Eleglide D1 Master roller teszt
Terepre tervezett vadállat
Végre megkaparintottunk egy igazi, nagyteljesítményű rollert az Eleglide D1 Master személyében. 2×500 W teljesítményre képes a „kicsike”, a futóműve brutális, a bütykös gumik miatt terepezésre is alkalmas, a lazán 45-50 km-es hatótáv pedig mindent maga mögé utasít, amit eddig próbáltunk. Ez már nagyon nem a játék kategória, masszív vasak felelnek az úton maradásért és a biztonságotokért. Az ára sem a belépőkategóriás gépeket idézi, sőt, azokhoz képest igazi térugrás az Eleglide D1 Master. 325 000 Ft-ot kérnek érte a Geekbuyingnál lengyel raktárból a NNNRED1MST kuponnal, így további többletköltségre nem kell számítanotok és pár napon belül a csomag is megérkezik az ajtótok elé.
A kinézeten is látszik, hogy ez nem egy belvárosi játékszer, masszív vasak mindenütt, brutálisan széles fellépő, 10 colos terepgumik, elöl-hátul tárcsafék. Ezt a rollert veretésre tervezték, ez a rugóstagoknál is visszaköszön, konkrétan ugrálni lehet rajta, akkor sem bicsaklik meg a technika. A maximális terhelhetősége 120 kg, viszont erről el is hiszem, hogy elvisz egy ilyen tömegű embert. Ez azért vicces, mert a Kugoo Kirin S1 Próhoz is ezt írták, de az Eleglide D1 Masternek lenne sértés, ha a két terméket egymáshoz hasonlítanám. A kormánymagasság állítható, így kijelenthetjük, hogy nemcsak a súlyosabb egyénekre, hanem a magasabbakra is gondoltak. A gyártó a sajtóanyagban is említi és mi is kipróbáltuk, hogy mind a lengéscsillapítói, mind a bütykös gumijai teljesen mértékben alkalmassá teszik a terepen való használatra; az Ördög-orom sziklás, avarral teli ösvényein kiválóan helyt állt – de erről majd később.
Galéria
A kormányon elég sok kezelőszerv található. Bal oldalt az elektromos kürt gombja van, ami tapasztalataim szerint nem elég hangos és bénácska is a hangja. A lámpákat – összesen 6 db van rajta, 1-1 elöl és hátul, és négy a fellépőn – szintén bal oldalt lehet felkapcsolni. Az első lámpának egyébként meglepően jó fénye van. Ugyanitt található az irányjelző háromállású kapcsolója – átkattintva a fellépő szélein található, alapjáraton piros lámpák villognak narancs színnel. Végül, de nem utolsó sorban itt helyezkedik el a hajtás kapcsolója – az egész roller legizgalmasabb gombja.
Az Eleglide D1 Master esetében ugyanis elöl és hátul is van egy 500 W-os motor.
Alapból hátul hajt, de a zöld gomb megnyomásával összkerékre vált, ilyenkor adja le a maximális, 1000 W-os teljesítményét.
Jobb oldalon két kijelzőt láthattok, az alsó a feszültséget mutatja – maximum 54,6 V – és sajnos elég rosszul látszik napfényben, míg a felső a fedélzeti komputer szerepét tölti be. A színes panelen a szokásos adatokat – töltöttség, sebesség, fokozat stb. – jeleníti meg, bár hozzá kell tenni, hogy a használati útmutató egyetlen szóval sem illeti azt az 5-6 különböző funkciót, amik között az On/Off gombbal váltogathattok, így ezek egy része a mai napig talány. A kijelző mellett kiálló kis műanyag a „gázkar”, amit mutató- vagy középső ujjal lehet húzni. Szerencsére szabadon állítható a fékkarok szöge – mint egy biciklin-, így képezhető elég hely, hogy lehessen rajta tartott ujjal fékezni is.
Tempomat van, de gyárilag valamiért ki volt kapcsolva és a szerviz menüjében lehet csak bekapcsolni, amit viszont nem tesznek publikussá, így ezt nem igazán tudom hova tenni. Szerencsére még hosszabb távon sem különösebben fárasztó húzni a kart – a motoros kesztyűm kiképzése például olyan, hogy önkéntelenül is behajlítva vannak az ujjaim, így majdhogynem természetes a kar használata.
A gáz az induláskor egy kicsit nehezen adagolható, egy hangyányit, de nem vészesen ránt, utána viszont szépen, lineárisan húz, megszokást követően pedig már ezzel sem lesz probléma – kicsit olyan, mint amikor egy idegen autóban harap a fék, azt is meg lehet szokni. A másodlagos kijelző fényereje tökéletes, még napsütésben sem okozott gondot az adatok leolvasása. A három fokozat gyakorlatilag csak egy sebesség limiter: 20/35/55 km/órára korlátozza a végsebességet. Ami viszont nem tetszett, az a slusszkulcs helye és a gyújtáskapcsoló kiképzése. Ez talán a leggagyibb része a rollernek, mivel a műanyag ócska, a kulcs pedig a jobb lengőbordák környékére fog bökni, ha elestek, bár azt is hozzá kell tenni, hogy hamarabb törik le az egész, mint hogy valódi sérülést okozzon.
A Master hátsó kereke felett van egy fém rács, aminek a végén van egy fogantyú, ez jelentősen megkönnyíti a roller megemelését és cipelését, de ide akár még tárolódoboz is rögzíthető némi barkácsolás után.
Az sem mellékes, hogyha jármű jön, akkor oldalra ki tudtok állni a bicikliútra, tehát viszonylag biztonságosan lehet tesztelni és nem utolsó sorban nekem van teljes, protektoros motoros felszerelésem is, hogy bátran merjek vele állatkodni – ezért is én teszteltem Don Kartács elvtárs helyett.
Mire kiértünk, már kóstolgattam a D1 Mastert és az 1000 watt elég bika a valóságban is, indulásnál simán kipörög az első kerék.
Ennek ellenére ez nem az a kezelhetetlen, zabolátlan erő, ami ki akarja csavarni a kezedből a kormányt, és minden milliszekundumban az életedre tör, hanem egy kontrollálható, de nagy tejesítmény, ami nemhogy nem ijeszt meg, hanem kifejezetten függőséget tud kialakítani. 500 W-os módban viszont egy kicsit karcsú, az Inmotion V5F-ek leverték az emelkedőn, hiszen egy hangyányit erősebbek (550 W) és sokkal kisebb a tömegük. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy a fizikát a D1 Master sem tudja meghazudtolni, ekkora testhez már kell a kakaó.
A „nagyszkúter” legzseniálisabb része a futóműve.
Egyrészt nagyon jól csillapít, szépen rugózik, másrészt pedig terepen is teljes mértékben elnyeli az egyenetlenségek okozta pattogásokat, és igazából ebben a legjobb. Az uniciklikkel csak kamilláztak Csabiék, ahogy elmentem mellettük a D1 Masterrel, terepen extrém volt a különbség. A videón látható, egyébként tempós terepezés az első kilométereim voltak csak. Most képzeljétek el, mire lehet képes ez a roller egy gyakorlott felhasználóval. Egészen megdöbbentő élmény volt így is, egyszerűen nehéz vele normálisan közlekedni, kívánja az állatkodást és közben nem büntet érte.
Sima úton sem ráz, a szokásosnál bütykösebb gumi ellenére sem, repülőszőnyegként száguld. Még emelkedőn is szépen megindul, ha mindkét motor hajt, és az a nagy helyzet, hogy ez az első olyan roller, amivel a budai dombokra normálisan fel lehet menni. 800 W alatt ugyanis esélytelen egy Gellért hegy teteje, a Jánosnak meg a közepéig sem lehet eljutni. Az 1000 W pont jó: húz, de nem öl meg. Számszerűen nem tudom, milyen meredek lehetett a videón látható emelkedő, de még gyalogosan is bőven lihegős, mediterránosan tüdő kiköpős fajta, az 1 kW pedig felvitte mind a 110 kilót (~30 a roller + 80 én a teljes ruházatban).
Az 55 km/órás végsebesség elképesztően felszabadító és izgalmas. Gyermeteg örömmel húzom neki nyélen, megyek le a kijelölt útról és gázolok át a füvön, hepehupákon, fekvőrendőrökön, padkákon. Igen, ezzel a rollerrel 55 km/órás sebességgel bármilyen fekvőrendőrön át lehet menni, még a nagyon rövid, nagyon hegyeseken is. Nem mondom, hogy mind kellemes érzés vagy hogy nem üt fel az első lengéscsillapító, ebben inkább az a nagy szó, hogy gond nélkül képes rá. A sebesség persze nem minden, meg is kell tudni állni. Megint csak nem lehet ok panaszra, a két tárcsafék brutálisan lassít, az első féket rendesen behúzva erősen javallott rogyasztással hátrafelé terhelni, a fejreállást elkerülendő. A nagy tempó és a kegyetlen fékhatás eredőjeként pedig jókat lehet vele farolni, szóval a móka részt is biztosítja a D1 Master.
Ami a hatótávot illeti, a gyári adatok alapján a 22 amperórás akkuból akár 80 km is kihozható, a specifikáció szerint egy 70 kg-os személlyel, szélcsendben, 20°C-on, 20 km/h-s limiten, és 500 W-on. Igaz, az Eleglide bringa is jelentősen többet tudott a gyár által ígértnél, szóval megadtuk az esélyt a bizonyításra a D1 Masternek is. Levittem a Velencei-tóhoz, hogy a bringaúton tudjak vele sík terepen, nyugodtan krúzolni. Egyik nap nagyjából szélcsendben, javarészt 1000 W-on, a lehető legnagyobb tempóval mentem, kigurulások helyett sok helyen nagyokat fékeztem, és még emelkedők is voltak. Az eredmény igen kellemes: körbeértem (29 km) és a kijelző szerint 2 csík volt még meg az 5-ből. A második csík már csak látványelem volt szerintem, szóval úgy saccolom, hogy nyélgázon nagyságrendileg 35 km-t tud megtenni, ami városi közlekedés vonatkozásában baromi jó. Következő nap 500 W-ra és 35 km/h-ra korlátozva, hatalmas szélben teszteltem. Így kerek 50 km-t sikerült megtennem, de visszafelé már 15-tel vánszorogtam, épp csak nem kapcsolt ki. Akárhogy is: 50 km viharos szembeszélben nagyon jó eredmény.
Ejtsünk még néhány szót az Eleglide D1 és a D1 Master közötti különbségekről.
Az előbbi lassabb, kisebb a hatótávja és gyengébb is. A gond szerintem az, hogy az 500 W-os motorteljesítmény egyszerűen nem elég, ha az ember nem az Alföld közepén lakik. Egy ekkora gépet elég „papásan” mozgat meg fél kilowatt, így a dombokat maximum vágyakozva, a távolból fogjátok szemlélni, mert hogy iszonyatosan nyomorúságosan fog felmenni rajtuk, az biztos. Ráadásul egy 120 kg-ig terhelhető gépre jó eséllyel nagyobb darab emberek is fel fognak állni, szóval maradjatok a D1 Masternél, még akkor is, ha az drágább. Közvetlen konkurense a Kugoo G2 Pro, ami nagyjából ugyanennyibe kerül, de kisebb a hatótávja és gyengébb, illetve a Bezoir S2, ami drágább, de erősebb. Itthonról a Kaabo Mantisok jöhetnek szóba, de azok legalább 100 000 Ft-tal kerülnek többe.
Eleglide D1 Master – Egy aprócska történet
Mit ad Isten, megyek körbe a tó körül, egyszer csak meglátok valakit, aki szemlátomást nem 25-tel megy a rollerével, na mondom, utánamegyek, megkérdezem, milyen gépe van. Egy tök jó fej sráccal találkoztam, akinek pont a fent említett Kugoo G2 Prója volt, ami szintén a GeekBuying saját márkája, mint az Eleglide. Kérdezem, hogy milyen idős a roller és hány km van benne, erre a válasz: ,,minden alkalommal, amikor elérek 2000 kilométerhez, körbefordul a számlálója és lenullázza magát”. Több, mint 3 éve használja, 2 alkalommal már körbefordult, ergo több, mint 4000 kilométert tett már bele, állítása szerint a hatótávjában csökkenést nem tapasztalt a gyárihoz képest, és ezen 3 év alatt SEMMILYEN karbantartási munkát nem kellett rajta végezni.
Gyáriak voltak a fékek, a gumik (igaz, már kopottak, de még látszottak a barázdák), és komolyan mondom, nagyon jól nézett ki. Leszámítva a fellépő oldalát, amit az elmondása szerint elég sok és időnként elég komoly esések jól összevertek. Egy nagyobb balesete következtében nemrégiben eltört valami a kormányoszlop és az első kerék környékén, azt mondta, hogy 3000 forintért meghegesztették neki, azóta megint minden tökéletes. Ha nem az ő szájából hallom ezeket, el sem hiszem.
Egyetlen további dologról szeretnék szót ejteni, de csak röviden, mert fölösleges ragozni a témát: erre a rollerre a gyári teljesítménye alapján már eleve rendszámot kellene tenni, még segédmotoros kerékpárnak is sok.
Erre a fenti Kugoo tulajdonos annyit mondott: ,,ha rendőrt látok, ismerem a féket”.
Összegzés
Kezdem a negatívumokkal, mert abból nagyon kevés van. Az egyik a súlya, 28,5 kilogrammot lift nélküli házakban nagyon macerás mozgatni, ez a „moci” földszinti garázsba való. A másik az ára, 325 000 Ft-ot kérnek érte. Cserébe viszont fényévekkel az átlag „olcsó” városi rollerek előtt van és úgy összerakták, hogy erről elhiszem, hogy 2 év múlva sem lesz egy marék csavar. Brutálisan gyorsul, megmássza az emelkedők túlnyomó részét, tényleg nagy a hatótávja, kényelmesen, párhuzamos lábakkal lehet állni rajta, jók a lámpái, parádés a fékhatás, de ami igazán zseniális benne, az a futóműve. Remekül csillapítja az úthibákat, terepen is kérdés nélkül elmegy, és 55 km/órás végsebességénél is stabil. Tény, hogy nem gyerekjáték, felnőttek kezébe való, de egy igazán hálás szörnyeteg, valódi addiktív élmény vele menni, így részemről rendkívül ajánlott.
325 000 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ot kérnek érte a Geekbuying lengyel raktárából a NNNRED1MST kuponnal, ingyenes szállítás mellett, és ennyit valóban ér is a jármű. Ilyen cuccokkal az ember hosszútávra tervez, és a jelenlegi benzinárak mellett egy olcsóbb alternatívát kínál a városi ingázásra, de a hatótávja miatt akár kisebb települések közötti rollerezésre is tökéletes, és ha útba esik egy-egy földút, vagy csak veretnétek egy jót, akkor sem jön zavarba.
Pro
- Robusztus váz
- Ütős, de kontrollálható teljesítmény
- Kapcsolható hajtás, két teljesítményszint
- Brutális fékek
- Kiváló, terepezésre is alkalmas futómű
Kontra
- 28,5 kilogramm-os tömeg
- A slusszkulcs rossz helyen van, esésnél veszélyes is lehet
Milyen elektromos járművet válasszatok és hogyan?
Mivel napi szinten használunk elektromos járműveket – roller, unicikli, kerékpár -, ezért már több ezer kilométernyi tapasztalatot gyűjtöttünk össze a szerkesztőségben. Ezt meg is osztjuk veletek a Tudnivalók/Szakmai gyorstalpaló szekcióban, ahol nemcsak a fent említett három kategóriára, hanem számtalan másik gépezetre is kitérünk.
Így mindenkinek megadatik a választás lehetősége, hogy olyan járművel furikázza magát, ami az igényeinek leginkább megfelelő.