persze a Xiaominak egy kicsit könnyebb dolga volt, hiszen az által pénzügyileg támogatott Ninebot megvásárolta a Segwayt, így a know-how egy helyre került, így várható volt, hogy idővel a technika egyre kiforrottabb lesz.
És ezzel el is érkeztünk a Xiaomi Mi Electric Scooter Essentialhöz, ami valójában az M365 és a Youth modellek utódja, illetve inkább annak kiforrottabb variánsa. Igyekeztek minél jobban rendbe tenni, és ez a törekvés az első pillanattól látszik rajta. Csecse doboz, a kellő kiegészítők a csomagolás alatt, a töltővel együtt. A konkurenciához képest jobb anyaghasználat, letisztult, de kívánatos külső. A kormányfejben pedig a fedélzeti komputer kelleti magát. Azonban mégsem ez az, ami elsőre feltűnt, hanem a szokottnál nagyobb kerekek.
Galéria
A Xiaomi évekkel ezelőtt letette a voksát amellett, hogy levegővel felfújható abroncsokat szerel a rollereire, aminek van két nagy hátránya és két nagy előnye. Előbbiek, hogy ki tud lyukadni és elég macerás kicserélni, utóbbiak, hogy jobban kisimítja az úthibákat, kényelmesebbé téve az utazást, és hogy így meg lehet spórolni a lengéscsillapítókat.
Ettől viszont még fennáll a kilyukadás veszélye, ami arra vezethető vissza, hogy a dobozból kivéve nincs teljesen felfújva a kerék, de „sajnos” van benne annyi levegő – kicsivel kevesebb, mint 2 bar -, hogy a vásárlók használni kezdjék. A gumira viszont azt írták, hogy 50 PSI a maximum, ami nagyjából 3,5 bart jelent, tehát ha 3-ra fújjátok, sem fog történni semmi, viszont jóval keményebb lesz a kerék, így megnő a hatótáv és nehezebben lyukad ki az abroncs. Ezzel a problémás esetek igen nagy része elkerülhető. További örömhír, hogy a hátsó tárcsafék – a hajtás elöl van, itt a regeneratív motorfék teszi a dolgát – bowdenje más szögben áll, így nem fog dörzsölődni, és a kormánylecsukó mechanikát is fejlesztették. Az akkumulátor problémát pedig már az újabb M365 és M365 Pro-knál is javították, szóval végre összeállt a kép.
Mielőtt elmélyednék a személyes élményekben, néhány műszaki adatot megosztanék: a motor teljesítménye 250 – maximum 500 W -, ami jellemzően a nemzeti szabályozások miatt ennyi. Itthon ez nem annyira szerencsés, hiszen 300 wattig nem minősülnek ezek az eszközök segédmotor kerékpárnak, tehát még 50 wattal lehetne erősebb. A végsebessége 20 km/óra, és ideális esetben 20 kilométert képes megtenni egy töltéssel, persze ezek a számok 60 kilogrammos emberre igazak, sík úton, hátszélben. Az általam mért hatótávolság 16,5 kilométer lett, ami azért inkább csak az elmegy kategória.
Galéria
Fontos fejlesztés – bár már az M365 Pro óta így van – a kiváló fedélzeti kijelző, amin a legtöbb dolog – sebesség, töltöttség, működési mód, BT kapcsolat, lámpa állapota stb. – egyszerűen nyomon követhető. Kellően világos, napos időben is egészen jól látszik, ráadásul minden egy gombbal vezérelhető. Dupla nyomásra módot vált, egy rövidre a lámpát kapcsolja, hosszúra a rollert. Természetesen az applikációban ugyanezeket az adatokat megtaláljátok, ha ahhoz jobban van kedvetek. És itt ki is emelném, hogy ellentétben például a Kugoo modelljeivel, a Mi Home megbízhatóan működik. Néhány dolgot csak innen lehet állítani, ezek az alábbiak:
- tempomat ki- és bekapcsolása
- visszatáplálás mértéke
- a hátsó lámpa felkapcsolása
Van még néhány nem különösebben izgalmas beállítás – mértékegység kijelzés, rollerezéshez tanácsok stb. – azért, hogy a kötelezőek meglegyenek.
Jöjjön a lényeg, a tapasztalataink. Már az első gurulásnál nagyon szembetűnő volt, hogy mennyire jó helyre esik minden kezelőszerv. A jobb oldalon lévő gáz például tökéletes távolságban van, kisebb kezűek is elérik, nem úgy, mint a Kugoo S1-eken. A markolat nagyon kényelmes és puha, nem forog el, normális a ragasztása.
A fékkar könnyen jár, és a gázhoz hasonlóan oldja a tempomatot. A LED lámpa egész jó szögben világít, a csengő pedig pont olyan, mint amilyennek lennie kell. Ha még emlékeztek a Kugoo S1 szánalomkeltő vinnyogására, amit dudálás címén hallatott, akkor az Essential zajkeltőét értékelni fogjátok.
Az átlagnál nagyobb, 8,5 colos kerekek miatt nagyon kényelmes az Essentiallel haladni, pedig sem elől, sem hátul nincsen lengéscsillapító, de nem is kell.
Ellentétben például a beton kemény Kugoo S1 Pro-val, ami azon kívül, hogy felüt, illetve az ember lelkét kirázza, túl sok mindent nem csinál. Ehhez képest a Xiaomi alap rollere egy repülőszőnyeg, egészen jól kezeli az úthibákat, inkább tovasiklik, mint pattog. Van viszont egy nagy hátránya, hogy nem különösebben dinamikus a gépezet, érezhető, hogy csak 250 W áll rendelkezésre. A 20 km/órás sebességet ennek ellenére elég gyorsan eléri – 17 A-t tud a vezérlő -, de a 100 kg-os terhelhetőséget érdemes betartani, mert fölötte nagyon nyomorúságos lesz a gyorsulás.
A roller 12 kilogramm, nagyjából 5 másodperc alatt össze lehet csukni, és nem a kormányoszlopon kell keresni a fixáló mechanikát, hanem a csengő melletti fül akad be a sárhányóba, és a gyakorlatban is remekül működik a megoldás. Sajnos a kormány nem állítható, viszont elég kényelmes 165-190 cm magasságú embereknek. Azt viszont nem értem, hogy miért hagyták ki az ES1-ES4 féle akkumulátoros bővíthetőséget, ami igen nagy plusz lett volna, hiszen a gyári 5200 mAh kapacitás nem túl sok.
Van még egy elég fontos dolog, amin sok roller szokott elvérezni, ez pedig az alkatrészek tömítetlensége. A kábelek mellett befolyik a víz, ami rövid úton kivégzi az elektronikát. Szerencsére a Xiaomi odafigyelt erre is, ledugózta a furatokat, amennyire lehetett, ezzel össze is jött az IP54-es védettség. Azért vízbe ne essetek vele, de a felfröccsenő folyadék ellen védett a jármű, bár lehet, hogy nem a fellépő alá tettem volna a töltőcsatlakozót. Szerencsére szilikon dugó takarja, de az csak hosszabb távon derül majd ki, hogy ez elég védelmet nyújt-e.
Összegzés
Ahhoz nem férhet kétség, hogy a Xiaomi Mi Scooter Essential egy sokkal jobb minőségű roller, mint a Kugoo modelljei és veri a Ninebot ES szériát is. Ez viszont látszik a 110 000 Ft-os árán is, az átgondolt kialakítást, a jobb anyaghasználatot meg kell fizetni. Ami viszont igazán megéri a plusz pénzt, az a menetkomfortot, cserébe némi teljesítményt és végsebességet kell feláldoznotok. Összességében azt gondolom, hogy kisebb súlyú személyeknek – nagyjából 80 kilogrammig – az Essential az ideális választás, mert egy könnyen hordozható, kellemesen használható darab, 100 kiló fölött viszont valami mást választanék, mondjuk egy Kugoo M2 Pro-t.
Itthon az Essential 135 000 Ft-ért érhető el, míg külföldről, EU raktárból durván 93 000 Ft, ami azért már eléggé baráti és összemérhető a Kugookkal. A két összeg közötti árkülönbség azért elég nagy, viszont a hazai vásárlás mellé jár a 2 év gari, a magyar számla, az ugyanilyen nyelvű ügyfélszolgálat és a raktárról szállítás, illetve a Xiaomishopnál van szerviz – például kilyukadó gumi cseréje miatt -, ami azért hosszabb távon nagyon nem mindegy.
Pro
- Minőségben könnyedén veri a konkurenseket
- Nagyon kényelmes, ballonos kerekek
- Szépen fut, nem csörög, nem zörög
- Remek kijelző
- Egész jó lámpák és fényvisszaverő prizmák
- Ergonómikus kormány, nem fárasztja a kezet
- Tárcsafék hátul
Kontra
- Lehetne erősebb
- 100 kg fölött már nem elég dinamikus, nem érdemes túlterhelni
- Nem túl nagy hatótáv, és nem is bővíthető az akkumulátora
Mennyibe kerül pontosan egy termék?
Az egyszerűség kedvéért cikkeinkben mindig átváltjuk az USD árakat forintra, általában az adott oldal kalkulátora szerint. A valóság azonban az, hogy a bankotok 4-5 forinttal rosszabbul váltja a devizát, mint a bankközi árfolyam, vagyis mindig egy kicsit többe kerül a termék, mint a leírt ár.
Ezen teljesen ingyenes bankkártyák rendelésével segíthettek, a Revolut, a Monese és a Curve is ad ilyet – utóbbira 5 GBP-t ingyen kaptok, appban a D4WGX4ZE kuponkódot használjátok –, illetve felül a menüsáv #fintech címkéjére nyomva olvassátok el a témában írt bejegyzéseinket.