Xiaomi Mi Electric Scooter 3 roller teszt
Harmadik ráncfelvarrás
Alig hagyta el a Mi Electric Scooter 1S a tesztpályájánkat, máris itt a 3. generáció Mi Electric Scooter 3 néven. Néhány apró változást végeztek el a Xiaomi mérnökei, komolyabb lett a hátsó tárcsafék, erősebb lett a motor, változott a kormánylecsukó mechanika, de ami a legfontosabb, hogy némi plusz erő is költözött a rollerbe. Ami viszont maradt, az a remek minőség és a megbízhatóság, ami az évek óta tartó reszelgetés eredménye. Az elektromos járműért 169 990 Ft-ot kérnek a Xiaomishopnál, és nemcsak 3 év jótállás jár mellé, hanem egy Xiaomi Mi Watch Lite sportóra is.
Gyorsan átfutom a korábbi és a jelenlegi modell főbb előnyeit, hiszen már eddig is ezért szerettük a Xiaomi elektromos járműveit. Talán a legfontosabb a kiváló minőség, semmi nem nyekereg, csörög vagy ropog, nem úgy, mint a konkurenseknél. Még az ígért 30 kilométeres hatótávval együtt – ami plusz akkut jelent – sem lett túl nehéz, mindössze 13,2 kilogramm és a 3 másodperces lecsukás is megmaradt, pont úgy ahogy az előbbi modellek esetében. Az egyik változás pont itt érhető tetten, hiszen eddig egy kis műanyag reteszt kellett rátolni a zárra, most pedig egy bütyköt kell arrébb húzni, ami még egyszerűbb és biztonságosabb, mint eddig.
Galéria
Maradt a már szokványosnak mondható 25 km/órás végsebesség,
illetve a Pro 2-ből megörökölte a motort, ami már 300 W – csúcsként 600 W-ot is tud -, ezekkel az értékekkel gyakorlatilag teljesíti a hazai jogszabályokat, és egy picit jobban megy, mint a korábbi 1S, de azért ne várjatok dízelmozdonyokat megszégyenítő erőt. Itt jutott eszembe, hogy érdemes lenne bedobnom a közérthetőség miatt egy táblázatot a cikkbe – ezt láthatjátok lent -, hogy lássátok a különbséget, és hogy el tudjátok dönteni, melyik modellt érdemes megvennetek.
A Mi Electric Scooter 3 hátsó tárcsaféke is megváltozott, már kétoldalról harapja a vasat,
így durvább lett a fékhatás, de hát már az előzőnél is blokkolóra lehetett fékezni a hátsót, szóval ezzel eddig sem volt gond. Az viszont nem szerencsés, hogyha teljesen feltöltött állapotban verettek le egy lejtőn, akkor a túltöltés védelem kikapcsolja az energiavisszanyerést és így a motorféket is, vagyis csak a hátsó fékre hagyatkozhattok. Az pedig ugyan fog, mint az állat, de ez a rollert nem megállásra, hanem csúszásra készteti, és így bizony elég hosszú fékutak alakulnak ki.
Van még néhány marginális dolog, mint hogy változott a váz és a kábelezés alapszíne, meg már 15 km/óra helyett 20 km/óra D fokozatban a limit, és nagyjából ennyi. Ami viszont egyáltalán nem marginális, hogy kivették a tempomatot és ezt az appból sem tudtam visszakapcsolni, ami szerintem bosszantó. Már csak azért is, mert hepe-hupás úton lökdösik az úthibák a kezeteket, emiatt hol megnyomjátok a gázt, hol visszavesztek belőle, és ez hosszabb távon egy fura hullámzáshoz vezet. Mondjuk ezeknek a sztenderd alkalmazásoknak vannak vicces oldalai, pl. megkérdezi, melyik szobában szeretném használni az okoseszközt, ami egy szkúter esetében több, mint irreleváns.
Mivel a műszaki alapok közösek a korábbi rollerekkel, ezért ugyanazt a 2 W-os lámpát kapta előre mint az 1S,
a kormányon – ami még sajnos mindig nem állítható – ugyanaz a fedélzeti egység trónol, és továbbra sem lehet a kormánymagasságot állítani. Szintén viszonylag értelmetlen, hogy akkor is kikapcsolja magát pár perc után a roller, ha éppen az appban matattok, de hát ezek olyan apró hiányosságok, amik igazából a használatot nagyban nem befolyásolják.
A menetteljesítmények is pontosan ugyanolyanok, mint az 1S esetében voltak,
csak egy picit ruganyosabbnak érződik a roller. Kellően húz, egy nagyjából 80 kilós embert jó dinamikával mozgat, de ezt a maximum 100 kg-os terhelhetőséget el kell engedni. Arra vannak olyan rollerek, mint az Eleglide D1 Master vagy a Bezior S1, csak hát nyilván ezek nem ennyibe kerülnek. Gyanítottam, hogy a 7650 mAh kapacitású akkumulátor megegyezik az 1S elődmodellel, így az ígért 30 kilométeres hatótáv a valóságban 22 kilométer kerül fog alakulni, és nem tévedtem. Nagyjából ugyanazt hozta, amit az 1S, és ebben semmi meglepetés nincs.
Galéria
Ha arra kéne válaszolnom, hogy megéri-e ez a roller a pénzét, akkor egy roppant diplomatikus válasszal élnék: az attól függ. Mitől? Például a domborzati viszonyoktól, ahol domb vagy hegy van, ott nem sok sót fog megenni egyik Xiaomi elektromos jármű sem. Ha városi ingázásra kell, arra tökéletes, a bicikli sávon el lehet vele krúzolni, és olyan nagyon a bringásokat se fogjátok felidegesíteni. Ráadásul ezt fel is lehet normálisan emelni, nem úgy, mint a 30 kiló körüli dögöket, mint a D1 Master. Ha viszont tényleges teljesítmény kell, mert egy hegyre mentek fel minden nap, vagy 100 kiló körül vagytok, esetleg a Jóisten 2 méteres magassággal áldott meg benneteket, akkor nem sok választásotok marad.
Ennél a súlynál már 1000 W körüli teljesítmény kell,
főleg, ha hirtelen elétek ugrik egy kis emelkedő. Az ideális választás a kétmotoros járművek valamelyike, és ebből a két feltételből egyiket sem teljesíti a Mi Electric Scooter 3. Amit viszont igen, hogy 13 kilogrammot simán fel lehet vinni egy lépcsőn a másodikra, szóval a lift nélküli házak ideális lakója inkább a Hármas, mint valami nagyobb öszvér roller. A 3 másodperces lecsukás is előnyös, ha mondjuk egy aluljáróba kell levinnetek a járművet, vagy be akartok ugrani vele egy boltba. Ezek a feladatok persze alternatív módokon mind megoldhatók a nagyobb járművekkel is, de arra több gubát is kell félretenni, az árazásuk valahol 250- 300 000 Ft között kezdődik.
Összegzés
A Mi Electric Scooter 3 egy Mi Electric Scooter 1S csak ránc felvarrva. Jobb lett a fék, a lecsukó mechanika, tetszetősek az új színek, de a lényeg nem változott, és a korábbi hiányosságokat sem orvosolták, így tulajdonképpen elmaradt a fejlődés is. Még mindig nincs kormányállítás, a tempomat egyszerűen eltűnt a repertoárból és ugyan megnőtt a motorerő 300 W-ra, ettől még nem lett egy hegymászó. Viszont ez az összes konkurensére is elmondható, ami viszont nem, hogy a minősége kiváló, ez hosszabb távon is roller marad, és a végletekig kijavítgatott konstrukciónak mára nem nagyon van komoly hibája.
A gondtalanság pedig sokat ér a rolleres világban is, jelen esetben 169 990 Ft-ot, ennyit kérnek érte a Xiaomishopnál, és nemcsak 3 év jótállás jár mellé, hanem egy Xiaomi Mi Watch Lite sportóra is. Ha az óra árát kivonjátok a rolleréből, akkor pedig a Xiaomi 1S-hez juttok, de a korábban emlegetett alternatívák továbbra is elérhetők. Van egy Nordic Edition nevű 1S variáns, aminek a sebességét 20 km/órában limitálták, viszont csak 126 990 Ft.
Banggoodon a korábbi 1S kapható – ráncfelvarrás előtti variáns – cseh raktárból, viszont ez a legolcsóbb, 111 500 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ért el lehet hozni a BG76feed kuponnal, ami eléggé kívánatos vétellé teszi. Rajtatok áll, hogy számotokra melyik a legvonzóbb.
Pro
- Remek minőség
- Kiváló anyaghasználat, nem recseg vagy ropog
- Elég kényelmes
- Kis súly, könnyű összecsukhatóság
- Nem minősül segédmotoros kerékpárnak
- Elég jó hatótáv
Kontra
- Alacsony teljesítmény
- A 100 kg-os terhelhetőség inkább csak 80 kg a valóságban
- Nincs tempomat