hirdetés

SJCAM SJ DASH M30 kamera teszt

A menetrögzítők sarokköve

teszt
SJCAM SJ DASH M30 kamera teszt 1
írta: Don Kartács
2019-06-17

Az alábbiakban vendégírónk, Ed cikkét olvashatjátok.

Az SJCAM neve mára fogalom lett, nemcsak a kameráinak minőségét tekintve, hanem a hozzá tartozó árcímkék miatt is, és ezt a hagyományt az SJCAM SJ DASH M30 sem szakítja meg. Most végre megérkezett az egyre bővülő dashcam szegmensbe, ahova ha nem is az ajtót berúgva, de határozott kopogás után lépett be. Fő ellenfelét, a Xiaomi Mijia 1080p-t igyekszik maga mögé utasítani közel 24.000 forintos árával, nézzük sikerül-e neki.

A rendeljkínait szerint

  • megbízhatóság: 8
  • design és anyagminőség: 8
  • felszereltség, funkciók: 9
  • ergonómia: 8
  • ár/érték arány: 8

8.2

Népítélet

n/a

Ehhez a termékhez még nem érkezett olvasói értékelés.

Légy te az első

A kamera nagyon szép, nem is tudom, van-e párja e tekintetben. Kézbe fogva nagyon masszív, az alumínium test igényes és alig 70 gramm, a matt festés is dob az összbenyomáson, és minimálisra csökkenti a visszaverődést a szélvédőn. A vastagsága mindössze 14 mm, emiatt a lencse igencsak kitüremkedik a házból. Nagyon tetszett, hogy ez annyira magától értetődő a gyártónak, hogy a mellékelt dokkoló is az objektívnél fogva rögzíti a kamerát.

Körbemustrálva mindössze egyetlen gombot találtam, ami kizárólag a ki- és bekapcsolásra használható, ezen túl csak a kártya helye töri meg a borítást. A hátoldalon egy 3 inch-es, 320×240 pixel felbontású LCD panel “terebélyesedik”, aminek alsó részébe 4 db érintésérzékeny gombot integráltak. A pöttyök a hangfelvételt, a WIFI-t, az azonnali mentést és a menüt vezérlik.

Az SJCAM SJ DASH M30 tesztje

A dashcam egy NTK96658 chipsettel érkezik, a szenzor 2 Megapixeles, és a SONY IMX 323-as gyártmánya. A rekesz f/2.0 apertúraértékű, a borzalom nagy objektív pedig 140 fokos FOV-ot biztosít. Van mikrofon, bár nem részletezik miféle, biztos, hogy az emberi beszédre van optimalizálva, mert a hangfelvétel csiszolatlan, sőt, kissé karcos, de a lényeg átjön. A kamera 1080p-ben rögzít, és nincs is lehetőség átállítani, bár nem is hiányzik. A videók bitrate-je 15 Mb/s, ez alapján egy óra videózás nagyjából 6,5 GB adatot gyárt, egy 32 GB-os kártyát 5 óra alatt ír tele. Fontos kiemelni, hogy itt már csak a minimum Class 10-es darabok rúgnak labdába, szóval a vételárba azt is érdemes beleszámolni, amennyiben ilyennel nem rendelkezünk.

Az apertúraérték lehetővé teszi, hogy használjuk a beépített WDR (wild dinamic range) opciót, ami egyfajta képjavító algoritmus, hasonlatos az ismertebb HDR-hez. Bár képstabilizátor nincs, a nyers adatok alapján minden adott az élvezhető képminőséghez.

A kábel elég hosszú ahhoz, hogy a használati utasítás szerint a kárpitelemek alatt elvezessük egészen a szivargyújtó aljzatig, a borítása gumírozott, és a micro USB fej is elég masszív. A dokkoló sok irányban állítható, elég stabilan fixálható, és a rajta lévő tapadókorong erős felfogatást biztosít, felcuppantás után szinte lehetetlen lefeszegetni.

Miután bepattintottam a kamerát a helyére és ráadtam a gyújtást, azonnal életre kelt a kütyü, és már forgott is a felvétel. Az azonnal alatt nem egészen 2 másodpercet értek. A jobb szélső gombbal a setup menüben beállítottam minden apróságot – dátum, loop rec., WDR, mozgásérzékelés, gravitációs szenzor, rendszám, nyelv – és kész. Hatalmas pacsi a gyártónak, hogy magyarul is elérhető a menü, ez megpendíti a szív húrjait.

Innentől kezdve igyekeztem úgy kezelni a menetrögzítőt, mintha az autó alapfelszereltségének a része lenne, egy tárgy, ami értem van és a biztonságomat szolgálja, egy magától értetődő feature, amivel nem kell foglalkoznom. Az egyetlen szépséghibája az elképzelésemnek, ha az utcán parkolok, nem hagyom a kocsiban a kamerát estére, szóval mégiscsak törődnöm kell vele.

Enyhítette a nyűgöt, hogy a dokkoló elég jól van kitalálva, tényleg egykezes a ki- és behelyezés. A micro USB csatlakozók iszonyat jó minőségűek, szinte elhiszem, hogy sosem fog kikopni/kilazulni, bárhányszor is használom majd.

Az első pár nap eseménytelenül telt, reggel feltettem a kütyüt, este levettem, esetleg az egérmozin visszanéztem valamit. A leghasznosabb funkciónak az azonnali mentést találtam, csak egy érintés a harmadik pöttyre és a felvétel elmentve, nem kell tartani a felülírástól.

Harmadnapra kivettem a kártyát és megnéztem, mit mutat egy 4K-s tévén a minőség. Az első szó, ami eszembe jutott, hogy nyers, de jó értelemben. A nappali felvételeken minden a helyén, a színek stimmelnek, a boltok feliratai simán olvashatóak és az eső sem befolyásolja számottevően a képet. Este kissé más a helyzet. A városban, ahol néha az emberi szem is megbicsaklik a millió forrásból előtörő fénypaca miatt, már zizisedik a kép, elcsámborognak a színek. Nagy baj nincs, láttam már rosszabbat, igaz, jobbat is.

A negyedik napon eszembe jutott, hogy van applikáció is, szóval letöltöttem a SJCAM CAR nevű programot. A csatlakozás rém egyszerű, a kamerán bekapcsolom a WIFI-t, a telefonon megkeresem a kamerát, párosítás után pedig elindítom az appot.

Maga a program pontosan azt kínálja, amit a menetrögzítő setup menüjében is be lehet állítani. Az app intuitív, átlátható, a videók könnyen letölthetők a telefonra, az egészen érződik, hogy csak az van benne, ami kell, semmi felesleges firlefranc, ugyanakkor teljesen érthetetlen, hogy a magyar nyelv miért csak a kamera számára elérhető, a telefonos alkalmazásban pedig miért nem.

Mindössze két különbség van a menükben, csak a mobilról érhető el a firmware frissítése és a fényképezés funkció. Előbbi nagy pluszpont, mert biztosak lehetünk benne, hogy az SJCAM hosszabb távon is számol a kütyüvel, a terméktámogatás pedig az igazán gondos gyártók sajátja. A fényképezést ebben a formában teljesen felesleges dolognak tartom, egy 2 Megapixeles szenzorral nem lehet jó képeket csinálni, ha nagyon kell egy fotó, jobb megoldás a “print screen” a telefonon vagy PC-n.

Összegzés

A termék legnagyobb riválisa a Xiaomi Mija 1080p. Pontosan ugyanaz a Sony szenzor, hasonló kinézet, közel egyforma lehetőségek. Ha tovább boncolgatjuk a kérdést, kiderül, hogy a hiányzó funkciók is szinte azonosak, gondolok itt a kimaradt GPS modulra vagy a parkolás segítésének hiányára. Az apróságok azonban az SJCAM felé billentik a mérleg nyelvét. A szebb, kecsesebb design, a nagyobb apertúra, a rendszám kijelzése és a biztos terméktámogatás erős érvek a döntés mellett. Nem is beszélve a magyar nyelvű menüről és az itthon is elérhető szervizről. Ugyan a Xiaomi terméke olcsóbb, mégis úgy gondolom, hogy az SJ DASH megéri a differenciát.

 

Összegezve elmondható, hogy az SJCAM tisztességes iparosmunkát végzett az első menetrögzítő kamerájával, egy klassz kütyü, egy viszonyítási pont, ami a tartósság ígéretét sugározza, és amit igazán könnyű megszokni. A hiányzó funkciók ellenére a legnagyobb mulasztásnak egy szütyő hiányát éreztem, amibe bele lehet hajítani a gépet. Kicsiség, de fájó dolog, ami igazán beleférhetett volna a 24.000 forintos árba. Természetesen a kamera vám- és áfamentes EU Express szállítással is kérhető.

Pro

  • Nagy látószög
  • Magyar nyelvű menü
  • Jó képminőség
  • Éjszaka is vállalható videók

Kontra

  • Nincs GPS modul
  • Hiányoznak a fejlettebb szoftveres funkciók

hirdetés