hirdetés

Hubsan Zino drón teszt

Jól sült el az olcsósítás

teszt
Hubsan Zino drón teszt 1
Don Kartács
írta: Don Kartács
2019-09-05

Nyár végére sikerült megkaparintanom a legnagyobb DJI/Xiaomi ellenfélnek kikiáltott, összecsukható drónt, ami a magyarországi fizetési viszonyok között igazi aduásznak tűnik.  4K kamera, 1 km-es képátvitel, 2500 méteres hatótáv, 23 perces repülési idő, tonnányi elektronikus funkció és repülési mód, szóval mind a laikusok, mind a hozzáértők nyalogathatják a szájuk szélét. Akkor miért kerül csak 74 000 Ft-ba a BGH117S20 kuponkóddal? A tesztben elmagyarázom, de igazából nem kell különösebben aggódnotok.

A rendeljkínait szerint

  • megbízhatóság: 9
  • design és anyagminőség: 7
  • felszereltség, funkciók: 8
  • ergonómia: 9
  • ár/érték arány: 10

8.6

Népítélet

n/a

Ehhez a termékhez még nem érkezett olvasói értékelés.

Légy te az első

Az igazán botrányos kiegészítő viszont a töltő, ilyet utoljára 20 000 Ft-os 1/18-as méretarányú Wltoys távirányítós autóknál láttam. Ezt „a gagyi töltőt bedugom a gagyi tápegységbe, amibe bedugom a méggagyibb átalakítót, amit rányomok az akkumulátor sarujára” megoldást én hanyagoltam volna, a Spark esetében a „3 in 1 charger” például zseniális volt, és a Xiaomi is sokkal elegánsabban oldja meg a delejezést. A töltési idő is elég fájdalmas, durván 3 óra. A következő szépséghiba a propeller felfogatás, amit ma már mindenki gyorsoldósra tervez, itt viszont csavarozni kell, ami egy picit macerás a fűben.

Sokat gondolkodtam, hogy a fenti hiányosságokat mennyire kell komolyan venni, de aztán rájöttem, hogy mit akarok 73 000 Ft-ért? Ezek tipikusan azok a hibák, amikkel együtt lehet élni, főleg hogy a kisebb tudású Xiaomi Fimi A3 is drágább a Zinonál. Ha hasra fordítjátok, illetve körbeforgatjátok a quadkoptert, még egy dolgot felfedezhettek: sem magasságtartó, sem tárgyelkerülő szenzorokat nem kapott a gép, többek között ezért is kerül ennyibe.

A csomag tartalma összességében viszont nem rossz, főleg hogy vagy hatféle kiszerelésben – plusz táska, akkuk stb. – érhető el. A nálam járt alapcsomag tartalma az alábbi volt:

  • egy töltő és egy tápegység
  • átalakító fej az akkumulátorhoz
  • háromféle, kicsit rövid kábel a telefon és a távirányító csatlakoztatásához (micro USB, Type-C, lightning)
  • távirányító
  • drón
  • pótpropeller szett
  • csavarhúzó
  • leírás
  • gimbalvédő műanyag takaróelem

Hubsan Zino: repül a malomkő, ki tudja hol áll meg

Fontos információ, hogy a tesztet a legújabb firmware feltöltése után írtam, így egy csomó gyermekbetegséget eltüntettem. Aki akar szörnyülködni, az olvasgasson féléves fórumbejegyzéseket, szerencsére mára ezen problémák nagy része megszűnt.

Vagyis első feladat, feltenni a Hubsan honlapján elérhető utolsó patch-eket. Második a „user manual” és a „connection tutorial” elolvasása, mert bizony lehetnek meglepik, ha nem vigyáztok.

A „quick start guide” semmire nem jó, a fele a disclaimer – vagyis a gyártó magyarázkodása, hogy miért nem ők hibásak, ha a szomszéd teheneire zuhansz vele -, amit meg kell jegyezni a kézikönyvből azok az alábbiak:

  • a felül található gomb 5 másodperces nyomásával kapcsol ki és be a gép. Van rajta egy halvány LED, ami napfényben nem látszik, takarjátok le a tenyeretekkel, az segít.
  • MINDIG kalibráljatok iránytűt, különben nagyon instabil lesz a Zino.
  • 20%-os akkutöltöttség miatt automatikusan RTH-ba – vagyis felszállási pontra való visszatérésbe – kapcsol a gép, akkor is, ha éppen a fák között vagytok.
  • a távirányító fehér alapon fehér gombjai nagyon nehezen látszanak, be kell tanulni előre a funkciókat vagy fel kell címkézni a kapcsolókat.
  • első akku kirepülését MINDIG nyílt terepen végezzétek, hogy kiismerjétek a gépet és a funkciók működését.
  • a kihajtható karok miatt a hátsó rész jobban ül a földön, mint az első, ezért a propellerek szinte mindig beleakadnak a fűbe. Használjatok leszálló platformot vagy tapossátok le a növényeket.
  • mindig tegyétek vissza a gimbal takaró műanyagot a kamerára, mert ez a legsérülékenyebb pontja a quadkopternek.
  • ha nem állítjátok le a videó felvételt, akkor a fájlok vége sérült lesz, és nem lehet lejátszani, tehát először felvétel leállít, utána gép kikapcsol. Meg lehet javítani, de macerás.

Milyen teendőitek vannak felszállás előtt?

A drón bekapcsolásának viszonylag egzakt lépései vannak:

  • vegyétek le a gimbaltakaró műanyagot
  • hajtsátok ki a karokat és ellenőrizzétek a propellerek épségét
  • kapcsoljátok be a Hubsan Zinot
  • kapcsoljátok be a távirányítót
  • várjatok, amíg a távirányítón a LED-ek mind felgyulladnak
  • csatlakoztassátok a távirányítót a telefonhoz (már előtte be kell, hogy kapcsoljátok az USB hibakeresést a mobilon)
  • indítsátok el az applikációt
  • kalibráljátok be az alkalmazás segítségével az iránytűt
  • várjátok meg, míg legalább 9 műholdat mutat az alkalmazás
  • jó repülést!

A fenti alapvető szabályok betartásával a problémák nagyrészt megelőzhetőek, és a gép is nagyon patent, főleg ami a hatótáv-képminőség-repülési idő triumvirátust illeti. Az üzemidő a 3000 mAh-s akkumulátorral tényleg 22-23 perc körül alakul, és az FPV átvitelnél is megvan a durván 1 km. Elvileg a gép többet is tud, csak nem nagyon van értelme messzire vakon elrepülni, egyrészt mert nem látjuk a rögzítésre váró céltárgyat, másrészt pedig onnan azért vissza is kell érni.

A képet egy háromtengelyes, szerintem kifejezetten jól működő gimbal stabilizálja. A felbontás 4K 30 FPS – pontosabban: 3840×2160 pixel -, 55-56 Mbit/másodpercnyi adatsűrűséggel karöltve, ami ugyan elmarad a DJI-ok 100 Mbit/s értékétől, de azért így is tisztességes. Különösen azért, mert szerintem kifejezetten szép a képe, jók a színek, a sarkokban is éles, nyoma sincs a pár hónappal ezelőtti hibáknak, úgy látszik a cég gőzerővel dolgozott azon, hogy kijavítsa a Zino problémáit, mondhatjuk, a befektetett munka megtérült.

A kép atom stabil, semmi rezgés, egy kis húzódás azonban oldalirányban látszódik, mikor forgatjuk a géptestet. Eddig ND filtert nem láttam a kamerához – az akku viszont olcsó -, de gondolom idővel ez is lesz majd, és szerencsére van 4 db szoftveres szűrő is. Az Ambarella A12 chip és a Sony IMX258-as szenzor szépen teszi a dolgát. Több helyen olvastam, hogy a részletesség nem jó, én azt gondolom, hogy egy 69 000 forintos géptől szerintem ez kiváló eredmény. A fényképektől viszont nem ájultam el, a 3840*2160 pixeles képek azért inkább elfogadhatóak, mint jók.

A gép repülési tulajdonságai is kifejezetten jók, elég stabil, bár a csúcskategóriás gépekhez képest a GPS-e pontatlanabb, nagyobb oldalmozgásokkal operál, mint mondjuk a DJI modelljei. Ez különösen föld közelében látványos, hiszen sem optikai, sem pedig ultrahangos magasságtartó szenzor nincs a hasán. Repülés közben ebből szerencsére semmit nem venni észre, ami a remekül működő stabilizátor áldásos hatásának köszönhető. A gimbal nagyon finoman – nekem már túlságosan is – forgatható, de szerencsére ez is átparaméterezhető az applikációból.

Szoftveres oldalon nagyot alkottak a Hubsannál, de azért a DJI-féle ihletettség erőteljesen áthatja a programot. Ahogyan az elején már említettem, érdemes minden részegységet lefrissíteni – vicces, hogy a gépet, a gimbalt és a távirányítót is máshogyan kell -, hiszen egy tonnányi új funkció jelent meg azóta, hogy a Zinot kiadták. Ez egyben azt is jelenti, hogy mindenféle alapbeállítást tetszés szerint átvariálhatunk, az újabb verziókban már a kamera paramétereit is. Ne felejtsük el a szoftver használata előtt telefonunkon bekapcsolni az USB hibakereső módot, különben a távirányító és a mobilunk nem talál kéz a kézben egymásra.

A kezelőfelület nagyon intuitív, bár nekem az akkumulátor százalékos kijelzése – mint az egyik legfontosabb paraméter – kevésbé tetszik, mint a DJI féle csökkenő csíkos megoldás. Másba viszont nem tudok belekötni, minden fontosat kivarázsoltak a kezdőképernyőre. Ne felejtsük el, hogy a legtöbb parancsot „okézni” kell szoftveresen is, pl. a felszállást vagy az RTH-t, viszont a motorokat a karok megfelelő pozícióba húzásával is beindíthatjuk és leállíthatjuk, vagyis nem vagyunk teljesen a szoftverre utalva. Ennek vészhelyzetben van szerepe, viszont érdekes módon automatikus visszatérésből nem tudtam kivenni a gépet a karok mozgatásával.

Mennyibe kerül pontosan egy termék?

Az egyszerűség kedvéért cikkeinkben mindig átváltjuk az USD árakat forintra, általában az adott oldal kalkulátora szerint. A valóság azonban az, hogy a bankotok 4-5 forinttal rosszabbul váltja a devizát, mint a bankközi árfolyam, vagyis mindig egy kicsit többe kerül a termék, mint a leírt ár.

Ezen teljesen ingyenes bankkártyák rendelésével segíthettek,  a Revolut, a Monese és a Curve is ad ilyet – utóbbira 5 GBP-t ingyen kaptok, appban a D4WGX4ZE  kuponkódot használjátok –, illetve felül a menüsáv #fintech címkéjére nyomva olvassátok el a témában írt bejegyzéseinket.

A program a műholdak számát is visszajelzi, 9 alatt a GPS alapú funkciók nem működnek, ettől még tudunk repülni, de magunkra leszünk utalva, szóval csak ésszel. Inkább várjuk meg a megfelelő számú helymeghatározó meglétét, ennél egyébként általában jóval többet szokott látni a Hubsan Zino. A modern drónok szoftveres funkcióinak az alapja a GPS modul, így quadkopterünk is egy csomó ilyet ismer:

  • automatikus fel- és leszállás
  • automatikus hazatérés (RTH)
  • körberepülés rádiusz alapján (Orbit, Panorama Photography)
  • követés (Follow)
  • útvonalrepülés (előre kijelölt pontok mentén lerepüli a drón az útvonalat)
  • Line Fly, ami a DJI Spark Away and Follow módjához hasonló, de itt a drón csak eltávolodik úgy, hogy a kamerát felénk fordítja és nem követ
  • alacsony feszültség és jelvesztés elleni védelem (leszáll, illetve visszarepül a kiindulási pontra)
  • tárgykövetés (Image tracking, egy céltárgyat követ a kameraképen, pl. biciklit)
  • sportmód (60 km/órával csapathatunk)

A fentiekkel elég sokat lehet játszani, össze-vissza kombinálni őket, szép snitteket csinálni, de azért a DJI cinematic módjait nem közelítik meg. De nem is kell, ennyi pénzért már ez is nagyon szép teljesítmény, a következő reális alternatíva pedig a Xiaomi X8 SE, igaz sokkal drágábban.

Volt még egy érdekes dolog, ami miatt nagyon jó volt a Zinoval repülni. Ez pedig az, hogy nem paráztam, mikor verem oda, mint a 300 000-es DJI gépeket, egyszerűen sokkal jobban el tudtam magam engedni. Olcsó, jó, ha para van, mégsem süllyesztek el egy pillanat alatt nettó 3 kilót, ami több, mint egy havi fizetés.

A hibáit pedig hajlandó voltam megbocsájtani az alacsony árazás miatt. Alkatrészei fillérekbe kerülnek, még mindig 100 rongy alatt lesztek, ha betáraztok még két akkut, egy adag pótpropellert és egy hordtáskát is, egyszerűen egy vicc, hogy ennyiért ilyen madarat lehet venni.

Összegzés

„Műszaki maximum, kényelmi minimum”, szokta mondani egy ismerősöm az autójára, ezt a Hubsan Zinora az „idegesítő apróságok, nagyon jó lényegi részekre” tudnám módosítani. Ügyes keveréke az olcsósításnak, hogy ott spóroltak ahol nem annyira fáj: anyaghasználat, távirányító, propeller felfogatás, szenzorok.

A kamera, a stabilizálás, a repülési tulajdonságok, a hatótáv és az üzemidő is mind kiválóak, és a szoftver is patent lett – így a sokadik frissítés után –, az ár pedig egyszerűen bombasztikus. Veri a Xiaomi Fimi A3-at, többet tud, olcsóbb nála, a BGH117S20 kuponkóddal elérhető 73 000 Ft-ért egyből hazavinném, csak azért nem teszem, mert már itt van egy az asztalomon. Érdemes egyébként a hordtáskás, több akkus kiszerelést választani, EU Priority szállítás mellett, vagy az alapot és behúzni még 1-2 aksit mellé, mert az is nagyon olcsó.

Pro

  • Remek üzemidő
  • Jó hatótáv
  • Stabil, sokrétű app
  • Hihetetlenül olcsó a tudásához képest
  • Olcsó akkumulátorok
  • Összecsukható
  • Remek videóminőség ebben az árkategóriában

Kontra

  • Gagyi töltő
  • Gyenge anyagminőség
  • A gimbaltakarót nehéz felrakni
  • A képek minőségén lenne mit javítani

hirdetés