Junsun S590 autós kamera teszt
Isten szeme mindent lát, kétszer
A Junsun S590 kivételt képez az eddig általunk tesztelt DVR kamerák között. Jellemzően középkategóriás eszközöket vettünk górcső alá, ám a mostani az autós menetrögzítők csúcsát képviseli. Két kamerát – egy elsőt és egy hátsót – egyesít magában, GPS-szel rögzíti a pozíciónkat, sávtartást figyel, ráfutásra figyelmeztet, és nem mellékesen 4K felbontásban rögzít. 31.000 Ft-ot kérnek érte, ami azért egészen máshova helyezi ezt az eszközt, mint az eddigieket, viszont így gépjárművünket is körkörös védelemmel láthatjuk el.
Galéria
A megjelenítő miatt viszont nem dughatjuk el a visszapillantó tükör elé, bár erre a mérete okán sem lenne lehetőségünk. Azt nem nagyon értem, hogy miért áll ilyen nagy szögben, mert az autóm szokásosnál picit döntöttebb szélvédőjére felszerelve már alig tudom leolvasni a képernyő adatait. Ezt az app használatával tudtam ellensúlyozni, de ez akkor sem ugyanaz, mintha egyszerűen normálisra tervezték volna a kamera hátoldalát. A lencséje akkora, mint egy rendőr tányérsapkája, tehát brutális, ami valószínűleg a nagylátószögűség egyik letétményese, ráadásul elég flexibilisen állítható is. Ha akarjuk, egy oldalra fordíthatjuk, például azért, hogy felvegyük, ahogy a szabálytalanul jobbról előző terepjárós elmebeteg belénk hajt.
Az anyaghasználat egyébként nem rossz, sorjákkal nem találkoztam, de úgyis majd az idő és az UV sugárzás dönti el, meddig húzza a Junsun S590. Mivel nincs beépített akkumulátora, ezért elméletileg ez a kevésbé elromló, kapacitoros megoldás kell, hogy legyen – bár ezt így konkrétan a leírás nem említi -, de az ellenállóképesség kiderítése akár éveket is igénybe vehet. Az összerakottság azonban példás, szóval szerintem a cég megtette, amit ezen a téren lehetett.
Galéria
A Junsun S590 tesztje
A DVR kamerákat tesztelni egyáltalán nem olyan egyszerű feladat, mint ahogy azt gondolnánk, pedig egy pár darabon már túl vagyunk. Már a bekábelezés is tud feladat lenni, akkor meg pláne, ha két, egymással kommunikáló eszközről van szó. Egyrészt a tyúkbelet illik valahova elrejteni – például a borítás alá -, de persze trehány módon le is lógathatjuk, viszont ezt hátrafelé ugye nem tehetjük meg, tehát jobb, ha betömködjük a kárpitok vagy a burkolat alá.
Visszatérve a kamerák együttműködésére, itt érdemes egy kicsit elkanyarodni a hardver felé, hiszen nagyon nem mindegy, mi lakik a műanyagház alatt. A két szenzor egy Sony IMX 323 és egy Omnivision 4689 együttese, viszont képfeldolgozó chipből csak egy van, ez a Junsun S590 fő kamerájában lakik. Ez egyben azt is jelenti, hogy a felbontás aszerint is változik, hogy egy vagy két kamerát használunk egyszerre.
Szenzor | Fő kamera | Fő+kiegészítő kamera |
Omnivision 4689 | 2160p/24 FPS; 1440p/30 FPS, 1080p/60/30 FPS | – |
Sony IMX 323 | 1080p/30 FPS | 1080p/30 FPS |
A fentiekből könnyen kideríthető, hogy ha mindkét egység dolgozik, akkor egyrészt közel sem tudja az eszköz a maximális felbontását, másrészt a 4K eléggé kamu, már csak azért is, mert az általam nem különösebben kedvelt OV 4689-es szenzor maximális felbontása 4 Megapixel. Számoljunk együtt: a 4K 3840*2160=8.294.000 pixel, na, ez sosem fog beleférni 4 Megapixelbe, ellenben az 1440p 2160*1440=3.110.400, ez viszont igen. Tehát 30 képkocka mellett az 1440p-t érdemes használni, vagy még inkább az 1080p 60 FPS-t, hiszen gyorsan mozgó tárgyakat akarunk vele felvenni.
A Junsun S590 kezelőfelülete egyébként nagyon jópofa, van egy dedikált gomb, amivel a kamerák között tudunk váltogatni, illetve kép a képben nézetet is létrehozni. A többi kapcsoló eléggé adja magát, első a menübe visz, a második rögzít, a harmadikkal a mikrofont tudjuk menet közben elnémítani, ha esetleg olyasmi hangzik el az autóban, ami jobb, ha nem kerül rá a videóra, ötletes. A menürendszert terjedelmi okokból nem részletezném, csak a lényeget emelném ki, vagyis azt, hogy a kamera milyen funkciókat kapott.
Nagyjából az összes DVR kamera képes az alábbiakra:
- körkörös rögzítés
- G-sensor: érzékeli a lökést és zárolja a kártyát
- HDR: vagyis high dinamic range, ami az éjszakai felvételeknél jön jól
- mozgásérzékelés: a gépjármű mozgására elindul a felvétel
- felvétel indítása gyújtásra: egyből elindul a rögzítés, nem kell kézzel bekapcsolnunk
- WiFi kapcsolat
Ez nagyjából az alap szett, erre épülnek rá a további funkciók, amiket viszont már általában az olcsóbb típusok nem tudnak:
- GPS-es útvonalkövetés: kiírja a sebességünket, és elméletileg a speciális szoftverrel kiszedhető GPS koordinátákat is (de a szoftvert nem találtam meg)
- ADAS (Advanced Driving Alarm Systems): ez sávelhagyás figyelést és távolságtartást jelent / csak 1080p felbontás mellett működik/
- 24 órás parkolásfigyelő: elvileg álló helyzetben is figyeli, hogy az autót nem éri-e erőteljesebb lökés
Az ADAS szerintem “bullshit”, nyilván nem működhet valami, aminek az ára egy gépjármű extra listáján darabonként 50-100.000 Ft-ba kerül. Persze a kijelzőre pakol ki sárga piktogramokat, de ezt akkor is csinálja, mikor “elhagyom a sávot”, hogy leparkoljak. Hozzá kell tennem, nem könnyű észrevenni a 2 colos kijelzőn, főleg hogy 120 az fokos meredekséggel rendelkezik, de biztos van, aki örökölte a réti sas génjeit. Persze a valós teszthez szimulálnom kellett volna az elbóbiskolást, akkor lett volna hiteles a teszt, de ez csak akkor sikerülhetne, ha egyszer a halálfélelmemet el tudná nyomni az alvási kényszerem.
Az alábbiakat mindenkinek javaslom, hogy állítsa be: dátum, rendszám, gombok sípolásának kikapcsolása, GPS adatok képernyőre íratása, G-szenzort közepes érzékenységre, HDR-t éjszaka és a jobb hatékonyság érdekében a kártyát is formázzuk meg. Érdemes továbbá a fizikai kezelőszervek között megkeresni a hang és a képernyő kikapcsolását is, amik menet közben adnak a használathoz egy fajta Knight Rideres feelinget. Megpróbáltuk szimulálni a parkolásfigyelőt funkciót is, előröl és hátulról is megrángattuk az autómat, de semmi, ami nem meglepő, mert nem volt rajta a gyújtás, szóval nem tudom ennek hogyan kéne működnie (bár ötletem lenne rá).
Ami a képminőséget illeti, ezt alapból két részre bontanám: a front kamera egyedül, illetve a kiegészítő kamerával együtt, hiszen a felbontás is ettől függ. Ehhez jön még hozzá, hogy milyen fényviszonyok – tehát nappal vagy éjszaka – között autókázunk. Bevallom, a 4 Megapixeles OV 4689-től nem vártam sokat, így meglepődtem az eredményen. A videók egészen tisztességesek, 20 Mbit/s az adatsűrűség, jók a színek, olvashatóak a rendszámok és a táblák, és még a HDR-es éjszakai felvételre is azt mondom, hogy okés, bár az oldalról jövő járművek rendszámtábláját a kép húzódása miatt nem tudjuk elolvasni, és ezen az 1080p 60 FPS-re váltás sem segít, sőt. Egy perc videó durván 150 Mbyte, tehát óránként 9 GB helyre lesz szükségünk, egy tisztességes méretű, 128 Gigabyte-os kártyával – ennyit kezel maximum – elég hosszú utakat vehetünk fel.
Az applikációt Roadcam-nek hívják, szerintem elég egyszerű “teremtés”, valószínűleg nem a Junsun S590 kamerához fejlesztették, hanem egy általános progi. Ez egyben azt is jelenti, hogy a spéci funkciókat – mint az ADAS – nem tudjuk belőle kapcsolgatni, mégis látom értelmét, hiszen a meredeken álló kijelzőnél sokkal komfortosabb az appot nyomkodni. Más kérdés, hogy azért ez nem egy beton stabil alkalmazás, szóval ne lepődjünk meg, ha néha egyszerűen leáll.
Összegzés
A Junsun S590 tudásban tényleg a kategóriatársak fölé nő, cserébe többe is kerül. Bár a páros-kamera megoldás nem példa nélküli, de azért nem is gyakori jelenség, így tulajdonképpen az árat akár gondolatban meg is felezhetjük. A képminőség nappal teljesen rendben van, a rendszámok látszanak. Ha valamit nagyon bizonyítanunk kellene, ezzel menni fog, éjszaka azonban ez a kamera is csak kompromisszumos megoldás.
Nem tetszett viszont a túlságosan döntött kijelző, így sportautót tulajdonlók felejtsék el ezt a kamerát, ráadásul az app, ami ezen a helyzeten segíthetne, szintén eléggé egyszerű. A kamera sem éppen egy pöttöm jószág, szóval elrejteni nem nagyon lehet, a kábelezés eléggé macerás, de aki a fentieket képes megemészteni, az egy alapvetően jól működő felső-közép kategóriás cuccot kap, igaz, a felbontás “csak” 1440p, nem pedig 4K. Ez azért még így sem rossz 31.000 Ft-ért, de lenne még mit csiszolni, hogy a Junsun S590 gyémánttá váljon, például kezdhetnék egyből az ár lefaragásával. Rendeléskor javaslom az EU Priority Line igénybevételét, ami vám- és áfamentes, vagy az EU raktáras vásárlást, de azért a konkurenseket is megnézném.
Pro
- Két kamera
- Jó képminőség
Kontra
- Meredek kijelző
- Béna csatlakozó elrendezés
- ADAS funkciók haszontalanok
- Applikáció