PVY Z20 Pro Evo elektromos kerékpár teszt
Kemping, tacskó, egyre megy

Forrás: RendeljKínait
A PVY egy viszonylag ismert, de nem túl nagy múltra visszatekintő gyártó az elektromos kerékpárok piacán. A 20 colos kerékkel szerelt “kemping bringa” hasonmást egy 250 W-os elektromotor mozgatja, alapból pedelec módban. A hatótáv papíron 120 kilométer, de a pláne nem ez, hanem az összecsukhatósága és a könnyű szállíthatósága. Nemcsak a tömege alacsony, de a tudásához képest az ára is, hiszen ez egy nyomatékszenzoros bringa, amiért az NIUXZ20EVO kuponkóddal 277 000 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ot kérnek EU raktárból, ingyenes szállítás mellett.
Plusz, így a kormánymarkolat is túllóg a kormánycsövön és ettől kicsit idegesítőbb használni PVY Z20 Pro Evót, mint nélküle, de ha mindent eltoltok balra egy 2 centivel, máris a helyére kerül minden. Ami a minőséget illeti, a kínaiak általában a csavarkötésekeben gyengék, itt is meg kellett igazgatnom ezt-azt. A hátsó sárhányó igazi minőség elleni merénylet, egy csavarral megfogatott műanyag rettenet, viszont a fényezése kifejezetten rendben van, ahogyan a hegesztések is, szóval igazából csak a cserélhető kiegészítőkbe tudok belekötni, Ami érdekes, hogy pár dolgot megváltoztattak a PVY Z20 Próhoz képest:
- hagyományos küllőt kapott a korábbi dizájnos csavart helyett
- változott a sárhányó és a hátsó kosártartó (25 kg-mal terhelhető)
- mások a lámpák, hátul nemcsak „macskaszem” van, hanem egy indexes pilács
- nem Shimano Tourney hanem MicroNew váltó van rajta
- nagyobb lett az akkumulátor kapacitása
- a régin volt egy támasz a váz alján és felül egy cipelést segítő kapaszkodó, ez lekerült az Evóról
Összességében a korábban tesztelt Himo Z20 vázára hasonlít, ami szerintem visszalépés, mert a PVY Z20 Pro cipelése sokkal könnyebb volt. Nem a tömeg miatt, hanem sokkal jobban meg lehetett fogni, de mivel itt meg van egy masszív hátsó kosártartó, azért megoldható a dolog.
Nagy extra a PVY Z20 Pro Evo esetében, hogy az előmodellhez képest megnőtt az akkumulátor 10,4 Ah-ról 14,5 Ah-ra,
ami egy laza 40%-os plusz. Ez egy maximum 42 V-os rendszer, 609 Wh kapacitással, amire a gyártó a teljesen irreális 120 kilométeres hatótávot határozta meg.
Galéria
Forrás: RendeljKínait
Kérdezhetném a gyártótól, hogy vajon matematikusok-e és hogy hogyan számolták ezt ki, hiszen
ennél sokkal reálisabb a 60-80 kilométer,
de persze nagyon nem mindegy a rásegítés mértéke, tehát azt gondolom, hogy felhasználóként elég nagy szórásra számíthattok. Alattam kb. 70 km-t tudott a bringa főleg 4. rásegítésben használva, ami szerintem teljesen jó egy alapvetően városban használt, kiskerekű bringától. Feltölteni 7-8 óra, amire a gyártó „”okos gyorstöltésként” hivatkozik, ami egy nevetséges ferdítés. Aminek nagyon örültem, hogy ki lehet venni a vázból az akkut, így a 22,5 kilós bringát nem kellett felcipelnem a lakásba, mert az nem egy akkora móka, ha egy emeletes társasházban laktok.
A kezelőszervek eléggé tipikusak, semmi extrát nem vonultat fel a PVY Z20 Pro Evo.
Balról jobbra haladva van egy elektromos duda, egy index, egy elég egyszerű kijelző, ami a korábbi modelleken is szerepelt, a szokásos dolgokat – napi és összes megtett út, töltöttség, sebesség – mutatja, de lehetne nagyobb a fényereje. Jobb oldalt találjátok a hétsebességes MicroNew váltó karjait.
Forrás: RendeljKínait, PVY Z20 Pro Evo a Margit-szigeten
A PVY Z20 Pro Evo végsebessége 25 km/óra, papíron, emellé 250 W-nyi motorteljesítmény társul. De, fel lehet oldani a korlátozást a menüből, úgy, hogy a plusz és a mínusz gombot hosszan nyomjátok, majd a titkos menübe lépve a P08-at kell maximum értékre állítani. Ilyenkor a maximális, 500 W-os motorerővel tol, 50 Nm mellett. Természetesen ezzel a teljesítménnyel olyan 32 km/óra végsebességig el lehet jutni, ha nagyon hergelitek, de azért ez a cucc nem erre való ezekkel a pici kerekekkel. Természetesen a fedélzeti komputerről 5 fokozatban állítható a rásegítés, de úgyis mindenki maxra fogja rakni, ilyenkor gyakorlatilag a tekerést zárójelbe lehet tenni, annyira erősnek érződik a bringa.
Sajnos esetemben több szürreális hiba is keserítette az életemet: a hozzá adott kulcs nem volt jó a telepbe,
szerencsére nyitott állapotban kaptam, így ki tudtam a bringából venni. A másik, hogy a töltőcsatlakozó gumi takaróját tartó csavart valaki annyira becsavarta, hogy belelógott a vázba, így miközben húztam ki az akkut, összekarmolta az oldalát és leszedte róla a papírt.
25 kilométer után leesett a fedélzeti komputerről a takarólemez, ami nem nagy probléma, mert nem tört el és 2 perc alatt visszaragasztható rá, de fel is gumizhatjátok, ha akarjátok, de azért akkor is. A quality control matricát nem véletlenül szokták ráragasztani az ilyen termékekre, szóval a minőségbiztosításra sokkal jobban oda kellene figyelnie a PVY-nek.
Ez egy igazi boltba járós mindenes,
amit nem mellékesen 2 mozdulattal össze lehet csukni a váz közepén, majd ráhajtani a kormányt, kihúzni az ülést, behajtani a pedált és már mehet is be a csomagtartóba. A Seat Ibizám 350 literes csomagtartójába éppen befért, amire esélyem nem lenne egy 26-os kerékméretű bringa esetében, maximum, ha kiszedem az első kereket és lehajtom az üléseket. Mivel nincs tetőcsomagtartóm, oda sem tudom feltenni, szóval ez az egyetlen opció vagy egy kisebb elektromos roller, mert amúgy a nagyobbak sem férnek be.
A PVY Z20 Pro Evo kerekeit bowdenes tárcsafékek lassítják tisztességesen, illetve elöl van egy nem állítható teleszkóp, de hát ebben a belépőkategóriában nagyon kevesen adnak másmilyet. Egész jól ki is rugózza az úthibákat, de azért ezzel a kerékmérettel vigyázni kell, mert egy nagyobb kátyú egyrészt rendesen felüt, másrészt meg növeli a taknyolási hajlamot is. Ami viszont béna, az a sztender, ezt a hátsó kerék mellé, a vázra szokták tenni, nem pedig a pedál mögé, hiszen így bele tud akadni a cipőtök sarka.
Forrás: RendeljKínait, PVY Z20 Pro Evo az Óbudai szénpakolónál
És akkor jöjjön az a „sweet spot”, amiért ezt a bringát érdemes megvenni: nyomatékszenzoros.
Alapesetben az olcsó kerékpárokat pedálszenzorral szerelik, ami úgy működik, hogyha tekertek, hirtelen megjön az erő, majd ha nem tekertek, elveszi azt az elektronika. Ez menet közben úgy csapódik le, hogy rángat az elektromotor, ami kellemetlen, bárdolatlan működésnek érződik. Nem így a nyomatékszenzor, amelyik csak finoman annyit segít rá, amennyi szükséges, az erő folyamatosan adagolható, sokkal kellemesebben használható, mint egy pedálszenzoros megoldás. A gond a nyomatékszenzorral mindig az, hogy drága, nem nagyon kaphatók ilyen kerékpárok 400-500 000 forint alatt. És ebben király a PVY Z20 Pro Evo, hogy elég olcsó ahhoz, hogy ne legyen ellenfele ebben a 300 000 Ft alatti kategóriában.
És hogy milyen menet közben? Azt kell mondjam, hogy jó, amíg sík úton tekertek.
Valami kellemes nyugodtság fogott el menet közben, jól lehet vele andalogni, végig is tekertem vele Budapest szigeteit, az 50 kilit gond nélkül teljesítette. Meglehetősen rossz volt helyenként a beton, főleg a Római part környékén, de az első teló egész jól csillapít, az ülés pedig kényelmes. Nem mondom, tudnám jobbra cserélni, de egy ilyen alap gépen nem rossz. Az üléssel a súlyosabb egyének vigyázzanak, mert könnyen elfordul, ha nem húzzátok meg bikára a csavarokat. Hegymenetben, ha lemerült, pokoli nehéz tekerni, egyszerűen nem lehet eléggé felkapcsolni a váltón, ráadásul a puha első teló is ellenetek dolgozik, szóval hagyjatok némi elektront az emelkedőkre.
Galéria
Forrás: RendeljKínait, egész jó lámpák
A lámpája egész jó, de ez pont az a dolog, amiből lehet a kormánycsőre tenni valami bikábbat és az PVY Z20 Pro Evo esetében erre helyetek is van.
Nyilván egy ilyen vázra nem lehet extra kulacstartót tenni, előre pedig kosarat, de ez az összecsukhatóság ára. Azt viszont hiányoltam, hogy nincs rajta egy alsó támasz, ugyanis összecsukva így nem lehet letámasztani, hanem a pedálokra fekszik fel. Nagy szerencse, hogy ezek oldalra fordíthatók, így nagyobb felületen terpeszkedik, nem pedig az élén, ami biztosan nem tenne neki jót.

Forrás: RendeljKínait
PVY Z20 Pro Evo – Szervíztapasztalatok
A PVY Z20 Pro Evo nem egy gyakori járgány itthon, viszont erre a vázkialakításra felhúztak már pár gépet. Egyrészt, az elődmodell, a PVY Z20 Pro is hasonló, illetve a korábbi Himo Z20 és az ADO vagy a Fiido modelljei is ide sorolhatók.
Nagyjából egyen alkatrészekből építkezik, szinte minden kapható hozzá, és nem is az az elromlós fajta. Az akkumulátor az, ami ezekben meg szokott pusztulni 3-5 év alatt, a töltögetés mértékétől függően.
Ilyenkor általában gazdasági totálkárról beszélhetünk, hiszen egy akkumulátor nagyjából 300 EUR, vagyis 120 000 Ft. Ezt sokan nem csináltatják meg, hiszen ennyi év után nagyjából 150 000-et fog érni a PVY Z20 Pro Evo, ahogy azt RollBase Jánostól megtudtam, aki a null revíziót csinálta rajta.
Más baja ezeknek viszont nincsen, szóval ha ésszel töltögettek és odafigyeltek az akkura, akkor nem egy problémás jármű. Ha pedig elhullik a telep, még mindig lesz egy összecsukható, váltóval ellátott „kemping bringátok”.
Összegzés
A PVY Z20 Pro Evo eladja önmagát a nyomatékszenzor miatt. Van viszont néhány bosszantó hibája, például a hátsó sárvédő egycsavaros rögzítése, de ezt viszonylag könnyű orvosolni. Ellenben a minőség-ellenőrzés hiánya helyenként szembetűnő volt: leesett a fedélzeti komputer felső burkolata, a kulcs nem zárta az akkut, míg egy túlzottan betekert csavar összekarmolta a telep oldalát. Hegymenetre, üres akksival szintén nem jó, mert a puha első teló miatt leng a váz és a kevés fokozat miatt tekerni is nehezebb az átlagosnál.
Minden mást szerettem, a nyomatékszenzor jó, a noname MicroNew váltó puhán vált – jobban, mint a Shimano Tourney -, kellően, de nem nagyon erős a Pro Evo. Nem is túl nehéz a csomagtartóba emeléshez, kivehető az akksija, szóval nem rossz választás azoknak, akik ingázásra keresnek valamit, de nem akarnak egy teljes méretű kerékpárt cipelni és útközben sem kell dombokon átkelniük.
Emellé már csak egy jó ár hiányzik, de mivel most alacsony a dollár, ez kedvező vétellé teszi a PVY Z20 Pro Evo kerékpárt. Az NIUXZ20EVO kuponkóddal 277 000 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ot kérnek érte EU raktárból, ingyenes szállítás mellett.
Pro
- Tényleg befér a csomagtartóba
- Nagyon olcsó a tudásához képest
- A váz elég jó konstrukció és egyen alkatrészekből van
- Kivehető az akku, ha nem akarjátok felcipelni a bringát
- A nyomatékszenzoros kialakítás egy más világ a pedálszenzor után
Kontra
- Nem egy terepjáró
- Hegyre az első teló puha
- Nevetséges minőségbiztosítási hibák
MI a nyomatékszenzor?
A nyomatékszenzor egy olyan érzékelő a kerékpárokon, főként elektromos bringákon, amely a pedálokra kifejtett erőt, azaz a nyomatékot méri. Ez alapján határozza meg a rendszer, hogy mekkora rásegítést adjon az elektromotor, így a tekerés sokkal természetesebb és dinamikusabb élményt nyújt, mint a sima pedálfordulat-érzékelős megoldások. Minél erősebben nyomod a pedált, annál nagyobb motoros segítséget kapsz, pont, mintha egy láthatatlan kéz tolna előre.