Fiido D3S elektromos kerékpár teszt
Vért iszik a fék
Elektromos bakancslistámon egy újabb tételt pipálhattam ki, hiszen a Fiido D3S személyében megvolt az első, kínai elektromos bicikli is. Na de milyen frankó járgány ez? Teljesen megdöbbentett a minősége, a féke brutális, nagyon kellemes tekerni a rásegítésnek köszönhetően, elmegy 60 kilométert, állítható az ülés és a kormány, ez utóbbi ráadásul még le is hajtható. A legjobb viszont az, hogy EU raktárból jön, így se vám, se áfa, se hosszú várakozás. Az ár a kiviteltől függően 140-185 000 Ft körül szór, ami nem kevés, de a teszt végére bebizonyítom, hogy ennyit simán ér.
Galéria
Azért, hogy ne csak jót mondjak, ebben a bandában is volt egy kellően ostoba kínai, aki úgy rakta fel a sárhányót, hogy rajta hagyta a fóliát, majd rácsavarozta a dolgokat. Emiatt ha le akarjátok húzni, újra szét kell csavarni az alkatrészeket és leszedni a műanyagot. Ez esztétikai kérdés, semmiben nem befolyásolja a használatot, de ezt a szép feketére fényezett, nosztalgikus Pannónia motor érzést kár lenne vele elrontani. Az viszont bosszantó, hogy már a kezdetektől surrogott valami a sárhányó alatt, ami később megszűnt, lévén levált a műanyag záróelem, ennek valamelyik része ért hozzá a gumihoz.
A kereke a leírásokkal ellentétben 16 colos és nem 14, és nem a hagyományos küllős, hanem a modern autók alufelnijéhez hasonlatos megoldást használt a gyártó. Van rajtuk macskaszemnek kiképzés, de ezt a doboz nem tartalmazza.
Ellenben a lámpát és a dudát igen, ez utóbbi elég beszaratós, tuti meghallják, ha használjátok. A hátsó sárhányón pedig ott a csomagtartó kiképzés is, szóval, ha a „pimp my ride” érzés erőt vesz rajtatok, dobhattok fel rá kiegészítőket. A 7,8 Ah-s akkupakkot az ülés és a hátsó sárhányó közé rejtették el, van ebből egy 5,2 amperórás variáns is. A váltó hatfokozatú Shimano, már amennyiben az ezzel szerelt változatot választjátok. A fentiekből kiderül, hogy összesen – a színvariációkat nem számolva – 3 különböző Fiido D3-ba futhattok bele:
- Fiido D3 5,2 Ah: alapverzió kisebb akku, fix fokozattal
- Fiido D3 7,8 Ah: nagyobb akku, fix fokozattal
- Fiido D3S 7,8 Ah: nagyobb akku, hatfokozatú Shimano váltóval
Bosszantó dolog, hogy a bal oldalra eső sztenderhez közel esik a cipő sarka, ami az én 43,5-ös lábamnak nem gond, de egy ennél nagyobb méret esetében már simán bele lehet rúgni, ami szerintem ergonómiai hiba.
Még ne kezdjetek el szédülni, ugyanis a teljes Fiido szériát nézve van még Fiido D1 és D2 is – plusz ezekből a DS variánsok -, vagyis aki teljes nagyságában szeretné átlátni a palettát, az erre a linkre nyomjon. Aki a régi Kemping bringához hasonlóan középen összecsukható kerékpárt keres, annak a Fiido D2S a nyerő.
Ami szerintem kardinális kérdés, hogy a fék jól fogjon, ezt például a Kugoo S1 Pro nem mondhatja el magáról, a Gellért hegyről lefele konkrétan nem voltam képes a motorfékkel megállítani. Itt erről szó sincs, a tárcsa az tárcsa, „szélvédő kifejelősen” fog, szóval az elsővel csak ésszel. A hátsóval viszont állat módon lehet farolni, nálam ez volt a sláger, újra „tizenöt éves hülyegyereknek” éreztem magamat. Sajnos iszonyatosan hangos tud lenni, ha nincs jól beállítva, ami viszont elég szarakodós feladat. Sajnáltam még, hogy nincs keresztben a „tökbeverős” vázmerevítő rúd, nem lehet vele kéz nélkül menni, cserébe az utódok biztonságban vannak.
A váltó tökéletesen működött, vajpuha, de mivel a motor a tekerésre rásegít, majdnem mindegy, melyik fokozatban hagyjátok. A jobb markolat tövében van a gázkar, ami húzásra akkor is megindítja a kerékpárt, ha nem tekertek, így összességében három módon is haladhattok: teljesen elektromos, teljesen saját erőből és a kettő keverékével, ami a moped mód.
Értelemszerűen a hatótáv ennek függvényében – meg még 19 más dolog miatt – változik 30-60 kilométer között. Ez viszont már bőven elég ahhoz, hogy kimenjetek belőle a világból, vagy ha onnan nem is, Budapestről biztosan. Az éles tesztek alatt 36,5 kilométert tettem meg vele, de úgy hogy, 18 km után még maximum töltöttséget mutatott, így elkezdtem gyilkolni. Ilyenkor persze hatványozottan merül, ami miatt elkezdtem spórolni, ilyenkor viszont visszatermel, szóval egy nagy pszichológiai játék az egész.
Fontos dolog, hogy a feneketeket ne törje nagyon az ülés, aminek a formájából már lehet következtetni arra, hogy ez bizony nem egy versenykerékpár, de ezt sem a pozíció, sem az ülésforma nem teszi lehetővé. A csini Fiido logóval ellátott ülőalkalmatosság inkább széles és közepesen puha, mint vékony és kemény, hosszabb távon sem gyilkolja az ülepet, pedig a hatótáv tesztelésekor erre azért lett volna lehetősége. Majdnem ideális, de aki nem ehhez szokott, még mindig kicserélheti a neki megfelelőre.
A menetteljesítmények kellemesek, bár teleszkóp nincs és a kerék sem a mountain bike féle 26-28 colos méret, de városban még így is jókat mentem vele, viszont a földutakat kerüljétek, mint vámpír a napsütést. Egy visszapillantó tükör nem árt rá, javaslom a beszerzését. Ami viszont meglepett, milyen jól feljött az emelkedőkön, a jobbik végén hajt mint a BMW-k, de ha esetleg elakadna, akkor egy picit lábbal rásegíthettek, és kész.
Aki hegyen lakik, annak tuti megváltás a masina. A kicsi, levegővel felfújt kerék hátránya, hogy a kátyúk jobban felütnek, de mivel szinte minden elektromos járműnek kisebb a kereke, ezért ez csak a hagyományos biciklikkel szemben hátrány, minden mást – kivéve a nagyobb uniciklik – lenyom.
Név | Fiido D1 | Fiido D2 | Fiido D3 | ||||
Variáns | D1 7.8 | D1 10.4 | D2 | D2S | D3 5.2 | D3 7.8 | D3S |
Akkumulátor | 7800 Ah | 10400 Ah | 7800 Ah | 7800 Ah | 5200 Ah | 7800 Ah | 7800 Ah |
Motor | 250 W | 250 W | 250 W | 250 W | 250 W | 250 W | 250 W |
Fékek | tárcsa e.h. | tárcsa e.h. | tárcsa e.h. | tárcsa e.h. | tárcsa e.h. | tárcsa e.h. | tárcsa e.h. |
Sebesség | 25 km/ó | 25 km/ó | 25 km/ó | 25 km/ó | 25 km/ó | 25 km/ó | 25 km/ó |
Kerékméret | 14 felfúj. | 14 felfúj. | 16 felfúj. | 16 felfúj. | 16 felfúj. | 16 felfúj. | 16 felfúj. |
Összecsukható | középen, korm.nál | középen, korm.nál | középen, korm.nál | középen, korm.nál | kormánynál | kormánynál | kormánynál |
Állítható | kormány, ülés | kormány, ülés | kormány, ülés | kormány, ülés | kormány, ülés | kormány, ülés | kormány, ülés |
Lengéscsill. | nincs | nincs | hátsó | hátsó | nincs | nincs | nincs |
Váltó | nincs | 6 seb. | nincs | 6 seb. | nincs | nincs | 6 seb. |
Működési mód | rásegítéses,
manuális, elektromos |
rásegítéses,
manuális, elektromos |
rásegítéses,
manuális, elektromos |
rásegítéses,
manuális, elektromos |
rásegítéses,
manuális, elektromos |
rásegítéses,
manuális, elektromos |
rásegítéses,
manuális, elektromos |
Ár | 155 000 | 160 000 | 170 000 | 197 000 | 139 000 | 155 000 | 185 000 |
Aki a cikk olvasásában eljutott eddig a pontig, az viszont gondolkodjon el azon, hogy valójában melyik Fiido modell kell neki. A D3S szerintem a legflexibilisebb, a D1 viszont középen is összecsukható, és van belőle egy 10.4 Ah-s variáns is, aminek még nagyobb a hatótávja, a többi részegységük – és így a minőségük is – valószínűleg egyforma. Cserébe viszont le kell mondanunk a sebességváltóról, de ez a valamit valamiért esete. Vagy választhatjátok a D2S-t, ami ugyan csak 7.8 Ah-s, de szintén középen is összehajtható, és ezen már váltó is van, viszont nincs belőle 10.4 Ah-s modell.
Összegzés
Egészen mást kaptam a Fiido D3S elektromos bringától, mint amit vártam, bár a magas ár valahol predesztinálta, hogy nagyon rossz nem lehet. Nem is az, összesen pár hibája van: viszonylag nehéz és középen nem összecsukható, a legidegesítőbb viszont a fék hangos csikorgása, illetve nagy lábúak sarka szerintem majd hozzá fog érni a sztenderhez. Viszont a legtöbb fontos paraméter mind remek, viszonylag jó a minősége, nagy a hatótávja, a fékei brutálisan fognak, feltekerhettek vele egy hegyre is, jó a dudája és a lámpája, lehajtható és állítható a kormánya, kapott egy hatsebességes Shimano váltót és a fontosabb kiegészítőket is megtaláljátok a csomagban.
Nagyobb probléma, hogy van két másik széria is D1 és D2 néven, amelyek szintén számtalan variánsban léteznek, így a bőség zavara agyon tudja nyomni az embert. Ebben nem foglalnék állást, de a Fiido D3S nagyon tetszett, akkor is, ha 185 000 Ft-ba kerül a csúcsverzió, de azért a fék beállításán és egy két műanyagon tudtam volna még javítani. Mivel EU raktárból érhető el, ez nem is lesz magasabb és jellemzően egy hét alatt megérkezik, ingyenes szállítással.
Pro
- Kiváló minőség
- Remek váltó
- Brutális fékek
- Könnyű tekerni
- Jó dombmászó képesség
- Nagy hatótáv moped módban
Kontra
- Nehéz
- Nem minden kiegészítő – pl. visszapillantó – van benne az alapcsomagban
- Csak a kormány hajtható le
- A sztender kerülhetett volna hátrébb is
- Csikorog a féktárcsa, de durván
Mennyibe kerül pontosan egy termék?
Az egyszerűség kedvéért cikkeinkben mindig átváltjuk az USD árakat forintra, általában az adott oldal kalkulátora szerint. A valóság azonban az, hogy a bankotok 4-5 forinttal rosszabbul váltja a devizát, mint a bankközi árfolyam, vagyis mindig egy kicsit többe kerül a termék, mint a leírt ár.
Ezen teljesen ingyenes bankkártyák rendelésével segíthettek, a Revolut, a Monese és a Curve is ad ilyet – utóbbira 5 GBP-t ingyen kaptok, appban a D4WGX4ZE kuponkódot használjátok –, illetve felül a menüsáv #fintech címkéjére nyomva olvassátok el a témában írt bejegyzéseinket.