hirdetés

LAOTIE FT100 elektromos kerékpár teszt

Biciklik Hummerje

teszt
LAOTIE FT100 elektromos kerékpár teszt 1

Forrás: Banggood.com

Don Kartács
írta: Don Kartács
2022-06-22

Elég brutális doboz érkezett meg a DPD közvetítésével, alig bírtam felhozni a másodikra a LAOTIE FT100 elektromos kerékpárt. Leginkább egy krosszmotor és egy fatbike szerelemgyerekének néz ki az 1000 W-os bringa, amit összteleszkópokkal szereltek, az akkumulátora kivehető, képes 35 km/órával is haladni, szóval egy igazi szörnyeteg. Az ára sem csekély, 525 000 Ft-ot kérnek érte a BGHU2225  és a BGHU2227  kódokkal, cseh raktárból érkezik a terepezős bringa, és az árban már benne van a a szállítás költsége is.

A rendeljkínait szerint

  • megbízhatóság: 9
  • design és anyagminőség: 9
  • felszereltség, funkciók: 10
  • ergonómia: 9
  • ár/érték arány: 9

9.2

Népítélet

n/a

Ehhez a termékhez még nem érkezett olvasói értékelés.

Légy te az első

Az első kerék gyorszáras, csak így fér el a dobozban, viszont legalább könnyű cserélni, ha kilyukadna a gumija. Meglepve tapasztaltam, hogy a maximális légnyomás csak 1,4 bar lehet, ez nyilván a fatbike-os mivolta miatt van így, illetve azért mert terepre szánják. Ez a vázból is kiderül, masszív vasak mindenhol, igényesek a hegesztési varratok, nagyon szép és bizalomgerjesztő a fényezés, mondjuk nem gondolom, hogy full sáros állapotában is nézegetni fogja bárki. A LAOTIE – ejtsd: Láótyie, kínaiul 老铁 – egyébként „legjobb barátot” jelent, vagyis a cég a termékeivel olyan kapcsolatot szeretne kialakítani a vásárlókkal, mint egy jóbarát. Ez sikerült is neki az FT100-zal, lejjebb láthatjátok, miért.

A kormány egész kellemes fogású – mondjuk fél milláért legyen is az -, viszont alapállapotban is el tudtam forgatni a markolatot.

Egy pici szerszámostáskát adhatnának hozzá, mert annyiféle kulcs van a dobozban, ezeket pedig nincs hova tenni. Kaptok melléjük egy elég tré leírást – ami az FX150 modellé, és nem az FT100-é -, és egy aktív hűtéses, meglepően csendes töltőt, amivel kb. 6 óra telenyomni az akkut. Mondjuk van is mit, 48 V, 15 000 milliamperóra, ami 720 Wh, ez már tisztességes mennyiségű energia. Az Inmotion V5F uniciklimmel szoktam példálózni, ami 336 wattóra, vagyis kevesebb mint feleennyi. Így olyan 50 kilis hatótávot tippeltem full elektromos módban, és kb. 50%-kal többet – tehát maximum 75-öt – ha tekerek, ehhez képest a gyár nem füllent nagyot, az elsőre 45-65, a másodikra 90-120 km-t ad ki az ő matekjuk. Hogy mennyi lett? Majd a végén megmondom, van itt még egyéb látnivaló is.

Jobb oldalt a sebességváltó karjai találhatók, 7 sebességes Shimano Tourney segít a váltogatásban,

ezt a Himo Z20 esetében abban az értelemben szidtam, hogy ott a 250 W nem sok mindenre volt elég. Itt viszont egy 1000 W-os erőforrás van, amivel már oda lehet verni. A brinyóhoz adtak egy acél sodronyzárat és egy tartót – amiben keresztben pont elfért egy 0,5 literes PET palack -, amit bárhova felszerelhettek, én a kormánycsőre raktam, így legalább nem felejtem el lezárni az FT100-at. Még néhány érdekesség, ami szembeötlő volt: van alsó támasza, ha összecsukjátok, azon megáll a bringa, van első lámpa, de hátsó nincsen, illetve, hogy az első gátló fixre is zárható.

 

LAOTIE FT100 – Nézik az emberek, de nagyon

Azt az elején tisztázni szeretném, hogy a LAOTIE FT100-at nem igazán olyan hajtani, mint egy hagyományos 26 colos kerékpárt. Először is iszonyatosan magas a váz, olyan mintha egy terepjáróban ülnék – végül is az FT100 is az -, konkrétan előre kell lépnem a váz fölött, mert oldalra nem tudok leszállni. Az ülésnyereg csövét nem lehet elég magasra kihúzni, vagy legalábbis én nem mertem, nehogy a terheléstől elgörbüljön, így nem tudtam teljesen kinyújtani a lábamat, pedig egy kicsi még kellett volna.

Nemcsak az ülés pozíció motorcrossos, de a kerék is, a 4 col széles, viszonylag bütykös gumik azért nem az energiahatékonyság csúcsai,

viszont mindenen át tud menni a jármű, sőt, a laza talajt kifejezetten kedveli. Van egyfajta jellegzetes surrogó hangja, amit alacsony sebességnél elnyom a motor, de 15 km/óra körül már markánsan hallatszik. Egyáltalán nem zavaró, és mindenki félreállt, majd iszonyatosan megbámulták a „verdát”, amit én nagyon élveztem. Sőt, többen megállítottak vagy odajöttek beszélgetni, hogy mi ez, és hogy nagyon jól néz ki, honnan lehet ilyet szerezni? Szóval első látásra tetszett a népeknek az FT100.

Mennyibe kerül pontosan egy termék?

Az egyszerűség kedvéért cikkeinkben mindig átváltjuk az USD árakat forintra, általában az adott oldal kalkulátora szerint. A valóság azonban az, hogy a bankotok 4-5 forinttal rosszabbul váltja a devizát, mint a bankközi árfolyam, vagyis mindig egy kicsit többe kerül a termék, mint a leírt ár.

Ezen teljesen ingyenes bankkártyák rendelésével segíthettek, a Revolut, a Monese és a Curve is ad ilyet – utóbbira 5 GBP-t ingyen kaptok, appban a D4WGX4ZE kuponkódot használjátok –, illetve felül a menüsáv #fintech címkéjére nyomva olvassátok el a témában írt bejegyzéseinket.

A kormányrúd lehetne kicsit szélesebb,

de mivel gyorsbilincses – ahogyan az ülés és az első kerék is -, ezért ezt viszonylag egyszerű cserélni, ha valaki egy másikat szeretne helyette. A markolat picit forog, de nem vészesen, sőt pont annyira, hogy kényelmesre be tudtam állítani, szóval ezt nem vettem hibának. A fedélzeti komputer nagyon hasonló a Himo Z20-éhoz, autodidakta módon is kitapasztalható, a fel-le gombokkal lehet a sebességlimiten – mert hogy sem a teljesítményt, sem a nyomatékot nem szabályozza – állítani, hosszúval a lámpát kapcsolni és parkolóállásba tenni, illetve ki- és bekapcsolni a bringát. A parkolóállás név itt egy picit csalóka – egy bringánál fura is lenne -, mert igazából ez a kézzel való tolást könnyíti meg azzal, hogy egy alap sebességre (nagyjából 4-5 km/óra) kapcsolja a motort, csak kézzel kell vezetgetni, a gép megy magától. Ez akkor lehet hasznos, ha egy felüljáróra kell feltolni a cangát, hegyet is mondhattam volna, de amilyen bikareős a gép oda még utassal a nyeregben is felmegy. Ez az erő abban is megmutatkozik, hogy a P állás bekapcsolása után egyből elindul a segge, szóval érdemes észnél lenni ilyenkor.

A kijelzőn – ami vakító napsütésben is látható – a sebességet, a töltöttséget, az akku feszültségét, a rásegítés mértékét, az eltelt időt, a megtett utat és a napi számlálót lehet látni. Tőle jobbra a Shimano Tourney – ez az alap szettje a japán cégnek – hétfokozatú váltója található, mellette pedig a kézigáz, amivel akkor is el lehet indítani a bringát ha nem tekeritek a pedált.

Az elektromos kerékpárt többféleképpen is lehet használni. Simán kerékpár módban, hiszen van 0 rásegítéses állása is. Ilyenkor kicsit nehezebb tekerni, mint normális esetben egy bringát a széles kerekek miatt, de azért el lehet vele boldogulni. Rásegítéses módban 17-18/25, illetve 30 km/h-ban limitálják a fokozatok a rásegítés mértékét, az előbb említett sebességszinteknél az megszűnik. Ilyenkor a kézigáz is aktív, vagyis ennek a húzásával rollermódban is használható az FT100. Én ezt csak elinduláshoz használtam, mert így sokkal könnyebb meglódulni, szinte végig tekertem, mert ez elvileg egy bicikli, és ennek ez lenne az értelme.

Fontos tisztáznom, hogy ez egy pedálszenzoros kerékpár, nem pedig nyomatékszenzoros.

A kettő között az a különbség, hogy az előbbi a pedál forgatására kapcsol be, szóval vagy ráteszitek a „tüzet” vagy nem, nincs köztes állapot. A nyomatékszenzoros megoldások – ez a fejlettebb és a kellemesebb – esetében egy nyomatékszenzor figyeli, hogy mekkora az erőkifejtés, és attól függően segít rá, hogy mennyi erővel kell „kipótolnia” a tekerést. Ez utóbbi modernebb megoldás viszont sokkal drágább, a legolcsóbb ilyen kétkerekűek kb. 500 000 Ft-tól kezdődnek, de azoknak kicsi az akkujuk, gyenge a motorjuk, nem jól felszereltek stb. Szóval vagy jelentős áldozatokat követel az alacsonyabb ár, vagy egyből felugrik 700-800 000 Ft környékére.

Ez egyben azt is jelenti, hogy a LAOTIE FT100 esetében kicsit hirtelen jön meg a jelentős teljesítmény, amit pedáltekeréssel nem is lehet szabályozni, de kézigázzal igen, vagyis azt csináltam, hogy elinduláskor ráhúztam finoman a teljesítményt, majd miután felgyorsultam, elkezdtem tekerni, és voilá, kikerültük a pedálszenzoros rendszerek problémáját. A bringa összeteleszkópos, és kifejezetten kellemesen rugózik, de ha nem tetszik, egy racsnis kapcsolóval jobb elöl állítható, akár menet közben is. A rugóút hosszát nem találtam meg, de terepezés előtt áttettem a leglágyabb fokozatba és szépen csillapított. Minden pici rezgést azért nem vesz ki, de a nagyját igen.

Ráadásul meg is lehet vele állni, a bowdenes tárcsafékei nagyon jók,

alapból lágyra vannak állítva, de egy kis csavarral a fékkar mellett szoríthattok rajta, akkor pedig harapni fognak.

És akkor nézzük azt az 1000 W-ot, hogy mire elég, de gyakorlatilag majdnem mindenre. Köszönöm Istenem, hogy végre a kínaiak képesek voltak egy olyan járművet küldeni, ami felhoz a Gellért-hegyre, vagy a Tabán meredekebb útjain. Tökéletes siratófalakra is, a Hajógyári-szigetet keresztbe-kasul bejártam vele, szóval terepezésre is alkalmas, és egyszer sem kellett kiállnom a nyeregből, hogy úgy izomból megtépjem, simán felment mindenhol. Itt a válasz arra, milyen e-bringát/rollert kell vennetek, ha hasonló helyen laktok: egy olyat, aminek a teljesítménye eléri az 1 kW-ot.

Forrás: Banggood.com

Kicsit beszélek a menetteljesítményeiről, mert ez nem magától értetődő. Elég bikán gyorsul a gép, pikk-pakk eléri a limitsebességet, ami viszont az akkufeszültség esésével csökken. Erre a limitre még rá lehet tekerni, ez azt jelenti, hogy hármas fokozaton maximum 30 km/órával lehet haladni, de rátekeréssel sikerült 33 km/óráig felküzdenem a sebességet. És itt jött az első probléma, hogy a hétfokozatú váltó maximum fokozatán sem elég nagy az áttétel, hogy gyorsabban tudjatok haladni, jobb lenne egy 21-27 fokozatú, aminek a végáttétele nagyobb. Ugyanez igaz fordítva is, egyes fokozatban simán felgyorsít az FT100 17-18 km/óráig, anélkül hogy tekernétek. Ez nagyon kényelmes, csak nem annyira pedelec-es viselkedés. Szinte végig azt csináltam, hogy induláskor egyes fokozatban rásegítettem a gázkarral, majd tekertem egy kicsit, és ha elértem a maximumot, rátoltam a kettes fokozatot és ebben haladtam 22-25 kilivel. A hármasnak túl sok értelme nincs, mert zabálja az elektronokat, de mókából azért néha megküldtem 33-mal a járművet, csak hogy érezzem a póvert.

Aki mókolni akar a paraméterekkel, az megnyomhatja hosszan a + és a – gombot egyszerre, ekkor bejön a szerviz menü.

Itt több dolgot is lehet állítani, a P8 a rásegítés határát tolja ki, ezt km/órában adják meg, ezt megemelve tudtunk vele 40 km/óránál is gyorsabban menni. Ésszel mókoljatok, és előtte olvassatok utána a neten, hogy melyik paraméter pontosan mit jelent, a kézikönyv ugyanis nem taglalja.

Forrás: Banggood.com

A hatótáv kb. 5 órányi tekerés, kajálás, fagyi és hasonlók beiktatásával 63 kilométer lett, de még volt két csík a kijelzőn,

ami inkább csak egy, mert néha azért leesett a fesz. A számításaim szerint ez olyan 70 km-t jelent 75 kilóval, nyáron, értelmetlen gyorsításokkal, fel a dombon, le siratófalon, majd újra fel, szóval azt nem állítanám, hogy nem lehet ebből kihozni a gyártó szerinti 90 kilit is akár a szokásos „kizsírozott szakadékban, hátszéllel egy 50 kilós kínaival” módszerek bevetésével. Szerintem ez a 70 kili is nagyon rendben van, ami a 720 Wh-ból kijön. A váltót érdemes beállítani – tudjátok, null revízió, ehhez itt egy videó -, mert nálam nem nagyon akart az utolsó fokozatba felváltani, így érdemes a szokásos kerékfelfújás, fékbeállítás és hasonlók mellé.

Lezárva a gondolataimat, kifejezetten élveztem a veretést a LAOTIE FT100-zal.

Ez egy jó cucc, nem olcsó, de ismét kiderült az igazság, hogy sok pénzből mindenki tud jó járműveket csinálni. De tényleg olyan sok ez az 525 000 Ft? Nézzük, mennyiért adnak egy 1000 W-os fatbike-ot 720 Wh-s akkuval az Árukeresőn. Nos, egyet sem, ugyanis nem is lehetne egy ekkora teljesítményű bringát hazánkban jogszabály szerint forgalomba hozni, szóval áteveztem a külföldi weboldalakra. Van pár konkurens:

Mint látható, nincs ennyiért más, csak drágábban vagy gyengébb paraméterekkel, szóval ez egyáltalán nem egy rossz ajánlat.

Összegzés

Huh, elég kemény teszt lett a LAOTIE FT100 bringa használatából, és autóversenyzős hasonlattal élve: nem a technika, hanem a sofőr volt a szűk keresztmetszet. Ez egy kiváló minőségű, nagyon sokrétűen használható bringa. Van néhány hibája, az egyik a tömege, ez a 27 kilogramm egy kicsit sok a lépcsőn cipeléshez, illetve hogy egy-két filléres kiegészítőt – lámpa, csengő, macskaszem – be kell szereznetek. A másik, hogy pedálszenzoros, de ilyen teljesítményt ekkora hatótávval nem lehet olcsóbban kapni a piacon. Abban is biztos vagyok, hogy a kisebb termetű felhasználóknak sok lesz a 27 kiló, meg a vastag, 4 col széles gumi, mert ez nem a világ leghatékonyabb járműve, de hát nem is egy versenykerékpár.

Cserébe viszont mindent tud, amit egy ilyen jármű: magasan ültök, remek a rugózása, jó terepre és közútra is, nagy a hatótávja, erős, simán felmegy az emelkedőkön, dögösen néz ki, és valahogy olyan hajtani, mint autóban a Hummert. Nem mindenkinek jön be, de akinek igen, az a világ királyának érzi majd magát. Mindezért 525 000 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ot kell letenni a BGHU2225  és a BGHU2227  kódokkal, cseh raktárból érkezik a terepező, a szállítási költséget az ár már tartalmazza.

Pro

  • Remek minőség
  • Dögös kinézet, mindenki meg is bámulja
  • Nagyon magas, terepjárós üléshelyzet
  • Erős, átmegy szinte bármilyen terepen
  • Elég nagy hatótáv
  • Durván rá lehet adni a teljesítmény, ilyenkor megy, mint az állat
  • Van egy fura hummeres feelingje, ami miatt kellemes vele haladni
  • Összecsukható, egy nagyobb csomagtartóba befér
  • Remek, állítható rugózás

Kontra

  • A kormánycsöve lehetne szélesebb, de ez cserélhető
  • Nem nyomaték-, hanem pedálszenzoros
  • Országútra nem ez a leghatékonyabb megoldás (de nyilván akkor nem fatbike-ot kell vennetek)
  • Nehéz, 27 kilogrammos váz, ami nem fog mindenkinek ízleni

hirdetés