21 097 méternyi adat | RendeljKínait

21 097 méternyi adat

Xiaomi Amazfit Stratos 3 félmaraton teszt

teszt
írta: Jackal
2020-02-23

Két hete adtuk ki a Xiaomi Amazfit Stratos 3 sportóra tesztünket, viszont a cikk nem lehetne teljes egy nagyobb sportteljesítmény nélkül, ezért elvittem a BBU félmaratonra a kütyüt. A hely különlegessége, hogy a táv nagyjából egyharmadát a föld alatt kell futni, így nagyon kíváncsi voltam, milyen eredményeket rögzít a Hármas, lássuk!

Ez a félmaraton azért speciális, mert a régi Kőbányai sörgyár pincerendszerében vezet durván a táv egyharmada, ami úgy jön össze, hogy a 7 km-es körből 2,3 km-t a föld alatt kellett megtennem, és a táv három körből áll. Ez azért előnytelen sportóra szempontból, mert ilyenkor megszakad a GPS jel, és a csuklóra valónak más adatok alapján kell kikalkulálnia az útvonal hosszát.

A terep másik érdekessége, hogy eléggé változatos, tele van emelkedőkkel és lejtőkkel – 158 m fel és ugyanennyi le -, a felület beton, macskakő, rekortán, föld, fű, illetve a pincerendszer egyenetlen padlója, szóval inkább egyfajta városi terep-félmaratonnak mondanám. Sok benne a hirtelen forduló, amit szintén le kell követnie a Stratos 3-nak, így kifejezetten jó terep arra, hogy az általa rögzített paramétereket kielemezhessük.

Amit általánosságban lehet tudni szinte az összes sportóráról, hogy nem igazán méri jól a pulzust. Ennek az oka a technológiai sajátosságokban keresendő. Az órák PPG – fotopletizmográfiás eljárás, ami a szövetek mikrovaszkuláris rendszerében található vér mennyiségi változását figyeli – szenzorral rendelkeznek. A mellkaspántok pedig EKG – elektrokardiogram, ami a szívizomszövet összehúzódása által generált elektromos impulzusok rögzítése elvén működik – alapon mérnek, amik sokkal pontosabbak.

A pontosságbeli különbséget abból lehet látni, hogy miközben egy lefutott szakaszt elemeztek, nagy szélsőérték kiugrásokat lehet a grafikonon látni a PPG – vagyis a sportóra – esetében, míg az EKG alapú mellkaspánt szórása sokkal alacsonyabb. Tettem fel pár képet, ahol látszik, mit mér a Stratos 3, és mit mért a Geonaute mellkaspánt. Szóval azt javaslom, hogy aki kicsit is komolyabban akar sportolni, vegyen egy akármilyen mellkaspántot, mert a legolcsóbb is sokkal pontosabb, mint a legjobb sportórák, különösen terhelés alatt.

A verseny rendben lement, nézzük az adatokat, amiket az óra visszaadott:

BBU mérőrendszerStratos 3Strava
Távolság (m)21 097,520 66014 100
Időtartam (nettó)1:56:032:00:061:19:22
Átlagos km sebesség5:295:485:37

Pirossal kiemeltem a hivatalos, BBU mérőrendszer által visszaadott eredményeket, értelmezzük a többit. A Stratos 3-nak a táv egyharmadában GPS nélkül kellett számolnia, ehhez képest 97,9%-os pontossággal eltalálta a távot, ami 2,1%-nyi tévedés, ez szerintem kifejezetten jó érték. Ebből arra következtettem, hogy az egyéb adatokat is nagyjából jól kalkulálja a FirstBeat algoritmus, nem véletlenül használja, a Suunto, a Garmin, a Withings, a Montblanc és a Huawei is. Az időtartam azért több bő 4 perccel, mert egyrészt elfelejtettem leállítani a verseny végén a mérést – igazából haldokoltam a palánknál -, másrészt pedig a zónák szakaszos rajtja miatt előbb is kellett elindítanom az aktivitást, minthogy a mérőrendszer regisztrálta volna az indulásomat. Ugyanebből származik a sebességeltérés is. De mi a probléma a Strava-val? Az, hogy miután kiexportáltam az adatokat és feltöltöttem a feldolgozó szoftverbe, az újraszámolta a távolságot a GPS jel alapján. Emiatt a táv egyharmada elveszett, szóval az esetek többségében az ilyen rendszerek jól mérnek, de itt a példa, hogy nem mindig.

 

Egy kis adatelemzés

Az adatok kielemzése után, néhány egyéb furcsaságot is felfedeztem. Az egyik hogy a pulzusmérő mellkaspánt tökéletesen betöltötte a feladatát, a két szélsőérték 153 és 183 bpm között alakult, ez teljesen reális. A magasabb és alacsonyabb értékek egybevágnak az emelkedésekkel és a lejtőkkel, tehát a mellkaspánt sokkal jobban leköveti a terhelésváltozásokat, mint az órák saját szenzorai, így a pulzusmérést kipipálhatjuk. Aki ezt szeretné megnézni térképen, az a Strava-ban, ezen a linken megteheti.

A pace kijelzéssel – magyarul tempóméréssel – viszont voltak bajok. Sajnos nem jöttem rá, hogy pontosan mi alapján számol, de szerintem a GPS jel gördülő átlagát használja. Ez azért problémás, mert ameddig egyenletes tempóval futottam, viszonylag jól lekövette a változást, ám egy élesebb kanyarnál ahol lelassultam, elkezdett kompenzálni, ami akár 20-30 másodperces elcsúszásokat is okozott. Mivel tempó alapján futottam – 2 óra alatt be akartam érni – ezért eléggé zavaró volt, hogy néha túl lassú – nem érek be -, máskor túl gyors – nem fogom bírni a végéig – értékeket mutatott. A fals adatokra a tempó szélsőértékeiből lehet következtetni, pl. 3:23 km/perccel biztosan nem futottam. Ennek a problémának a kiküszöbölésére sajnos csak nagyon drága megoldások – pl. STRYD – vannak, szóval ezen a szinten nem tudtam a dolgot orvosolni.

Érdekes ránézni a további adatokra, is, a VO2 MAX-om 47 ml/kg/mm lett, ami kb. reális lehet, nem úgy mint az óra által tippelt távolságokhoz tartozó időértékek. Mutatom mi a valóság és mit állít az óra:

5 km10 kmFélmaratonMaraton
Mért valós~25:00~50:001:56:03sosem futottam
Óra tippje26:5856:002:04:094:15:58

Amint látható, az óra abból számolja ki a fenti értékeket, amiket a korábbi távok alapján futottam, szóval ha éppen alacsonypulzusos edzést csináltam, akkor nagyon alacsony értékeket tippelt, ha pedig kitoltam 180-as pulzuson 5 kilométert, akkor meg erőteljesen alulbecsülte a szükséges időt, arról nem is beszélve, hogy feltételezi, hogy tudok nagyobb távokat – pl. maraton – is futni.

 

Levonható tanulságok

Levonnám a fentiekből a konklúziót, hátha valakinek segít:

  • mindenképpen mellkaspánttal sportoljatok. A Decathlonban kapható Geonaute 12 000 Ft-ért megteszi, de Aliexpressen feleennyiért is kaphatóak alternatívák, szóval most már én is ezek közül vennék valamit:
  • a tempótartáshoz a pace értékek nem igazán jók, az embert folyamatos gyorsításra és lassításra késztetik. Jobban jártok, ha a belső ritmusotokra hagyatkoztok és csak kiegészítő értéknek tekintitek az óra ezen adatait
  • a Stratos 3 GPS-e egyenletes tempónál kis hibaszázalékkal, viszonylag pontosan mér, egy picit alulbecsüli a távolságot
  • a FirstBeat egészen jól használható amatőr szinten, de azért komolyabb sporthoz már sokkal pontosabb adatok kellenek
  • a sokgombos rendszer nagyon jól működött, könnyedén tudtam lapozni az adatok között, nem kellett tapiznom a kijelzőt
  • még legalacsonyabb fényerőn is jól láttam az adatokat a barlangrendszerben, vakító napsütésben pedig szintén kiváló volt a transzflektív kijelző
  • A félmaraton alatt folyamatosan zenét hallgattam, ami durván meríti az órát, a mellkaspántos kommunikációval és a GPS-szel együtt kb. 25-30%-ot merült két óra alatt. Egy maratont kibírna, egy triatlont már nem

Összegzés

Számomra egyértelműen kiderült, hogy az Amazfit Stratos 3 kiváló termék, elég jól használható arra, amire kitalálták, de azért lenne még mit csiszolni rajta. Szerintem jelenleg ez a legjobb sportóra a Xiaomi kínálatában, és egy mellkaspánttal kiegészítve jól használható. 65 000 Ft  körül – a BGAM3EN kuponnal – nem nagyon van ellenfele a kínai órák között, de az ára itthon is ennyi, így érdemesebb a Xiaomishopnál megvásárolni, és akkor jár rá 2 év garancia, illetve nem kell heteket várni a megérkezésre.

Ha pedig még több infóra vágynál a kínai aktivitásmérőkről vagy az okos- és sportórákról, akkor a Tudnivalók alatt bőséges leírást találtok.

Pro

  • A FirstBeat algoritmus egész jól elemez
  • Pontosan mér távolságot az óra
  • Remekül kezelte a BT fülest és a mellkaspántot is
  • A kijelző söététben és napfényben is kiválóan teljesített
  • A sokgombos rendszer a gyakorlatban is bizonyított

Kontra

  • A tempó értékek késnek, ez alapján nehéz tartani az ütemet
  • Mellkaspánt nélkül a PPG szenzor csak közelítő adatokat ad a pulzusról
  • A BT alapú zenehallgatás brutálisan meríti az akkumulátort
  • A Strava nem jól dolgozza fel az adatokat (ez nem a Stratos 3 hibája)