hirdetés

Eleglide Citycrosser e-kerékpár teszt

Jó alap, fejlesztési lehetőségekkel

teszt
Eleglide Citycrosser e-kerékpár teszt 1

Forrás: Eleglide.com

írta: Don Kartács
2022-10-21

Dörzsöltem a tenyeremet, mikor megtudtam, hogy az Eleglide cégtől érkezik egy nyomatékszenzoros városi kerékpár, mert már rég akartam tesztelni ilyesmit. Szerintem ez a kategória a pedálszenzoros/nyomatékszenzoros példányoknál válik ketté, de a Citycrosser nemcsak ezzel büszkélkedhet. Egyrészt teljesen magyar jogszabály kompatibilis, másrészt akár 75 kilométeres hatótávra is képes, ha ügyesen használjátok. Itthon 500 000 Ft-tól indulnak az ilyen járművek, míg az Eleglide kétkerekűjéért 432 700 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ot kérnek a COOZYHU1 kuponnal, EU raktárból, ingyenes szállítás mellett.

A rendeljkínait szerint

  • megbízhatóság: 8
  • design és anyagminőség: 9
  • felszereltség, funkciók: 10
  • ergonómia: 8
  • ár/érték arány: 9

8.8

Népítélet

n/a

Ehhez a termékhez még nem érkezett olvasói értékelés.

Légy te az első

Kifejezetten tetszett, hogy a 360 Wh-s akkumulátora eltávolítható,

ezt fel tudjátok vinni a lakásba tölteni, nem kell a 22 kilós, 27,5 colos kerekekkel szerelt járművet felcipelni, aminek egyébként remek a fogása, így ez sem megoldhatatlan feladat. A váz viszont nem összecsukható, ezt a tulajdonságot nem örökölte a bringa a kisebb modellektől, viszont a két csavart az első keréknél nem olyan nagy ördöngösség kilazítani és kikapni a kereket. Ez viszont nem a csomagtartóba betevős méret, cserébe igazi városi vadász a vékony 700×38 milliméteres virsli gumijával, amit érdemes 4 bar köré felfújni, hogy minél nagyobb hatótávot kapjatok.

Van a dobozban még egy érdekes elem, ez pedig a gázkar.

Egy kicsit ki kell térnem arra a jobb érthetőség végett, hogy mi a különbség a pedelec és a direkt hajtásos e-bike kategória között. A jogszabály szerint Magyarországon 300 W-ig elektromos kerékpárnak minősülnek azok a járművek, amelyek csak rásegítenek a tekerésre, vagyis nincs egy gázkar/gázmarkolat, amit direktben húzhattok. Éppen ezért van egy ledugózott kiállás a kormányra érkező vezetékek között, amire egy második markolatot lehet csatlakoztatni, és innen direktben működtetni a 250 W-os agymotort, de ezzel megdőlne a jogszabályi megfelelőség, ezért először nem szereltem fel. Vannak persze más követelmények is, ezt itt tudjátok megnézni. A lámpa és a fényvisszaverő elemek nem hiányoznak, de a piros hátsó lámpa igen, szóval ezt pótolni kell.

Forrás: Eleglide.com

Természetesen lehet teljesértékű bicikliként is használni a Citycrossert, vagyis nem kötelező az elektromos rásegítéssel haladni, és erre a fedélzeti komputer is lehetőséget ad. Van ugyanis az 5 szintű rásegítés mellett egy nullás is, ilyenkor a motor nem csinál semmit. Cserébe viszont a 7 fokozatú Shimano Tourney váltó igen, ami annak ellenére, hogy ez a belépőmodell, különösebb gond nélkül végzi a dolgát. A vezérlő panel jól látható, a szokásos dolgokat mutatja – megtett út, sebesség, töltöttség és így tovább -, napsütésben is olvasható, nem volt vele gondom. Négy gomb található rajta, a plusz-mínusz kapcsolja az 5 rásegítő fokozat egyikét, a felső élen található felel a be- és kikapcsolásért, az alsó pedig a lámpát állítgatja, illetve a sétáló módot indítja, ilyenkor folyamatos 6 km/órás sebességgel “tolja magát” a Citycrosser. A világítótest nem túl erős, én feldobnék a helyére egy Gaciron lámpát, 10 000 Ft körül már elég jó darabok kaphatók. Ha bekapcsolás után egyszerre nyomjátok a + és a – gombokat, akkor pedig előhívható a szerviz menü, ahol lehet mókolni a paraméterekkel.

 

Eleglide Citycrosser – Városban beválik

Felpattantam a nyeregbe, és először kicsapattam a Margit-szigetre, mert ez egy olyan táv, hogyha bármilyen problémát tapasztalok, akkor is haza tudok jutni. Mielőtt ezt megtettem volna, elvégeztem a 0 revíziónak hívott szeánszot, ami a csavarok meghúzását, az ülés beállítását, a sárhányók felszerelését, a gumik felpumpálását és a hasonlókat jelenti. Illetve csak végeztem volna, mert az első tárcsaféket a világért nem tudtam beállítani, folyamatosan hozzáért a fix fékbetéthez.

Az olcsóbb megoldások között ugyanis csak az egyik fékpofát lehet a nyereg túloldalán elhelyezett csavarral állítani,

de teljesen kitekert állásnál is volt egy kis súrlódó hang. A nyerget megpróbáltam teljesen középre húzni, hátha ez segít a problémán, de itt is csak az “ön nem nyert” feliratot pörgette ki a “bringalottó”. Úgyhogy legurultam a legközelebbi bringás boltba, ami nem kis meglepetésemre megszűnt, viszont ezen az úton sem fogott be a fék, és nem is ölt meg a jármű semmilyen módon, sőt, igazából azt sem vettem észre, hogy nagyobb ellenállást kellene kifejtenem. Párszor megálltam menet közben, ellenőriztem, van-e valami változás, de minden rendben volt. Ettől még azt gondolom, hogy ez így eléggé gáz, és nem ez az első eset, hogy csikorgó vagy súrlódó fékkel találkozom, lásd nagyjából az összes Fiido modellt. Fogni viszont kellően fog, ha kell, de nyilván nem erőltettem a túlzottan rövid fékkar beállítást a már fent ecsetelt okok miatt.

Elektromos bicikli vagy segédmotoros kerékpár?

Az elektromos kerékpárokkal kapcsolatban a KRESZ így fogalmaz: „r/1. * Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.” A hangsúly a segíti szón van, vagyis azok a járművek, amelyek képesek tisztán elektromos módban is menni, nem biciklik, még akkor sem, ha egyébként a motor ereje csak 250 W, vagyis a 300 wattos határérték alá esik.

Elkezdtem tekerni, de nem jött a szokásos pedálszenzoros rángatás,

ami nagyjából abban merül ki, hogy vagy rásegít a motor vagy nem. Helyette gázpedálszerű egyenletességgel húz a gép, attól függően, hogy mennyire tekeritek, illetve hogy melyik fokozat aktív a 20/50/100/150/200 százalékos rásegítés közül. A maximum teljesítménye 400 W és 45 Nm, ami elég sok, amíg nem akartok siratófalakon feltekerni. Van viszont egy fura, retró trolibuszos hangja, egy fajta elektromotoros búgás, ami azért nagyban rontja a prémium érzetet. Ez egy kicsit zavart az ár ismeretében, de megszokható, csak jobb lenne, ha teljes csendben tenné a dolgát. A váltó nagyon puhán vált, igaz a váltókarok picit belelógnak a jobb oldali kormánymarkolatba, ami miatt egy kicsit kintebb kell fogni a kelletnél a gumifelületet.

A fedélzeti komputer napfényben is tökéletesen látható, viszont a sebesség, a töltöttség, a világítás és a napi megtett út – trip – mellett mást nem mutat, így az összes utat – ez lenne az ODO – sehonnan nem lehet megtudni. Ha kikapcsoljátok a kétkerekűt, elfelejti, mennyit tekertetek, ami eléggé idegesítő. Már csak azért is, mert nekem le kellett volna mérnem a hatótávját, így kénytelen voltam a telefonom Strava appjával folyamatosan szöszölni, hogy valamilyen releváns eredményt kapjak.

Végül nagyjából 60 kilométert kaptam úgy, hogy főleg a 2-es 3-as rásegítést használtam, és még mindig 3 csíkot mutatott a mérő, igaz, meredekebb lejtőn be tudott esni az 5 csíkból álló töltöttségkijelző akár 1-ig is. Ez alapján teljesen reálisnak érzem sík úton a gyár által ígért 75 kilométert is, rásegítéses módban.

Forrás: Eleglide.com

Menet közben viszont hallottam valami finom kattogást minden pedálfordulat után,

amit nem tudtam hova tenni, viszont a működést nem befolyásolta. Ami elsőre feltűnt, hogy milyen finoman fut a bringa, szinte alig kell erőt kifejteni, hibába ez egy városi kerékpár. Ez egyben azt is jelenti, hogy akár rásegítés nélküli bringaként is megállná a helyét, cserébe az úthibákat nem szereti, hiszen nincsen lengéscsillapítás. Mint ahogy a homokot vagy a mélyebb kavicsfelszórást sem, ilyenkor folyamatosan elmászik az első kerék. A motor 25 km/óráig segít rá, ez egy jogszabályi korlát, de saját erőből eltekertem 32 km/óráig, lejtőn pedig mentem vele 40-et is, itt is nagyon stabil a váz. Sík úton a 2-es fokozat – 50%-os rásegítés – is elég, komolyabb dombon pedig emelhettek a rajta még egész sokat. A fékerő megfelelő, de azért ez a tárcsa belépőmodell, tudnék rajta fejleszteni. Ahogyan a gyorsszorítóval állítható ülésen is, ami egy kicsit törte az alfelemet a 60 kilis tesztkör alatt, az Eleglide T1 Step-Thru modellen például a sokkal jobb Selle Royal nyereg van, egy olyanra szívesen lecseréltem volna az ittenit.

Összegzés

A Citycrosseren az érződik nagyon, hogy ezt a bringát városi használatra rakták össze. Ezért van rajta egy 18 kilogramm terhelhetőségű tartó, vékony kerekek, és egy közepesen kényelmetlen ülés, ez nem egy trekking, olyan nagyon nagy távokat városban nem fogtok vele megtenni. Kezdem azzal ami nem tetszett: az első fék, ezt cserélném valami komolyabbra, ahogyan a nyerget is egy kényelmesebbre, illetve a spúr egyház képviselőit, akik azt javasolták, hogy nem kell rá csengő, felpofoznám az Eleglide-nál. Egy jobb első-hátsó lámpát is tennék rá, de ezt gyakorlatilag minden alap kiszerelésű bringára kell. Ami bejött, az a váz, a nagyon sima futás, a kellő erő, a hosszú hatótáv, a kivehető akku és a nyomatékszenzoros kialakítás.

Vagyis amit cserélnék, abból az első-hátsó lámpaszett 10-15K, a jobb nyereg mondjuk szintén ennyi, akkor már csak egy normálisan beállítható fék kellene rá. Ez szerintem vállalható kompromisszum úgy, hogy a többi részegység rendben van, és hogy a konkurensek kivétel nélkül drágábbak – és ezen a szinten semmivel sem jobbak -, hiszen valahol 500 000 Ft körül kezdődik a nyomatékszenzoros szegmens. Az Eleglide Citycrosserért 432 700 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ot kérnek a COOZYHU1 kuponnal, EU raktárból, ingyenes szállítás mellett, ez szerintem egy teljesen vállalható ajánlat.

Annyit azért hozzátennék, hogy mivel itt egy több mint 1000 USD-s termékről van szó, ha 10-20 Ft-ot mozog a devizánk, akkor máris 10-20 000 Ft-ot vándorol az ár, szóval erre érdemes figyelnetek.

Pro

  • Nyomatékszenzoros kialakítás
  • Remek váz, szép fényezés
  • Hosszú hatótáv, kellemes rásegítés
  • Az akkumulátor eltávolítható
  • Nagyon könnyed, egyenes futás
  • Átszerelhető teljesen elektromos módra is
  • Csomagtartó és sárhányószett a dobozban

Kontra

  • Az első féket nem tudtam úgy beállítani, hogy ne érjen hozzá a tárcsához
  • A csengő és hátsó lámpa nem a csomag része
  • Viszonylag kényelmetlen nyereg

hirdetés