hirdetés

XOSS G+ kerékpár komputer és kadencia szenzor teszt

Felnőtt a nagy nevekhez

teszt
XOSS G+ kerékpár komputer és kadencia szenzor teszt 1
Don Kartács
írta: Don Kartács
2021-11-05

Korábban górcső alá vettünk több IGPSPORT bringakomputert, és alapból tetszettek a termékeik, de azért nem voltak tökéletesek. Ezért berántottuk a tesztasztalra a közvetlen konkurenciájukat, a XOSS G+ nevű okoscuccot és kértünk hozzájuk egy kadencia szenzort is. Az okos kis szerkezetek igazi ár/érték bajnoknak ígérkeznek, a G+ 11 600 Ft-ba kerül a BGHU1171  kóddal, a sebességet is visszajelző XOSS Vortex-ért a BGHU1172  kuponnal pedig 6300 Ft-ot kérnek. Mindkettő kérhető Banggood Express szállítással, aminek a költsége minimális, cserébe a Banggood előre kifizeti az áfát és a vámot a termékekre.

A rendeljkínait szerint

  • megbízhatóság: 10
  • design és anyagminőség: 9
  • felszereltség, funkciók: 9
  • ergonómia: 10
  • ár/érték arány: 10

9.6

Népítélet

n/a

Ehhez a termékhez még nem érkezett olvasói értékelés.

Légy te az első

Az óra szolgáltatásai ebben a szegmensben szokásosnak mondhatók,

Bluetooth 5.0-n keresztül képes a mobilos appal kommunikálni, míg ANT+ szabvány segítségével mindenféle kiegészítő szenzorok kapcsolhatók a XOSS G+-hoz. Tipikusan ilyenek az alábbiak:

Az adatokat egy 1,8 inch-es kijelzőről lehet leolvasni,

nem meglepő módon ennek mérete is megegyezik a konkurens IGPSPORT termékeknél használtakkal. A tokozás teljesíti az IPX7 követelményeit, vagyis gyakorlatilag vízálló, de egy durvább veretésnél a nyakig sáros állapotot is ki fogja bírni. Az anyaghasználat esetében inkább az ellenállóságra, mint a szépségre törekedtek, nem rosszak a műanyagok, de a funkcionális eszközöknél, mint amilyen ez is, nem igazán törekednek a szépségre. Ellenben az egyszerű kezelhetőség alapkövetelmény, és nem is bonyolították túl a dolgokat.

Összesen két gombot nyomkodhattok, a jobb oldali a ki- és bekapcsolásra való, illetve a három képernyőnyi adat között képes lapozni. Nem megdöbbentő módon kb. ugyanazokat az információkat adja vissza, mint a konkurens cégek termékei. Sebesség, eltelt idő, távolság, a megtett út hossza, maximum és átlagértékek, illetve, ha használtok szenzorokat, akkor pulzus és kadencia,. Mindenképpen érdemes a sportolás előtt letölteni a XOSS appot és szinkronizálni a G+ idejét a telefonotokhoz, hogy az pontos adatokat mutasson. Jellemzően van új firmware verzió is – nekem legalábbis volt -, ezt is érdemes frissíteni.

Mint minden bringás számítógépet, ezt is be kell konfigurálni használat előtt,

ehhez a két gombját egyszerre meg kell nyomni. Itt be kell állítanotok a kerékméretet (P1), a sebesség mértékegységét (P2) és az időzónát (P3), illetve párosíthatjátok a külső szenzorokat is, mint a Vortex. De ezeket egyelőre ne tegyétek meg, mert a XOSS appból is elvégezhetők ugyanezek, csak sokkal egyszerűbben.

 

XOSS – Extreme Outdoor Sports Science alkalmazás

Joggal pályázik az alkalmazás a leghülyébb nevű program dicsőséges címére, a továbbiakban csak simán XOSS appnak fogom hívni. Az alkalmazást sokkal jobban szerettem mint az IGPSPORT sajátját, egyrészt nincs tele felesleges ostobaságokkal mint a mindenféle „community alapú önreklám”, másrészt meg nagyon könnyű eligazodni benne és használni is. Külön tetszett, hogy a nyitólapon ott van maga az eszköz, amit használni akartok, és nem negyedik almenüben, valamint a program sem erőszakol rátok mindenféle fölösleges funkciókat.

Helyette mutatja, hogy például a háttértár mennyire telített – 1520 km-nyi utat tud eltárolni -, hogy milyen a kapcsolat állapota, menthetitek az eddigi útjaitokat, stb. Alul négy piktogrammal jelöli az egyéb lehetőségeket, mint a gyakorlat indítása – ami ebben az esetben bringázás, de lehetne pl. futás is -, a korábban rögzített útjaitokat, és végül a beállításokat. Ez utóbbiban el lehet időzni egy darabig, egyrészt azért, mert a XOSS alkalmazása is át tud adni külső feldolgozó programoknak – Strava, TrainingPeaks – adatokat, másrészt pedig itt van az ún. routebook, amivel útvonalakat lehet tervezni, illetve GPX fájlokat beimportálni.

Érdemes még átállítani az alkalmazást európai szerveres kapcsolatra, mert akkor gyorsulnak egy picit a dolgok. A másik fontos menüpont a használóhoz tartalmazó adatok, itt az életkorotokat, a súlyotokat és hasonlókat lehet beállítani. Az app politikailag is nagyon korrekt, a nemek alatt van „other” lehetőség is. Ha pedig kell valami kiegészítő, akkor be lehet tölteni a XOSS webshopját, de valahogy ezt is úgy adja elő a cég, hogy nem nyomja az arcotokba, hanem csak olyan szép szimpatikusan mutatja a cuccaikat.

A fentieknél azonban még fontosabb, hogy a XOSS app végig hibátlanul működött, és azt hiszem ez a legfontosabb információ mindenki számára.

 

XOSS G+ kerékpár komputer és kadencia szenzor teszt 37

XOSS Vortex sebesség és kadencia szenzor

A XOSS Vortex szenzort is az appban kell felvenni a szenzorok menüpont alatt. Két módban is képes működni, sebességet jelez vissza – ilyenkor a kerékagyara kerül – vagy pedálfordulatot, vagyis kadenciát – ilyenkor értelemszerűen a pedálra kell tenni – számol. Azt, hogy éppen melyik módjában van, egy menő LED-del jelzi bekapcsolás után, a XOSS szó kezdőbetűjét formázó X egyik szárát felvillantva.

Kipróbáltam mindkét módját, de nyilván egy GPS alapú, sebességet is mérni képes fedélzeti komputer mellett az utóbbit találtam hasznosabbnak,

így végül hagytam „Cadence” módban. Azt viszont érdemes tudni, hogy egy ilyen kütyü pontosabb sebességadatokat szolgáltat, mint a műholdas helymeghatározás, szóval akinek ez tényleg fontos, az hagyja „Speed” módban.

A XOSS szenzorokat nemcsak az apphoz, hanem a XOSS G+ fedélzeti komputerhez is lehet párosítani. Az előbbi esetben az applikációban látszanak az érzékelő adatai, utóbbi esetben a sebesség adatokat vagy a pedálfordulatot a fedélzeti komputer a szenzor jelei alapján fogja kiírni a komputer kijelzőjére. Vagyis, ha a GPS és a fordulat alapú sebességet akarjátok összehasonlítani, akkor akár szimultán is felszerelhettek a biciklitekre egy bringa komputert és egy telefont, és akkor látni fogjátok a sebességkülönbséget, illetve a lekövetési időket. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a sebességváltozást a két mérési mód milyen gyorsan reagálja le, nem meglepő módon a szenzor gyorsabb és pontosabb.

Ha van két Vortexetek, akkor viszont a sebességet és a pedálfordulatot is lehet egyszerre mérni,

szóval akár párban is lehet őket használni. A szenzornak az appban látjátok a töltöttségét, ami azért fontos, mert ez nem akkumulátoros, hanem egy CR2032-es elem szolgáltatja az áramot, és akár 400 órán át képes működni. Nemcsak a XOSS appal képes kommunikálni, hanem állítólag a Zwift és a Wahoo alkalmazásaival is, illetve másik ANT+ protokollt támogató eszközökkel – pl. Garmin termékek – is használható, de ezt nem tudtam kipróbálni. A cucc hibátlanul működött a teszt alatt, erre sem tudok igazán panaszkodni.

 

XOSS G+ kerékpár komputer és kadencia szenzor teszt 49

XOSS G+ – Lehet vele vadulni is

Egy dolgot sajnáltam, hogy azt a jó kis mart alumínium konzolt nem adják a csomag részeként, hanem külön meg kell vásárolnotok, így csak a szilikonos, O gyűrűs pánttal ellátott tartót tudtam kipróbálni. A XOSS G+ kijelzője egy picit csillog, van a panelen valami laminátum, de a fényereje még napsütésben is bőven elegendő, tökéletesen le tudtam róla olvasni minden adatot.

A sebességet külön kiemeli nagyobb karakterekkel,

de mivel váltani egyetlen gombnyomás az aktuális, a maximum és az átlag értékek között, ezért bármelyik adatot nagyon egyszerűen elérhetitek. Jobb felül van két lényeges jelecske, ami mutatja, hogy felépült-e a BT kapcsolat a telefonotokkal, illetve hogy mennyi delej van még az akkujában. Azt a hibát viszont ne kövessétek el, hogy nem állítjátok be megfelelően a konzol szögét, mert egyrészt ettől függ a tükröződés mértéke, másrészt pedig idegesítő menet közben változtatni rajta.

A Vortex kadencia szenzort felszereltem a bringa jobb oldali pedáljának szárára. Azért ide, mert a bal oldalon le tudnám verni a sztenderrel, szóval biztosabbnak éreztem, ha a másik oldalra kerül. Érdemes befele fordítva a pedálhoz közel felszerelni, itt nem tudjátok lerúgni és a láncvédőbe sem ér bele. Ha sebességet mérnétek, akkor a hátsó kerékagyra kell szerelni, ehhez adnak egy ívelt szilikon platnit is. A teszthez a Bengguo BG-090-es alumínium tartóját használtam, ebben ült a Poco X3 NFC telefonom, ami az adatok kijelzéséért felelt és ehhez kapcsolódott a Vortex is. Mivel nem vagyok egy nagy bringás, ezért csak egy kocasportloló élményeit tudom nektek elmesélni. Az első dolgom az volt, hogy beállítottam a releváns adatokat – pl. a kerékméretet , ez 26 colnál 2100 mm, illetve a megfelelő időt -, majd kivittem a bringát mindenféle terepre, betonlapokkal burkolt, illetve homokos föld útra, erdőbe és sima aszfaltra is. A tartó remekül fogta a XOSS G+ kütyüt és a kadencia szenzor is a helyén maradt, ez pipa.

Az adatokat szépen megjelenítette a kijelző, viszont érdemes megvárni az elindulás előtt a GPS jelet,

ezt a bal felső sarokban láthatjátok. Érzésre pontosan mutatta az adatokat, nem gondolom azt, hogy fals információkat kapnék, de nyilván a GPS alapú sebességmérés mindig egy kicsit késni fog, a szenzoros ebből a szempontból sokkal jobb. Gyakorlati tapasztalat, hogy nagyon rázós úton sem fordult el a XOSS G+, viszont ha a kezemmel akartam megnyomni egy gombot és jött egy bukkanó, akkor véletlenül meg tudtam úgy lökni, hogy a kormánycsövön elforduljon.

Még egy érdekesség, akár hibaként is lehetne említeni, hogyha a XOSS saját appjából indítjátok a mérést – ami itt workout néven fut -, akkor azt utána már nem lehet szinkronizálni Stravaba vagy TrainingPeaks-be. Vagyis, csak akkor tudjátok továbbadni külső feldolgozó alkalmazásoknak az aktuális edzést, ha azt a fedélzeti komputer oldaláról indítjátok meg, majd letöltitek azt a XOSS alkalmazásba, ilyenkor automatikusan szinkronizálódik a korábban említett rendszerekbe is.

Összegzés

Azt kell, hogy mondjam, hogy a XOSS G+ kenterbe verte az IGPSPORT termékeit, nem is nagyon tudok mit felhozni ellene. Gyakorlatilag nincs hibája, és még olcsó is, és a Vortex szenzor is jól működött. Hosszú üzemidő, IPX7 szabvány teljesítése, kiváló app, és még folytathatnám a sort. Az i-re a pontot az ár teszi fel, ennyiért nem tudok még egy konkurenst mondani, ami ilyen jó.

A kerékpár komputerért 11 600 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ot kérnek a BGHU1171  kóddal, a sebességet és a kadenciát is visszajelző kiegészítő pedig 6300 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ba kerül, ha bevésitek a BGHU1172  karaktersorozatot. Ez bagatel összeg az átlagos biciklis cuccok árazásához képest, sőt, ki kell emelnem, hogy ez még az IGPSPORT komputerjeihez képest is nagyon olcsó. Mindkettő kérhető Banggood Express szállítással, aminek a költsége minimális, cserébe a Banggood előre kifizeti az áfát és a vámot a termékekre.

Pro

  • Remek minőség, egyszerű használhatóság
  • Nagyon jó app, hibamentes működéssel
  • USB-s tölthetőség
  • Hosszú üzemidő
  • Teljesíti az IPX7 szabvány követelményeit
  • Nagyon olcsó, ennél konkrétan többet ér a termék

Kontra

  • Az alumínium konzol nem az alapcsomag része

hirdetés