Engwe MapFour N1 Air elektromos kerékpár teszt
Pehelykönnyű elegancia

Forrás: engwe.com
A MapFour N1 Air az Engwe válasza azoknak, akik egy könnyű, városi e-bike-ot keresnek, prémium érzettel, elérhető áron. A váza karbonból készül, ami mindössze 1,28 kilogramm, de a teljes kerékpár tömege sem éri el a 16 kilogrammot, tehát elképesztően könnyű. Ez egy nyomatékszenzoros modell, aminek papíron 100 kilométer a hatótávja és nem egy lopásvédelmi funkcióval rendelkezik. Az ára nem kevés, de még így sincs elszállva: most 604 600 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ért rendelhető a gyártó oldaláról, ingyenes szállítással.
Az N1 Air dizájnja nagyon baba: a váz matt és zöld színű, de ennél egy fokkal uncsibb, sötétszürke színben is kapható – mindkettő kellően elegáns a maga módján.
Viszont a vázzal kapcsolatban sokkal érdekesebb és fontosabb, hogy ultra könnyű, hiszen Toray karbonból készült, így kemény 1,28 kilogrammot nyom.
Ez a mindennapok során körülbelül 2 darab könyvnek felel meg vagy mondjuk egy laptopnak töltővel együtt, de esetleg egy vacsoraalapra is gondolhatsz: 500 gramm spagetti tészta, 1 üveg szósz és egy közepes darabka sajt.
A Toray egy japán óriásvállalat, méghozzá a világ egyik vezető karbon- és kompozitanyag-gyártója. A Toray karbon – vagyis karbonszálas kompozit – legtöbbször a csúcskategóriás bicikliknél, autóknál és repülőknél szintén használt, ultrakönnyű, mégis rendkívül erős anyag. Egészen pontosan tizenegyszer erősebb, mint az alumínium. Ráadásul ugyanezt a karbonanyagot használja a Trek is, ami egy amerikai prémium kerékpárgyártó, gyakorlatilag világhírű márka. Leginkább professzionális országúti és MTB kerékpárokat gyárt, például a Tour de France és más világszintű versenyeken is megfordult már jó néhány modell. Long story short: az N1 Air vázaiban ugyanazt a csúcskategóriás, japán karbonanyagot használják, amit a híres, amerikai Trek kerékpárokban szintén megtalálni,
tehát az Engwe nem sz@rr@l gurigázik, hiszen nem spórolnak az anyagminőségen.
Forrás: engwe.com
Kialakítás szempontjából a váznak két fajtája van: step-throught és step-over, hozzám az utóbbi érkezett tesztre, viszont az előbbi sokkal komfortosabb, ugyanis nem kell olyan magasra lendíteni a lábadat, hogy kényelmesen felszállj rá. Az egész kerékpár tömege 15,6 kilogramm, tehát játszi könnyedséggel felemeled, ahol kell. Nem szakadtam meg, amikor meg kellett vele tennem néhány lépcsőfokot vagy egy-egy masszív útpadkán átemelni. A pehelysúly ellenére maximum 120 kilogrammal terhelhető.
Az N1 Air-t egy 250 wattos motor hajtja, ami a gyártói oldalon lévő képek szerint 40 Nm, a használati utasítás szerint pedig 35 Nm nyomaték leadására képes, de egy biztos: a hátsó kerékben kapott helyet és igazán különlegesnek mondható a kicsi mérete miatt. Még a Roll-Base szervizben sem járt ilyen soha, ami nagy szó, mert Jánosnak, a tulajdonosnak ritkán tudok valami újat mutatni.
Fontos tudni, hogy a tesztalany egy nyomatékszenzoros modell, ami fényévekkel előnyösebb a pedálszenzoros verziókhoz képest, mivel sokkal természetesebb élményt nyújt tekerés közben.
Azt figyeli, hogy mekkora erővel nyomod a pedált, vagyis mennyire „dolgozol”, nem pedig csak azt nézi, hogy egyáltalán tekered-e a pedált. A motor arányosan támogat: ha finoman tekersz, akkor finoman segít, ha erősebben hajtasz, akkor nagyobb rásegítést ad. Ellenben egy pedálszenzoros modellnél, ha forog a hajtókar, akkor azonnal aktiválja a motort és egyből rásegít az előre kiválasztott rásegítési szint szerint – mindegy, hogy az 1-es vagy 5-ös, elrepít a fenébe. Összességében olyan, mintha az N1 Air értené, mit akarsz és együttműködik, nem csak őrült módon meglódít, mint az olcsóbb, pedálszenzoros típusok. A tesztalanyt városi közlekedéshez tervezték, ahova igazából egy pedálszenzoros kerékpár is jó lehet, de dombos terepre, sportos használatra sokkal jobb élményt nyújt a nyomatékszenzoros megoldás.
Forrás: RendeljKínait – Engwe MapFour N1 Air
Kellően könnyed érzés a tesztalannyal gurulni, nagyrészt azért, mert maga a kerékpár könnyű és nem azt érzed, hogy egy tank van alattad, amit nehéz irányítani – ugye, DUOTTS F26?! Kifejezetten stabil és precízen navigálható, még éles kanyarokban is, az ütéscsillapítása pedig meglepően jó. A könnyedsége, illetve vékonysága ellenére nem adja át az út minden egyes rezgését, ütését. Még az átlagosnál durvább terepen is kényelmes és kontrollált élményt nyújt, gondolok itt például enyhén kavicsos vagy füves terepre. Maximum 25 km/óráig képes rásegíteni a tempódra, de ennél persze gyorsabban is tekerheted, ha eléggé bika vagy, illetve sétálni szintén tud, 6 km/órával.
Azért viszont keményen jár a fekete pont, mert a legolcsóbb, 7-sebességes Shimano Tourney váltó került rá,
ami a jóval olcsóbb, 300 000 forint körüli elektromos kerékpárokra is rákerül – ilyen például a Motus City MYT2022, illetve az Eskute Netuno és Eskute Polluno Plus. Tehát, ha beruházol egy ilyen igencsak komoly kerékpárra, akkor ez legyen az első, amit kukázol róla és lecserélsz egy jobbfajtára, mert megérdemli.
Galéria
Forrás: RendeljKínait – Engwe MapFour N1 Air

Forrás: RendeljKínait – Engwe MapFour N1 Air
Az N1 Air kormányán van egy kis LCD kijelző, ami első ránézésre igencsak minimalistának tűnik, mégis mutatja a kötelezőket: pillanatnyi sebesség, aktuális út/összesen megtett út távolsága, akkumulátor töltöttségi szintje és rásegítési fokozat. Ha „lapozol” egyet, akkor láthatod az átlagos és a maximális sebességet, a menetidőt és az átlagos pedálfordulatot, ami egy kerékpáros mérőszám. Ez azt mutatja meg, hogy átlagosan hány pedálfordulatot teszel meg percenként. Segít optimalizálni a tekerésed és illeszkedni az éppen aktuális rásegítési szinthez. Edzés közben hasznos adat, hogy milyen hatékonyan dolgozol: nyilván a magasabb fordulatszám jobban kihasználja a motor rásegítését, így kényelmesebb és energiatakarékosabb az utazás. A kijelzőnek rejtett menüje szintén van, néhány extra beállítással, például a fényereje 5 fokozatban állítható, de jelszóval is levédheted a nagyobb biztonság érdekében.
Galéria
Forrás: RendeljKínait – Engwe MapFour N1 Air
Fényből nem sok került a kerékpárra, de a kötelezőket megtalálod: az első sárvédő fölött egy fehér színű LED lámpát, aminek érdekessége, hogy a külső fényekhez igazodva automatikusan felkapcsolódik, a hátsó sárvédőn pedig egy beépített, napelemes, piros színű fényforrás van. Az N1 Air további érdekessége, hogy
okos-lopásvédelmi megoldásokkal rendelkezik, amikhez az ENGWE applikációra lesz szükséged: mozgásérzékelővel, GPS-alapú nyomkövetéssel és virtuális kerítéssel, avagy zónafigyeléssel
– nézzük őket sorban. A mozgásérzékelő funkció érzékeli, ha valaki megmozdítja a kerékpárt lezárt állapotban – fellöki, eltolja és hasonlók. Ilyenkor az N1 Air olyan hangos sípolásba kezd, hogy a tolvajnak garantáltan elmegy az akciótól a kedve. A kerékpár beépített GPS-szel követi a saját pozícióját és azt valós időben el is küldi a mobiltelefonodra, tehát, ha ellopják, akkor meg tudod nézni, merre jár. Azért ez egy fényévekkel okosabb megoldás, mint az Ausom L2 Max esetében a kormányrúd rejtett része, ahová befér egy AirTag, hiszen ezt már kiveséztem a roller tesztjében, hogy az miért nem egy tökéletes praktika. Persze a nyomkövetés a lopásnál egyszerűbb helyzetekben szintén jól jön, például meg tudod nézni, hol „parkoltál le” vele. Végezetül a zónafigyelés azt jelenti, hogy beállíthatsz egy virtuális határvonalat az app térképén, ahonnan, ha elmozdul a kerékpár, akkor riasztást küld a telefonodra.
Galéria
Forrás: RendeljKínait – ENGWE applikáció
Az Engwe MapFour N1 Air egy kivehető, 36 voltos 10 Ah kapacitású Samsung akkumulátorral rendelkezik, amit kulcsos zár tart a helyén, méghozzá a könnyed karbonvázban.
A feltöltése maximum 8 órát vesz igénybe, papíron pedig 100 km a kerékpár hatótávja, ami enyhe túlzás. A használati utasításban le is írják, hogy ez maximum akkor jöhet össze, ha a bringához hasonlóan pehelysúlyú vagy és csak az 1-es rásegítési fokozatot használod, sík terepen, nem több, mint 25 Celsius fokban. Ha kimaxolod a rásegítés mértékét és leginkább az 5-ös fokozatot használod, illetve betérsz némi terepre és enyhe emelkedőkkel is megküzdesz, valamint többet nyomsz, mint vasággyal együtt 50 kilogramm, akkor nagy eséllyel „csak” 50-60 km lesz a vége, de ez a teljesítmény is lenyűgöző.

Forrás: engwe.com
Engwe MapFour N1 Air elektromos kerékpár teszt – Szerviztapasztalatok
Az Engwe karbonvázas kerékpárja szervizes szemmel érdekesség, mégis előnyös választás annak, aki városban szeretne vele „rohangálni”. Könnyű, kényelmes és számos szempontból ergonomikus, így nem meglepő, hogy a futárok is szeretik – van köztük olyan felhasználó, aki már több, mint 20 000 kilométert megtett Engwe biciklivel, minimális, mégis alapos karbantartás mellett.
Az N1 Air ár/érték arányát tekintve korrekt, nincs hasonló konstrukciójú modell ennyire baráti áron a piacon, de azért egy normális váltó nem árt rá a legolcsóbb, Shimano Tourney helyett, illetve egy hidraulikus fék. A motorja nagyon pici és sok más alkatrészéhez – például a kijelzőhöz – hasonlóan új fejlesztése a márkának, viszont, ha az Engweről van szó, akkor nem kell félni az alkatrészek hiányától. A kínálatuk minden szempontból óriási, a supportjuk pedig kellően korrekt, ha segítségre van szükség.
Összegzés
Ha eleged van a nehéz e-bike-okból és némi prémium érzésre vágysz, akkor az Engwe MapFour N1 Air igazi felüdülés lesz. A karbonból készült váza pehelykönnyű, 1,28 kilogramm, de az alig 16 kilogrammos össztömeg sem vészes. A könnyedség mögött mégis van erő: a 250 wattos motor és a 36 voltos, 10 Ah kapacitású Samsung akkumulátor dinamikus haladást és izmos hatótávot biztosít, a nyomatékszenzoros hajtás pedig finoman szabályozza a rásegítést, így természetesen, gördülékeny élményben lesz részed. A kerékpár okosoldalon is erős: nem egy lopásgátló funkciót tud felmutatni és sok más modellel ellentétben egy végre hasznos és élhető applikációt. Városi közlekedéshez, munkába járáshoz vagy hétvégi tekerésekhez egyformán tökéletes választás, ha egy könnyű, modern és biztonságos e-bike-ra vágysz, de a fékeket és a váltót ne feledd el lecserélni egy jobb típusúra.
Az Engwe MapFour N1 Air most 604 600 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ért lehet a tiéd a gyártó oldaláról megrendelve. A szállítás ingyenes.
Pro
- Elegáns dizájn
- Könnyű karbonváz (1,28 kg)
- A kerékpár össztömege sem sok (15,6 kg)
- Pedálszenzor helyett nyomatékszenzor
- Könnyed manőverezés, álom vele suhanni
- Lopásgátló funkciók
- Végre egy értelmes, használható app e-bike-hoz
- Új fejlesztésű komponensek, mégis van hozzá alkatrész
Kontra
- Az olcsó Shimano Tourney váltót érdemes drágábbra cserélni
- Hidraulikus fék jobban illene rá
- (A magyar átlagfizetésekhez viszonyítva az ára fájó, de érthető.)