hirdetés

Junsun S590 autós kamera teszt

Isten szeme mindent lát, kétszer

teszt
Junsun S590 autós kamera teszt 1
Don Kartács
írta: Don Kartács
2019-08-11

A Junsun S590 kivételt képez az eddig általunk tesztelt DVR kamerák között. Jellemzően középkategóriás eszközöket vettünk górcső alá, ám a mostani az autós menetrögzítők csúcsát képviseli. Két kamerát – egy elsőt és egy hátsót – egyesít magában, GPS-szel rögzíti a pozíciónkat, sávtartást figyel, ráfutásra figyelmeztet, és nem mellékesen 4K felbontásban rögzít. 31.000 Ft-ot kérnek érte, ami azért egészen máshova helyezi ezt az eszközt, mint az eddigieket, viszont így gépjárművünket is körkörös védelemmel láthatjuk el.

A rendeljkínait szerint

  • megbízhatóság: 8
  • design és anyagminőség: 8
  • felszereltség, funkciók: 7
  • ergonómia: 6
  • ár/érték arány: 7

7.2

Népítélet

9.8

  • megbízhatóság:10
  • design és anyagminőség:10
  • felszereltség, funkciók:9
  • ergonómia:10
  • ár/érték arány:10
Véleményt írok

A megjelenítő miatt viszont nem dughatjuk el a visszapillantó tükör elé, bár erre a mérete okán sem lenne lehetőségünk. Azt nem nagyon értem, hogy miért áll ilyen nagy szögben, mert az autóm szokásosnál picit döntöttebb szélvédőjére felszerelve már alig tudom leolvasni a képernyő adatait. Ezt az app használatával tudtam ellensúlyozni, de ez akkor sem ugyanaz, mintha egyszerűen normálisra tervezték volna a kamera hátoldalát. A lencséje akkora, mint egy rendőr tányérsapkája, tehát brutális, ami valószínűleg a nagylátószögűség egyik letétményese, ráadásul elég flexibilisen állítható is. Ha akarjuk, egy oldalra fordíthatjuk, például azért, hogy felvegyük, ahogy a szabálytalanul jobbról előző terepjárós elmebeteg belénk hajt.

Az anyaghasználat egyébként nem rossz, sorjákkal nem találkoztam, de úgyis majd az idő és az UV sugárzás dönti el, meddig húzza a Junsun S590. Mivel nincs beépített akkumulátora, ezért elméletileg ez a kevésbé elromló, kapacitoros megoldás kell, hogy legyen – bár ezt így konkrétan a leírás nem említi -, de az ellenállóképesség kiderítése akár éveket is igénybe vehet. Az összerakottság azonban példás, szóval szerintem a cég megtette, amit ezen a téren lehetett.

A felszerelése viszont elég nagy nyűg, például azért, mert ha nyílik a hátsó ablakotok a csomagtér ajtóval – mint az én hathcback karosszériaformájú autómnál -, akkor az viszi magával a hátsó kamera madzagját. A fő egységen ráadásul balról helyezték el a csatlakozókat, így mindent lehet ügyesen elhelyezgetni, különben az egész miskulancia az arcunkba türemkedik vezetés közben. Szerintem ez ergonómiai hiba, vagy jobbkormányos autókhoz tervezték, de lehetne belőle egy olyan variáns is, amin minden a másik oldalra került.

A Junsun S590 tesztje

A DVR kamerákat tesztelni egyáltalán nem olyan egyszerű feladat, mint ahogy azt gondolnánk, pedig egy pár darabon már túl vagyunk. Már a bekábelezés is tud feladat lenni, akkor meg pláne, ha két, egymással kommunikáló eszközről van szó. Egyrészt a tyúkbelet illik valahova elrejteni – például a borítás alá -, de persze trehány módon le is lógathatjuk, viszont ezt hátrafelé ugye nem tehetjük meg, tehát jobb, ha betömködjük a kárpitok vagy a burkolat alá.

Visszatérve a kamerák együttműködésére, itt érdemes egy kicsit elkanyarodni a hardver felé, hiszen nagyon nem mindegy, mi lakik a műanyagház alatt. A két szenzor egy Sony IMX 323 és egy Omnivision 4689 együttese, viszont képfeldolgozó chipből csak egy van, ez a Junsun S590 fő kamerájában lakik. Ez egyben azt is jelenti, hogy a felbontás aszerint is változik, hogy egy vagy két kamerát használunk egyszerre.

SzenzorFő kameraFő+kiegészítő kamera
Omnivision 46892160p/24 FPS; 1440p/30 FPS, 1080p/60/30 FPS
Sony IMX 3231080p/30 FPS1080p/30 FPS

A fentiekből könnyen kideríthető, hogy ha mindkét egység dolgozik, akkor egyrészt közel sem tudja az eszköz a maximális felbontását, másrészt a 4K eléggé kamu, már csak azért is, mert az általam nem különösebben kedvelt OV 4689-es szenzor maximális felbontása 4 Megapixel. Számoljunk együtt: a 4K 3840*2160=8.294.000 pixel, na, ez sosem fog beleférni 4 Megapixelbe, ellenben az 1440p 2160*1440=3.110.400, ez viszont igen. Tehát 30 képkocka mellett az 1440p-t érdemes használni, vagy még inkább az 1080p 60 FPS-t, hiszen gyorsan mozgó tárgyakat akarunk vele felvenni.

A Junsun S590 kezelőfelülete egyébként nagyon jópofa, van egy dedikált gomb, amivel a kamerák között tudunk váltogatni, illetve kép a képben nézetet is létrehozni. A többi kapcsoló eléggé adja magát, első a menübe visz, a második rögzít, a harmadikkal a mikrofont tudjuk menet közben elnémítani, ha esetleg olyasmi hangzik el az autóban, ami jobb, ha nem kerül rá a videóra, ötletes. A menürendszert terjedelmi okokból nem részletezném, csak a lényeget emelném ki, vagyis azt, hogy a kamera milyen funkciókat kapott.

Nagyjából az összes DVR kamera képes az alábbiakra:

  • körkörös rögzítés
  • G-sensor: érzékeli a lökést és zárolja a kártyát
  • HDR: vagyis high dinamic range, ami az éjszakai felvételeknél jön jól
  • mozgásérzékelés: a gépjármű mozgására elindul a felvétel
  • felvétel indítása gyújtásra: egyből elindul a rögzítés, nem kell kézzel bekapcsolnunk
  • WiFi kapcsolat

Ez nagyjából az alap szett, erre épülnek rá a további funkciók, amiket viszont már általában az olcsóbb típusok nem tudnak:

  • GPS-es útvonalkövetés: kiírja a sebességünket, és elméletileg a speciális szoftverrel kiszedhető GPS koordinátákat is (de a szoftvert nem találtam meg)
  • ADAS (Advanced Driving Alarm Systems): ez sávelhagyás figyelést és távolságtartást jelent / csak 1080p felbontás mellett működik/
  • 24 órás parkolásfigyelő: elvileg álló helyzetben is figyeli, hogy az autót nem éri-e erőteljesebb lökés

Az ADAS szerintem “bullshit”, nyilván nem működhet valami, aminek az ára egy gépjármű extra listáján darabonként 50-100.000 Ft-ba kerül. Persze a kijelzőre pakol ki sárga piktogramokat, de ezt akkor is csinálja, mikor “elhagyom a sávot”, hogy leparkoljak. Hozzá kell tennem, nem könnyű észrevenni a 2 colos kijelzőn, főleg hogy 120 az fokos meredekséggel rendelkezik, de biztos van, aki örökölte a réti sas génjeit. Persze a valós teszthez szimulálnom kellett volna az elbóbiskolást, akkor lett volna hiteles a teszt, de ez csak akkor sikerülhetne, ha egyszer a halálfélelmemet el tudná nyomni az alvási kényszerem.

Az alábbiakat mindenkinek javaslom, hogy állítsa be: dátum, rendszám, gombok sípolásának kikapcsolása, GPS adatok képernyőre íratása, G-szenzort közepes érzékenységre, HDR-t éjszaka és a jobb hatékonyság érdekében a kártyát is formázzuk meg. Érdemes továbbá a fizikai kezelőszervek között megkeresni a hang és a képernyő kikapcsolását is, amik menet közben adnak a használathoz egy fajta Knight Rideres feelinget. Megpróbáltuk szimulálni a parkolásfigyelőt funkciót is, előröl és hátulról is megrángattuk az autómat, de semmi, ami nem meglepő, mert nem volt rajta a gyújtás, szóval nem tudom ennek hogyan kéne működnie (bár ötletem lenne rá).

Ami a képminőséget illeti, ezt alapból két részre bontanám: a front kamera egyedül, illetve a kiegészítő kamerával együtt, hiszen a felbontás is ettől függ. Ehhez jön még hozzá, hogy milyen fényviszonyok – tehát nappal vagy éjszaka – között autókázunk. Bevallom, a 4 Megapixeles OV 4689-től nem vártam sokat, így meglepődtem az eredményen. A videók egészen tisztességesek, 20 Mbit/s az adatsűrűség, jók a színek, olvashatóak a rendszámok és a táblák, és még a HDR-es éjszakai felvételre is azt mondom, hogy okés, bár az oldalról jövő járművek rendszámtábláját a kép húzódása miatt nem tudjuk elolvasni, és ezen az 1080p 60 FPS-re váltás sem segít, sőt. Egy perc videó durván 150 Mbyte, tehát óránként 9 GB helyre lesz szükségünk, egy tisztességes méretű, 128 Gigabyte-os kártyával – ennyit kezel maximum – elég hosszú utakat vehetünk fel.

Az applikációt Roadcam-nek hívják, szerintem elég egyszerű “teremtés”, valószínűleg nem a Junsun S590 kamerához fejlesztették, hanem egy általános progi. Ez egyben azt is jelenti, hogy a spéci funkciókat – mint az ADAS – nem tudjuk belőle kapcsolgatni, mégis látom értelmét, hiszen a meredeken álló kijelzőnél sokkal komfortosabb az appot nyomkodni. Más kérdés, hogy azért ez nem egy beton stabil alkalmazás, szóval ne lepődjünk meg, ha néha egyszerűen leáll.

Összegzés

A Junsun S590 tudásban tényleg a kategóriatársak fölé nő, cserébe többe is kerül. Bár a páros-kamera megoldás nem példa nélküli, de azért nem is gyakori jelenség, így tulajdonképpen az árat akár gondolatban meg is felezhetjük. A képminőség nappal teljesen rendben van, a rendszámok látszanak. Ha valamit nagyon bizonyítanunk kellene, ezzel menni fog, éjszaka azonban ez a kamera is csak kompromisszumos megoldás.

Nem tetszett viszont a túlságosan döntött kijelző, így sportautót tulajdonlók felejtsék el ezt a kamerát, ráadásul az app, ami ezen a helyzeten segíthetne, szintén eléggé egyszerű. A kamera sem éppen egy pöttöm jószág, szóval elrejteni nem nagyon lehet, a kábelezés eléggé macerás, de aki a fentieket képes megemészteni, az egy alapvetően jól működő felső-közép kategóriás cuccot kap, igaz, a felbontás “csak” 1440p, nem pedig 4K. Ez azért még így sem rossz 31.000 Ft-ért, de lenne még mit csiszolni, hogy a Junsun S590 gyémánttá váljon, például kezdhetnék egyből az ár lefaragásával. Rendeléskor javaslom az EU Priority Line igénybevételét, ami vám- és áfamentes, vagy az EU raktáras vásárlást, de azért a konkurenseket is megnézném.

Pro

  • Két kamera
  • Jó képminőség

Kontra

  • Meredek kijelző
  • Béna csatlakozó elrendezés
  • ADAS funkciók haszontalanok
  • Applikáció

hirdetés