hirdetés

Engwe L20 elektromos kerékpár teszt

A pénztárcáddal nem túl Engwedékeny

teszt
Engwe L20 elektromos kerékpár teszt 1

Forrás: Banggood

Don Kartács
írta: Don Kartács
2023-07-31

Az Engwe L20 egy elég brutális elektromos fatbike, ami azonban nemcsak divattermék, hanem funkcionális eszközként is megállja helyét. A papíron 250 W-os motorja miatt pedig jogszabályi szempontból is elektromos kerékpárnak minősül a mindenféle tárolókkal felvértezett masina. Az ilyen cuccok nem éppen olcsók, de még mindig kevesebbet kérnek érte, mint itthon. Ez a modell a BGe45a64  kuponnal 389 800 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ba kerül, cseh raktárból, a szállítás pedig ingyenes.

A rendeljkínait szerint

  • megbízhatóság: 9
  • design és anyagminőség: 9
  • felszereltség, funkciók: 9
  • ergonómia: 8
  • ár/érték arány: 7

8.4

Népítélet

9

  • megbízhatóság:8
  • design és anyagminőség:9
  • felszereltség, funkciók:9
  • ergonómia:9
  • ár/érték arány:10
Véleményt írok

A motorja „csak” 500 W-os,

pedig amilyen vadállatnak néz ki, ahhoz képest sokkal erősebbre számítottam, a Laotie pl. 1000 W-os volt, és hát imádtam az erejét. Viszont 55 newtonméter áll rendelkezésre, ami elég sok, a gyártó is a „high-torque” jelzővel illeti, szóval ez egy nyomatékra hangolt motor. Az Engwe L20 fő előnye a brutális hatótáv, a nyereg alatt ugyanis egy 13 Ah-s akku bújik meg, a rendszer 48 V-os, vagyis 624 Wh-val gazdálkodhattok, ami nem kevés. A hatótávja teljesen elektromos módban, a gyártó szerint 60-66 km, míg PAS – vagyis pedálrásegítéses módban – akár 140 is lehet. Ezek azért eléggé erőteljes számok, és hát nem is annyira könnyen tesztelhetők, de azért mindent megtettem, hogy kiderüljön az igazság.

A végsebessége maximum 25 km/óra,

de hogy ezt hogy érti a gyártó, erre érdemes kitérni. Ez pusztán azt jelenti, hogy a rásegítés ekkora sebességig működik, ha ti elég bikák vagytok, tekerhettek tovább is. Azért azt megnézném, hogy egy 120 kilós bringázót – ennyi a váz maximum terhelhetősége – mennyi idő alatt gyorsítana fel erre a tempóra. Szerencsére van rajta egy 7 sebességes Shimano váltó, vagyis hagyományos bringaként is lehet használni, de ezeket azért mindig sokkal nehezebb tekerni, mint akár egy hagyományos, 2-3 colos kerékszélességgel rendelkező variánst, de ez nem is az a műfaj. Nem vacakoltam tovább, felszereltem a Cyclplus M2 bringakomputert, majd nyeregbe pattantam, és nekivágtam a tesztútnak.

hirdetés

Engwe L20 – Nehezen induló kezdés, pozitív végkifejlettel

A tekerés előtt azonban történt még valami, elvittük nullrevízióra az elektromos bringát, egy viszonylag ismert hazai kerékpáros boltba. Ennek az lett az eredménye, hogy a szerviz menüben addig turkáltak, amíg működésképtelenné tették a kétkerekűt, és a gázkart sem tudták normálisan felszerelni – amivel egyébként elvesztitek az elektromos bringa titulust a jogszabály szerint -, így elhoztuk az Engwe L20-at. Ezeket egyébként nagyjából negyed óra alatt orvosolni lehetett, de sajnos ebben a kérdésben nem igazán jutottunk előre.

Szóval meghúztuk a csavarokat, felpumpáltuk a kerekeket, megnéztük szépen vált-e a váltó, illetve megpróbáltuk beállítani a féket. Nagyon sok tesztben kattogtam már, micsoda hulladék fékeket raknak ezekre, egy csomónak görbe a tárcsája, a pofa csak egy oldalról nyomja, csikorognak, szóval tényleg a legolcsóbb szutyok mind. Szerencsére a fékhatással nincs gond, de viszonylag ritkán szoktam állóra fékezni a kerekeket, finomabb lassításnál meg hallgathattam a vernyákolást. Állítólag 500 kili körül bekopik, az M5 Pro roller kapcsán így történt, de hát ki akarja ezt hetekig hallgatni? Én biztosan nem.

A kormány, az üléspozíció és a nyereg nem rossz, kicsit „kakasosan” ültem rajta,

de egy ilyen kerékpáron nem áll rosszul a hetyke tartás. Aki ilyet vesz, egyébként is a divatot követi, abba meg belefér egy kis páváskodás. Érdemes még megemlíteni, hogy hasonlóan az Eleglide T1-hez, ez is egy step-thru modell, vagyis a vázat úgy alakították ki, hogy át lehet rajta oldalról lépni. Nincs felső merevítő, helyette az alsó csőváz sokkal masszívabb, így viszont a felülés nagyon egyszerű, hiszen nem kell átlendíteni a lábat a vázon. Van még egy specialitása a bringának, a felfele kihúzható akkumulátor, ami azért jó, mert így nem kell a bicót felcipelni a lakásba, elég, ha az akkut felviszitek. Hátránya, hogy amíg helyén van az ülés, nem tudjátok kihúzni, ha meg kiszeditek, akkor következő alkalommal lehet újraállítani, szóval láttam már ennél jobb megoldásokat is.

Mivel az Engwe L20 a leírás szerint 60-140 kilométer hatótávot ígér, ezt valahogy ki kellett próbálnom. Abban biztos voltam, hogy nem tud ennyit, de ezért ezt a verdát nem érdemes hússzor körbekergetni mondjuk a Margit-szigeten, mert megőrültem volna az unalomtól. Helyette a mindenki által jól ismert Budapest-Szentendre távot, illetve a Budapest-Balaton – hangzatosabb néven BUBA – egy szakaszát választottam. Utóbbihoz vannak remek leírások például itt és itt, és GPX fájlt is lehet hozzájuk letölteni, szóval mi baj lehet? Úgy voltam vele, hogy letolom a szentendrei tripet, és ha még marad benne kraft, akkor áttekerek a Budapest-Balaton klasszikusra. Ezek a távok már bőven adnak arra lehetőséget, hogy a kerékpár és utasa összeszokjanak, és a lényeg kiderüljön.

És az bizony ki is derült, hogy hangos.

Ezek a 4 colos bütykös gumik ugyanis aszfaltra cseppet sem ideálisak, folyamatosan „zenélnek”. A másik bajuk az, hogy mivel szélesek, nagy ellenállást is fejtenek ki, így mint hagyományos bringa, az Engwe L20 nem igazán használható. Persze ott van a hétsebességes váltó, de hosszabb távon még így is kényelmetlen tekerni. A másik, hogy az elektromos rész beindításához az „igniton”, vagyis a gyújtás állásba kell fordítani a kulcsot, amit ilyenkor nem is lehet kihúzni. Értem mögötte a logikát, hogyha nincs benne a kulcs, nehezebb ellopni, mert nem megy a rásegítés, de elég szokatlan megoldás ez ellen így védekezni, helyette inkább ellentarthatna a motor. A másik a tömege, 34 kilogramm, ami brutálisan sok. Nincs is hol megfogni, maximum a nyeregcsőnél, ami meg tiszta zsír, hogy ki/be lehessen huzigálni, szóval lépcsőn felvinni igazi kínszenvedés.

A fentiekért cserébe elképesztően kényelmes, tespedős vele a haladás,

szinte elalszik rajta az ember, úgy ringat. Az ülés zselés, 60 kili után sem fájt a csúnyábbik felem. Az első rugóstag szépen csillapít, és a motor is húz mint az állat. Érződik az 500 W, amit egyébként a kézikönyvből lestem ki, ugyanis a sajtóanyagban 250 W van, hogy az EU-ban is mindenki megnyugodhasson. Mivel ez egy pedál- és nem egy nyomatékszenzoros bringa, ezért nincsenek fokozatok a rásegítésben. 1 bites a rendszer: vagy tol, vagy nem, viszont 5 fokozatban lehet állítani a rásegítés felső korlátját. Ezért is jó, hogy van kézigáz, mert ha lejtőn felfele kell elindulnotok, már beletekerés előtt segíthettek magatokon egy kis krafttal. Sétáló mód viszont nincsen, vagyis a kocsmából hazafele támaszkodásra nem ez a jó modell.

Forrás: Banggood

Ami pedig a hatótávot illeti: 60 kili pedelecezés után két csík maradt, szóval a 90-100 kilométer teljesen reális.

Elektromos módban meg a 40, vagyis erőteljesen túlzók a gyári adatok, de azt elhiszem, hogy 18 km/h-ra korlátozva – ami a 4-es fokozat – még ez is kijönne egy teljesen sík úton, ideális körülmények között. Ami a fedélzeti komputert illeti, az eléggé fogalmatlan, az ODO és a TRIP érték tök ugyanannyi volt, akkor viszont nem tudom mi értelme, a merülést pedig csak úgy „kábéra” jelzi, szóval inkább tapasztaljátok ki, alattatok mennyit ír. A kijelző napfényben is látható, viszont csal a megtett út hosszával kapcsolatban egy szűk 10%-ot, ami már eléggé sok. A lámpák az elmegy kategóriába sorohatók, örüljetek hogy van, de mivel a kormányon lévő csőváz rengeteg helyet ad, én ezt ki is használnám egy durvább lámpa és egy jobb kerékpár komputer felszerelésére.

Összegzés

Az Engwe L20 dizájn bringa, ami a kinézetével veszi le az embereket a lábáról, ebben igazán erős. Királyi üléspozíció, tespedős, kényelmes utazás, a cserébe nem túl hatékony, nem aszfaltra való gumikkal küzdés. A tömege brutális, kerékpárnak nem túl jó, de megadja az „Élet császára” érzést, és ebben a szegmensben ez számít. Különösen, ha őfelsége szeret elöl-hátul krumplis zsákokat vagy egyéb cipelendőt szállítani, mert csomagtartókban igen erős az L20.

389 800 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ot kérnek érte a BGe45a64  kuponnal felhasználása után, cseh raktárból a szállítás pedig ingyenes, de ez így is húzós ár, szóval aki nem dizájn kétkerekűt akar, gyanítom másfelé fog kacsintgatni. Aki viszont igen, az az L20 mellett az Engwe M20-at is viheti, annál nagyobb király ebben a kategóriában nincsen.

Pro

  • Dögös kinézet, jó anyaghasználat
  • Mindenféle tartók elöl és hátul
  • Nagy hatótáv
  • Unisex, a vázon keresztül lehet lépni (step-thru megoldás)
  • Nagyon kényelmes, tespedős haladás

Kontra

  • Rásegítés nélkül nehéz tekerni
  • A fékek ezen is csikorognak
  • Nehéz, lépcsőn felcipelni nem egy leányálom
  • A fedélzeti komputere eléggé buta
  • Sima váltós bringának nem túl jó

hirdetés