IGPSPORT IGS10S és IGS20E kerékpár komputer teszt
Így lesz okos a bringátok
Két bicikli komputert is sikerült behúzni a közepesen ismert IGPSPORT márka kínálatából. Mindkettő GPS-szel felszerelt, nagyon egyszerűen használható megoldás, amelyek 25-30 órán át képesek adatokat közvetíteni számotokra. Mivel spéci szenzorokkal – például pedál érzékelő – nem szerelték fel őket, ezért bármilyen járműre, akár rollerre is felrakhatók, vagyis nagyon széleskörűen használhatók. Az IGS10S-ért a BGHU1028 kóddal 18 800, míg az IGS20E-ért a BGHU1029 kóddal 19 400 Ft-ot kérnek, és ebben már benne van az áfa- és vámmentes Banggood Express szállítás is.
IGPSPORT IGS10S
IGPSPORT IGS20E
Az IGPSPORT cuccai azonos alapokon nyugszanak, csak a hardverekben és a funkciók kialakításában vannak eltérések. Mindkét tesztalany nagyjából ugyanolyan csomagolással és kiegészítő szettel érkezik. Ez egy micro USB töltőkábelt 1 db rögzítő platnit és 2 db szilikon O gyűrűt jelent, ez utóbbiak a kormányra fogatásban lesznek segítségetekre, ráadásul az IGS20E-hez két szettet is adnak, így 2 különböző járműre is felrögzíthető. Nem ez a világ legjobb megoldása, vannak pl. kormánybilincses rendszerek is, mint a ROCKBRO kompatilis megoldása, egy dologra viszont tökéletes: gyorsan el lehet távolítani a kormányról a komputert, így nem tudják azt ellopni.
Galéria
Itt jött az ötlet, hogy mi lenne, ha rollerre és uniciklire is feltenném,
ez utóbbinál ráadásul nincsen kijelző, hanem mindent az appban kell nézegetni, ami menet közben életvédelmi okokból nem annyira szerencsés, vagyis kapásból megold egy olyan problémát, amit máshogy meglehetősen nehezen lehet csak. Szóval a lényeg az, hogy nemcsak bringák, hanem egyéb elektromos járművek is szóba jöhetnek, ami azért eléggé sokrétűvé teszi ezt a felfogatási módot.
Az USB kábel meglétéből már kitalálhattátok, hogy mindkét kütyü beépített akkumulátorral rendelkezik, amit egy szabványos bemeneten keresztül lehet tölteni, nagyjából 2-3 óra alatt elérhető a 100%. Az akkumulátoros megoldás sajnos még a mai napig nem triviális, például a Sunding megoldásai sokszor elemmel dolgoznak, amit elég macera cserélni, és nem is igazán környezetkímélő kivitelezés. Ami az IGPSPORT két eszközét illeti, a minőségük és az összerakottságuk rendben van, de ezek alapvetően funkcionális elemek, nem pedig dizájn tárgyak. Mindkét egység azonos kijelzővel, egy 3*3,8 centiméteres monokróm panellal rendelkezik, a fényerejük elég jó, napfényben is látszanak, és viszonylag jól olvashatók, de sajnos tükröződnek is.
Összesen két gomb van rajtuk, ez felel a vezérlésért,
elég egyszerű eligazodni rajtuk. Bár a modellszámból nem következik, de az IGPSPORT IGS10S a fejlettebb variáns, ez már az IGPSPORT appon keresztül is képes a telefonotokhoz csatlakozni, egyszerűen azért, mert ez az újabb modell. Ehhez már külső szenzorok is csatlakoztathatók, igaz ezeket külön meg kell vásárolnotok, de így legalább a flexibilitása megmarad az eszköznek és fölösleges többletköltségeket sem ró rátok a cég.
A vezérlése mindkettőnek hasonló, két gomb található rajta, amit rövid és hosszú nyomásokkal lehet állítgatni a komputert. A bal oldali indítja és megállítja az aktivitást, a jobb oldali lapoz a különböző képernyők között, illetve hosszú nyomásra az egyes almenüket lehet programozni. Mindkét eszköz így működik, de sok a specifikus részlet, ezeket vesszük most számba.
IGPSPORT IGS10S – Olcsó és fejlett
Az IGS10S egy viszonylag új darab, meglepően sokat tud, ennek ellenére ez a cég belépő modellje. A nagy tudás azért is meglepett, mert ha okosóra mércével nézem a 18 800 Ft-ot, amibe kerül, akkor azért még egy GPS-es sportórát sem nagyon lehet kapni vagy valami extrém akció kell hozzá. Ehhez képest az IGS10S képes GPS és BEIDU műholdakkal is kommunikálni, hiszen valahogy mérni kell a távolságot, 30 óra az üzemideje, IPX6 szabvány szerint áll ellen az időjárásnak, BT kapcsolaton keresztül apphoz képes kapcsolódni, míg ANT+ szabvánnyal pedig további szenzorokat lehet társítani hozzá.
Ami még ennél is jobban tetszett, hogy Strava és Treaningspeak alkalmazásokkal is képes kommunikálni, vagyis az edzéseiteket feltölthetitek egy mások által is használt felületre, így akár egy edző és ránézhet, hogy mit teljesítettetek.
Szóval eléggé előremutató a cucc, minden értelemben.
Szintén elég lényeges tulajdonsága, hogy BT-n keresztül képes firmware-t is frissíteni, és nem kell vacakolni a PC-re töltéssel, majd az USB-s átvitellel, mint az IGS20E és a többi régebbi modell esetében.
Említettem már, hogy a szilikonos O gyűrűkkel lehet felfogatni az eszközt a járművek kormányára, de láttam ennél egy sokkal érdekesebb kiegészítőt is, egy alumínium konzolt, amivel szintén felszerelhető. És ez a jó az IGPSPORT cuccaiban, hogy mindenféle plusz dolgokat gyártanak, amivel az alap komputert ki lehet egészíteni. Itt jön képbe az ANT+ szabvány, hiszen pulzusmérő, kadencia és sebességszenzort is társíthattok a komputerhez, és ezek a bringázás kapcsán elengedhetetlenek.
Ami az adatkijelzést illeti, 12 különböző információt képes visszaadni a használat során. Ez úgy működik, hogy a kijelző felső szegmense fix, itt mindig az időt, az átlagsebességet a BT kapcsolatot és a töltöttséget látjátok, míg az alsó három sor lapozható, itt további 3×3 adatot képes kijelezni. Ezek az alábbiak lehetnek: idő másodpercre pontosan, elégetett kalória, hőmérséklet – van benne ilyen szenzor is -, dátum, megtett távolság, magasságeltérés, az út alatt eltelt idő, távolság és az út meredeksége. Ez nem kevés cucc, és menet közben néha el is vesztem a sok információ között, de azért mégiscsak örültem, hogy ennyi infót kapok vissza.
Természetesen ahhoz, hogy a fenti dolgokat megfelelően kijelezze az IGS10S, be kell állítani a jobb gomb segítségével, amit az E1-E5 menüben tehettek meg, ehhez vegyétek igénybe a leírást. Nem egy nagyon bonyolult folyamat, de azért szőrözni kell vele egy kicsit. Az egyik trükkös dolog az E2, az idő beállítása, itt az UTC-hez képest eltérést, vagyis +2 órát kell beállítani. E3 a szenzorok menüje, ezt ezek hiányában nem használtam, E4 pedig a kerékméret, ezt a megfelelő sebesség miatt kell konfigurálni. Itt az a trükk, hogy a gumi kerületét egy táblázatból kell kinéznetek, de mivel ilyen szenzorom sem volt, igazából ez sem volt mérvadó. E5 pedig a mértékegységek között vált.
Két dolog van, ami még nagyon tetszett,
az egyik, hogy ha jól beállítjátok az időt, akkor az IGPSPORT kütyüje figyeli a naplementét és felkapcsolja a háttérvilágítást, hogy sötétben is használhassátok a cuccot. A másik az app. Pofonegyszerű a felület, minden nagyon gyorsan megtalálható benne, átlátható, teljesen intuitíven kezeltem, gyakorlatilag csak nyomkodtam kedvem szerint, annyira adja magát minden. A lényege az egésznek az aktivitások elmentése, amit bármikor vissza tudtok nézni, akár naptár alapon is. Persze erre sincs igazából szükség, hiszen van Strava szinkron, de aki szeretné egy külön felületen látni az adatokat, annak két alkalmazás is adott.
Galéria
Itt azonban belefutottam néhány eléggé idegesítő hibába, amivel nem nagyon tudtam mit kezdeni.
Az egyik a tetű lassú szinkron. Vagy tízszer léptem ki és vissza az appba, mire végre hajlandó volt leszedni a bringa komupterről az adatokat, pedig elvileg automata szinkronra volt állítva. Majd miután leszedte, a szinkron menü alatt nem mutatott semmit abból, amit átmásolt. Se az útvonalat, se hozzá tartozó adatokat, se semmit, sőt a Strava rendszerbe sem kerültek át a sporttevékenységek. Ez egyébként lehet a telefonom hibája is, hiszen a BT modulja más eszközökkel is szarakodott, de ha nem történik meg a szinkron, legalább jelezné ki, de azt semmiképpen ne állítsa, hogy minden rendben van.
Galéria
Összefoglalva a fentieket, bár nem vagyok egy nagy bringás, még egy ilyen kocatekerőként is rákívántam a cuccra,
aminek az egyik oka a viszonylag nagy tudása mellett az ára. A BGHU1029 kóddal 19 400 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ért nem nagyon tudok mondani konkurenst, ami tud pl. Strava szinkront és nem sokkal drágább. Az IGS10S elég sokféle szenzort képes fogadni, ami szintén nem utolsó szempont, azt pedig ma már alapkövetelmény, hogy a beépített akkuja USB-ről legyen tölthető. A gyenge pontja az app, amivel voltak kínjaim, elsősorban a szinkron részével, ami eléggé bosszantó, ha már egyszer adott a lehetőség az útjaim visszanézésére. Összességében ez még így is egy ajánlható cucc kezdő bringázóknak, a haladók és a profik viszont nyilván komolyabb eszközökhöz nyúlnak majd.
Van azért két „titkos esélyes” a piacon, ami még ennél is olcsóbb, a Xoss márka, azon belül is a Xoss G széria, de még sosem teszteltük a termékeiket – de írtunk róla hírt -, szóval nincs tapasztalatunk a minőségükkel kapcsolatban. A másik a házon belüli IGS50S, ami még olcsóbb, mint tesztalanyunk, a BGHU1030 kóddal 16 000 Ft-ért haza lehet vinni, és elvileg még többet is tud, mint a kisebb számozású modell.
IGPSPORT IGS20E – Jó az öreg a háznál
Pechjére ezt teszteltem másodjára, és már bennem voltak az IGS10S-sel szerzett élmények. A két cucc nagyjából ugyanazt tudja, de érződik, hogy ez a régebbi modell. Először is, a minőség és a kinézet gyakorlatilag megegyezik, de az IGS20E csak 25 órát bír egy feltöltéssel. A funkciók tárháza is jóval karcsúbb, ez már a feleolyan hosszú leírásból is látszik. Ennek az egyik oka az, hogy ez nem egy applikáció alapú komputer, tehát minden ilyen lehetőség hiányzik belőle.
A menürendszere és a vezérlése teljesen olyan, mint a Tízesnek, de itt az alap idő valamiért GMT+8, tehát ehhez képest kell majd beállítanotok az eszközt. Lapozni itt is a jobb oldali gombokkal lehet, a kiírt adatok megegyeznek az IGS10S-nél írtakkal. Mivel nincs szinkronizálás, ezért minden ki- és bekapcsolás nullázza a TRIP értékét, vagyis az aktuális utat, de az ODO alatt továbbra is láthatjátok a teljes megtett utat. Ez egy elég tipikus működési struktúra, de ebből az is következik, hogy a hárommal ezelőtti út paramétereit nem tudjátok majd visszakeresni.
Galéria
Szintén különbség a másik modellhez képest, hogy a dobozban 2 szett felfogató platnit adnak 4 db O gyűrűvel,
vagyis itt 2 járműre is tudjátok feltenni az IGS20E-t. Ez annak tükrében egy picikét érthetetlen, hogy a két eszköz gyakorlatilag ugyanannyiba kerül, szóval az IGS10S mellé is berakhattak volna két szettet. Ami a sebességmérést illeti, egyéb szenzor hiányában mindkét eszköznél a GPS adatokból számolódik, és az IGS20E lassabban követi le a változásokat, így kicsit pontatlanabb, mint a konszern társ. Vagyis nem igazán találtam olyasmit, ami miatt ne a másikat kellene venni. A félreértések elkerülése végett, ez is egy elég jó eszköz, de ha ugyanennyiért van jobb, akkor miért ne azt vásárolnátok meg?
Aki mégis ezt szeretné, az a BGHU1029 kóddal 19 400 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ért viheti, és ebben már benne van az áfa- és vámmentes Banggood Express szállítás is.
Összegzés
Érdemes odafigyelni az IGPSPORT termékeire, mert eléggé jó ár/érték arányt képviselnek. Mint kerékpár komputer tökéletesen megállják a helyüket, és a modernebb termékeik már egészen jó szoftveres támogatással is rendelkeznek. Pont itt van a gyenge pontjuk is, a nálam lévő eszköz meglehetősen lassan töltötte le az adatokat. Ezt leszámítva viszont a többi dolgát jól csinálja, szóval érdemes nézegetni a gyártó palettáját, mert a komolyabb darabok is hasonlóan jó ár/érték aránnyal rendelkeznek, és ha tudásban nem is képesek a versenyt felvenni mondjuk egy Garminnal, árban biztosan alájuk tudnak menni. Az IGS10S-ért a BGHU1028 kóddal 18 800, míg az IGS20E-ért a BGHU1029 kóddal 19 400 Ft-ot kérnek, és ebben már benne van az áfa- és vámmentes Banggood Express szállítás is, ennyiért a nagyobb márkáknál maximum egy köszönömet fogtok kapni, de kerékpár komputert nem.
Pro
- IGPSPORT IGS10S: olcsó, sok mindent tud, és ezeket appban is el tudja tárolni, ráadásul USB-ről tölthető
- IGPSPORT IGS20E: olcsó, sok mindent tud, USB-ről tölthető, egyszerűen használható és két konzolt is adnak hozzá
Kontra
- IGPSPORT IGS10S: az app eléggé hektikusan működött
- IGPSPORT IGS20E: drágább, mint a fejlettebb modell és az üzemideje is rövidebb
Mennyibe kerül pontosan egy termék?
Az egyszerűség kedvéért cikkeinkben mindig átváltjuk az USD árakat forintra, általában az adott oldal kalkulátora szerint. A valóság azonban az, hogy a bankotok 4-5 forinttal rosszabbul váltja a devizát, mint a bankközi árfolyam, vagyis mindig egy kicsit többe kerül a termék, mint a leírt ár.
Ezen teljesen ingyenes bankkártyák rendelésével segíthettek, a Revolut, a Monese és a Curve is ad ilyet – utóbbira 5 GBP-t ingyen kaptok, appban a D4WGX4ZE kuponkódot használjátok –, illetve felül a menüsáv #fintech címkéjére nyomva olvassátok el a témában írt bejegyzéseinket.