hirdetés

Navee S65 elektromos roller teszt

Megfojtotta a szabályozás a néprollert

teszt
Navee S65 elektromos roller teszt 1

Forrás: Navee

írta: Don Kartács
2022-11-29

A Navee gyártó a Xiaomival ápol közeli rokonságot, és kifejezetten minőségi – szerintem a Xiaomi Mi Electric Scooter szériánál jobb – elektromos eszközöket gyárt. Eddig két modelljük jelent meg, az S65 a fullos, 500 W-os motorjával és 65 kilométeres ígért hatótávjával elég nagy extrának ígérkezik. A legdurvább azonban a futóműve, ezért érdemes megvenni, csak hát nem egy olcsó darab, 344 200 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ot kérnek érte.

A rendeljkínait szerint

  • megbízhatóság: 10
  • design és anyagminőség: 10
  • felszereltség, funkciók: 7
  • ergonómia: 7
  • ár/érték arány: 8

8.4

Népítélet

n/a

Ehhez a termékhez még nem érkezett olvasói értékelés.

Légy te az első

Mikor szemügyre vettem a rollert, csettintettem egyet, hogy ez bizony minőség.

Van benne anyag, 24,3 kiló, nem aprózták el. A minősége pazar, jobb mint a Mi Electric Scooter szériának, és még bitang jól is néz ki. Szépen elrejtették a kábeleket, a töltőcsatlakozót szilikonos takaróelem védi, teljesíti is az IPX5 szabványt, ami felcsapódó víz ellen véd. Ez a szürke-zöld kombó nálam betalált, egy baj van, hogy a keréken lévő “dísztárcsák”, illetve a lengéscsillapító betétjei halkan zörögnek. Szerencsére ez nem hallatszik menet közben, ugyanis a roller olyan hangot hallat, mintha egy verseny trolibusz lenne. Utánaolvasva valószínűleg az okozza, hogy egy bolygóműves elektromotor hajtja, és a mechanika hangját lehet hallani, ami elnyomja a finom zörgéseket.

Érdekesség, hogy mennyire jól ki lehet fordítani az első kereket, emiatt nagy a kormányszög és elég jókat lehet vele kanyarodni,

de vigyázzatok, hogy hirtelen befordításra ne legyen taknyolás a dolog vége. Érdemes az apphoz párosítani a rollert, a gyártó sajátját – Go Navee – nem lehet vele használni, csak a Mi Home-ot, és kell hozzá a már említett QR kódot tartalmazó fólia, ami a kijelzőn található. Ami a műszaki paramétereket illeti, azokat gyorsan tudjuk le, mert az érzet sokkal fontosabb: 500 W-os motor 40 Nm nyomatékkal, ami hátul hajtja a 10 colos kereket.

Forrás: Navee

A tárcsafék is itt helyezkedik el, viszont elöl semmilyen fékrendszer nincs, vagyis a fékhatás sokkal gyengébb, mint a dupla megoldások esetében.

Ez alapesetben nem probléma, de hát én nem voltam rest a Gellért-hegyen és a Tabánban tesztelni, ahol azért nyálkás időben ez már kevés. Cserébe remekül lehet vele farolni gyakorlatilag bárhol, de a biztonság talán előbbre való, mint az élvezeti faktor. Az akkumulátora 12,75 Ah kapacitású, a rendszer 48 voltos, a két számot összeszorozva a 612 Wh-t kapjuk, ebből kell kihozni a gyár által állított 65 kilométeres hatótávot, de ez az Alice Csodaországban kategória lenne. Többet nem is érdemes erről írni, mondom mik a menet közbeni tapasztalatok.

 

Navee S65 – Kéne, meg mellé egy kertes ház, garázzsal

Nagyon fontos infó, hogy mivel a Navee S65 CE szabványt is kapott, így egy csomó EU-s regulát kellett teljesítenie. Az USA verzió azonban más szabályozás alá esik, így az Európába érkező darabok végsebességét korlátozták 25 km/órában – bár a jogszabályi környezet országonként eltér, míg az amerikai variáns 32 km/órát tud. A másik probléma, hogy az előbbit nem lehet egyből kézi gázzal indítani, hanem meg kell lökni, és csak 5 km/óra után lehet ráadni a tüzet. A másik különbség, hogy az első 230, a második 110 V-os hálózatról üzemeltethető, és emiatt eltérnek a tápegységek is.

Mi ebből a tanulság? Jobban jár(ná)tok az amcsi verzióval, mert nagyobb végsebességet kaptok, és jó eséllyel hegynek felfele is használható lenne a masina, ugyanis nem kell meglökni az elinduláshoz, cserébe viszont valahogy egy másik tápegységet kell szereznetek. Ugyanis megnézem azt a felhasználót, aki hegynek felfele be akarja tolni az EU verziós, 24 kilós rollert 5 km/órával, majd gyorsan felugrani rá. Kísérleteztem a dologgal a Tabánban és a Gellért-hegyen, és meg lehet oldani, de nem kellemes. Persze működik az is, hogy lefele legurultok és gyorsan visszafordultok hegynek felfelé, de egy forgalmas úton ilyet biztosan nem fogtok csinálni. Szintén ebből fakadó probléma, hogy a három sebességi fokozatból a legalsót, a sétáló módot gyakorlatilag így nem lehet használni. Hiszen be kell tolni 5 km/órával, hogy utána maximum 6 km/órával guruljon? Semmi értelme az egésznek. A másik hozadéka az EU-s korlátozásnak, hogy az egyébként kifejezetten erős motor teljesítményét 25 km/óránál mintha elvágták volna. Tudna ez sokkal többet is, de az elektronika nem engedi gyorsulni, sőt lejtőn lefele sem engedi átlépni a mágikus negyedszázados végsebességet.

Navee S65 elektromos roller teszt 37

Forrás: Navee

De miért van az, hogy a Navee S65 sokkal erősebbnek érződik – és az is –, mint például a Bezior S500 Max. Az S65-ben egyszerűen bikább a magasabb feszültségű 48 V-os motor. Ez egyben azt is jelenti, hogy kifejezetten tempós haladást tesz lehetővé az erőforrás, végig jól gyorsul, csúszós úton meg is lehet indítani gázadással a fenekét. A menetkomfort is remek, amihez nagyban hozzájárul a 10 colos, ballonos, defekttűrő folyadékkal töltött gumi, egy zseniális lengéscsillapítóval. Én még soha ilyen kellemes rugózású cuccal nem mentem, egyszerűen fenomenálisan nyeli el az úthibákat. Azt találtam ki a tesztelésére, hogy mentem egy kört a környékünkön, és az összes fekvőrendőrt útba ejtettem. Simán átsuhan rajtuk. Majd ugyanitt mentem egy kört autóval is, és szinte semmi különbséget nem éreztem a kettő között, sőt, a roller esetében tudtam térdből is rugózni, ami egy extra “úthibaelnyelő réteg” beiktatását jelentette. A gátlóknak semmilyen hangja nincs, nem nyekeregnek, nem ropognak, a legjobb kínai roller, amit láttam, nagyjából a kisebb Mantisok szintjét hozza, igaz árban sincs azoktól nagyon messze.

A másik, a szoftvere, ami olyan xiaomis.

Átlátható, egyszerű, de hasznos, az összes adatot tartalmazza – megtett táv, tempó, töltöttség stb. –, illetve a lámpa és hasonlók is vezérelhetők innen. Van tempomat is, és a hátsó lámpát is lehet fixen bekapcsolt állapotba helyezni, illetve fékezésre villog is, sőt elöl is van rajta egy elég combos, 2,5 W-os LED. Az appban látható adatokat egyébként a beépített kijelzőn is megszemlélhetitek. Sajna ez eléggé tükröződik, pedig minden volt itt, csak napsütés nem, a lámpa felkapcsolására viszont engedelmesen visszavesz a fényerőből.

Volt azonban néhány dolog, ami az agyamra ment, az egyik a sztender.

Letámasztod, erre megdől a roller vagy 30 fokban oldalra. Nem borul fel, amíg a talaj kemény, de ha egy kicsit lazább a föld, már dől is el. Aztán a beakasztó fül, egy újabb agyrém. A kormánylehajtómechanika zseniális, egy fém panelt kell felhúzni, majd egy kallantyút kifordítani, ekkor ledől a kormányoszlop, és a rajta lévő füllel beakasztható a sárhányón lévő kampóba. Már ha éppen meleg van, mert hidegben annyit húzódik össze az anyag, hogy utána már csak erőszakolva lehet lenyomni a megfelelő helyre. Ettől jobban fog kopni, és van, amikor egy percig kell vele vacakolni, mire sikerül. Aztán ott van a gázadás, ha bikából lenyomjátok a menetkart, majd hirtelen felengeditek, akkor nem reagál, újra meg kell pöccinteni, hogy húzni kezdjen. Szóval vannak itt bőven kiforratlanságra utaló jelek, de ez mind elviselhető lenne, ha a fékezést nem úgy oldották volna meg, ahogy.

Az ugyanis, hogy hátul van valamennyi motorfék meg egy tárcsa, édeskevés, ha vizes úton vagy nyirkos időben, egy dombon lefele akartok megállni.

Alapból gyengébb az összes olyan roller fékhatása, amelyik csak hátul fékez, ezt kifogásoltam annak idején az Kugoo Kirin S4 esetében is. A megoldás az, hogy fékezéskor hátradőltök amennyire tudtok, és lenyomjátok a hátsó kereket. A motorfék viszont csak akkor lesz aktív, ha a féket is húzzátok, szóval tulajdonképpen egy igen vékony mezsgyén lehet csak energiát visszatermelni, utána már blokkol a tárcsa. Természetesen a fékkar oldja a tempomatot és elveszi a gázt is, ezt hívják „E-ABS”-nek, ami egy PR kifejezés, mert simán lehet blokkoltatni a kereket, ahogy más rollereknél is.

Maga a kormány viszont nagyon tetszett, remekül elrendezték a kezelőszerveket, minden kézre áll, a mechanikus csengő is jó.

Két dolog maradt hátra, a hatótáv és a terheléses tesztek. Előbbire igazából nincs igazán jó megoldásom, ugyanis nyirkos időben, 4-5 fokban sosem lesz annyi, mint nyáron, de még így is könnyedén elvitte a 75 kilós tömegemet 40 kilométerre, szóval lehet, hogy melegebb időben, sík úton az 50 is összejönne. Ez még így is nagyon rendben van, még akkor is, ha a gyári 65-öt nem éri el az eredmény. Több delikvenssel is megjárattam a Navee S65-öt, a gyári 120 kilós terhelés a vázra vonatkozik, de egy 105 kilós sofőrt még egy komolyabb emelkedőn is felhozott. A motor nagyon erős, a jármű remekül gyorsul, a roller ezen része szerintem kiváló.

Összegzés

Ha jellemeznem kellene a Navee S65-öt, azt mondanám, bizonyos területeken kifogástalan, máshol kétségbeejtően szerencsétlen, amiben jelentős szerepet játszanak a jogszabályok. Kezdjük a negatívumokkal, elég sok pici, idegesítő, de nem igazán sokat a latba nyomó hibája van. Az alacsony végsebesség és az azonnali elindulás hiánya valószínűleg a jogi környezet eredménye, a gyenge fékhatásra meg az lett volna a megoldás, hogy előre is tesznek egy tárcsát, de nem tettek. A több mint 24 kilós tömegre még így sincsen mentség, persze ezt indokolni lehet a hatalmas akkuval vagy a nagyon kényelmes, de bonyolult lengéscsillapítással.

Az ugyanis kétségtelen, hogy egy erős, jól gyorsuló, remek hatótávval rendelkező, hihetetlenül kényelmes rollerről van szó, tehát szinte az összes fontos tulajdonsága rendben van. Leszámítva a gyenge féket, de ezt nem lehet elégszer leírni. Szóval aki nem háklis, és nem kell a rollert felcipelnie a lépcsőn emeleteken át vagy csak simán van a házukban egy kellően nagy lift, ahová befér az S65, az imádni fogja. Már amennyiben hajlandó 344 200 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ot kicsengetni érte. Ez még akkor sem lenne kevés, ha egy tökéletes rollerről lenne szó, így viszont elég húzósnak tűnik az érte kért összeg, még akkor is, ha ingyenes szállítás mellett, EU raktárból küldik.

Pro

  • Kiváló minőség
  • Remek dizájn
  • Remek menetteljesítmények, erős, jól gyorsul
  • Jó app
  • A legjobb lengéscsillapítás, amit eddig próbáltam
  • Széles fellépő
  • Elég nagy hatótáv
  • Kellemesen erős, de még nem vakító első lámpa

Kontra

  • Ostoba hibák tömkelege: rossz sztender, nem egyből reagáló gázkar, gyakorlatilag nincs visszatáplálás, nem lehet egyből gázzal indulni
  • A fékhatás lehetne jobb
  • Alacsony végsebesség ehhez a teljesítményhez és hatótávhoz
  • Béna kormánybeakasztó mechanika
  • Nehéz, mint a sár

hirdetés