Hazánkban is egyre jobban terjed a mikromobilizáció, ennek egyik legsűrűbben használt eszköze az elektromos roller. A számtalan előnyt felmutató kétkerekűek ára mára olyan szintre csökkent, amit az átlagemberek is megengedhetnek maguknak. A legtöbbhöz nincs szükség jogosítványra, egyes elektromos rollerek könnyedén hordozhatók és viszonylag egyszerűen lehet velük eljutni A-ból B-be, arról már nem is beszélve, hogy sokkal olcsóbb, mint autóba ülni.
A RendeljKínait csapata több, mint 6 éve tesztel elektromos rollereket, több tucat modellt próbáltunk, és több tízezer kilométert hajtottunk ilyen vagy ehhez hasonló járműveket. Ezeket a gyakorlati tapasztalatokat fogjuk veletek megosztani, illetve bevontunk egy elektromos roller szervizt is a tesztelésbe, azért, hogy egy hozzáértő is véleményezze a kétkerekűeket.
Tartalomjegyzék
- Legjobb elektromos roller 2024
- Az elektromos rollerek jellemzői: előnyök, hátrányok
- Elektromos rollerek használata
- Elektromos rollerek karbantartása
- Hogyan válassz elektromos rollert?
- Gyakran ismételt kérdések
Igyekszünk minden olyan kérdésre választ adni, ami bennetek, olvasókban felmerülhet. Például, melyek a legjobb ár/érték arányú elektromos rollerek, hiszen ez a paraméter hazánkban kiemelt szerepet tölt be a vásárlási döntésekben. Egyes speciális élethelyzetekhez milyen elektromos roller illik a legjobban. Hegyen laktok vagy nagy távon ingáztok? Kis tömegre van szükség, esetleg alkalmas legyen a jármű terepen haladásra is? Számtalan további kérdés merülhet fel, ezeket írásunkkal igyekszünk lefedni.
Legjobb elektromos roller 2024
A listánkon szereplő elektromos rollereket az alábbi szempontok alapján válogattuk össze:
- sok éves saját tapasztalat alapján
- a Roll-Base elektromos roller szerviz ajánlásai és tapasztalatai alapján
- a korábbi szerviztapasztalatok és tartós tesztek alapján
- egyéni kutatás alapján, aminek az alapját hazai és nemzetközi vásárlói vélemények képezik
- különböző fórumokban és speciális csoportokban olvasható vélemények alapján
A Kukirin G2 Pro az egyik olyan elektromos roller, amit még magunknak is bármikor megvennénk. Elképesztően jó ár/érték aránnyal rendelkezik, erős a motorja, masszív a váza, és normális lengéscsillapítást kapott, ami például a legtöbb olcsó Xiaomi modellre nem mondható el.
Olvassátok el a Kukrini G2 Pro részletes tesztjét!
Kiemelkedő ár/érték arány
A Kukirin G2 Pro egyik legvonzóbb tulajdonsága az ára. Többször láttuk ezt az elektromos rollert 200 000 Ft alatt, ennyiért pedig nagyon nehéz neki igazi ellenfelet állítani. Itthon jellemzően a Xiaomi Mi Electric Scooter felextrázott modelljei kaphatók ennyiért, amik fényévekre vannak tudásban ettől a kétkerekűtől. Ha egyetlen tuti tippet kellene adnunk arra, hogy melyik a legjobb elektromos roller, akkor ez lenne az.
Vad tempó és nagy hatótáv
Az elektromos rollerek egyik legfontosabb kiválasztási szempontja a végsebesség és a hatótáv. Előbbi papíron akár 45 km/h is lehet, de a gyakorlatban is meg lehet futni a 600 W-os motorral a 40-et. A hatótáv viszonylagos, A Kukirin G2 Pro 30-35 kilométert megy el átlagos használat mellett, néha komolyabban odahúzogatva neki. Ezzel azért már a fővárosban bárhova el lehet jutni, de vidéken, két falu között is biztonsággal lehet közlekedni.
Előtérben a biztonság
Nagy tempóról valahogyan meg is kell állni. Szerencsére a Kukirin G2 Pro elektromos roller ezt a feltételt is teljesíti. Elöl-hátul tárcsafékekkel rendelkezik, a 8,5 colos kerekek egész tűrhetően tapadnak, de akinek a túlbordázott gumik nem felelnek meg, az bármikor lecserélheti őket jó minőségű, például PMT márkájúakra. Az elektromos roller fényei is kielégítők, első-hátsó lámpával rendelkezik, de a fellépőbe is integráltak 4 fényforrást, hiszen nemcsak látni, hanem látszani is kell.
Kényelmes lengéscsillapítás
Az olcsó, pálcikarollerek egyik sajátossága, hogy kényelmetlenek. Nem így a Kukirin G2 Pro, ami kiváló, első-hátsó lengéscsillapítást kapott, amik remekül kiegészítik a ballonos kerekeket. Véleményünk szerint ez az egyik legnagyobb előnye az elektromos rollernek: nincs fogtöméseket kirázó remegés, és a váz sem fog széthullani az egyenetlen magyar utakon. Az ár magában foglalja az ülést is, de mi ennek használatát nem javasoljuk, vannak erre sokkal jobb elektromos rollerek is.
Annak, aki ezt az egész elektromos roller témát nem akarja túlgondolni, a Xiaomi Mi Electric Scooter 3 a legjobb választás. Nem túl nehéz, egyszerűen hordozható, megbízható, és a 4. generációra szinte minden hibától mentes elektromos rollerről van szó, ami még csak drágának sem nevezhető.
Olvassátok el a Xiaomi Mi Electric Scooter 3 részletes tesztjét!
Egyszerűségében tökéletes
A Xiaomi Mi Electric Scooter első 2 generációjának szinte minden modelljét teszteltük, így mikor a 3. generációra ráálltam, szinte semmi különbséget nem éreztem. Pedig az elmúlt években az elektromos roller szinte összes hibáját eltűntették, nem törik a kormánylecsukó mechanika, nem kopik ki a fékbowden, a sárhányó a helyén marad. Ráadásul a 13 kilós tömegével és összecsukhatóságával viszonylag egyszerűen szállítható, nem gond felszaladni vele egy lépcsőn, vagy bedobni az autó csomagtartójába. Napi városi ingázásra való, a hatótávja nagyjából 20-22 kilométer, amibe többnyire azért belefér a munkahelyi vagy edzőtermi oda-vissza út.
App alapon minden szebb
Az összes Xiaomi Mi Electric Scooter szériába tartozó elektromos roller párosítható BT alapon a Mi Home appal. Ennek segítségével a roller töltöttsége, a megtett út, a legnagyobb sebesség és még sok minden más nyomon követhető. Kényelmes, és modern, ahogyan a Xiaomi elektromos rollerek is.
Fejlesztési lehetőségek
A Xiaomi Mi Electric Scooter 3 nem a világ legkényelmesebb rollere a 8,5 colos kerékméret és a lengéscsillapítás hiánya miatt, de ez ugyanígy igaz a kategóriatársakra is. Szerencsére mindenféle megoldás rendelkezésre áll, hogy ezen változtassatok. Aki a drága, de minőségi megoldások híve, az a Monorim szettjeit nézegesse, aki olcsóbban megúszná a lengéscsillapítás problémáját, annak pedig a Roll-Base elektromos roller szervizben tudnak segíteni.
Remek energiavisszanyerő rendszer
Szinte minden Xiaomi Mi Electric Scootere, így a 3-as szériára is igaz, hogy a hátsó tárcsaféket a fronton elhelyezett motor, és így a motorfék egészíti ki, ami egyben fékezés közben energiát is visszanyer. Ezt szokták KERS-nek nevezni, és lényege, hogy növeli az elektromos roller hatótávját. Aki szeret ezzel játszani, és a tárcsafék helyett hosszabban kigurulni, az akár extra hosszú hatótávra is szert tehet a Xiaomi Mi Electric Scooter 3 elektromos rollerrel.
A Xiaomi Mi Electric Scooter 4 pálcikaroller szakított az eddigi hagyományokkal, és egy még kényelmesebb, a korábbi 8,5 colos kerekek helyett egy 10 inch-es kerékátmérővel szerelt rollert dobott a piacra. Az alap verziót 7,65 Ah-s akkuval, míg a nagyobb, Pro verziót 12,4 amperóra kapacitású teleppel szerelik.
Nagyobb kényelem, nagyobb tömeg
A megnövelt méretű kerekek egy teljesen más elektromos rolleré tették a Xiaomi Mi Electric Scooter 4-et. Sokkal kényelmesebb, mint a Xiaomi Mi Electric Scooter 3, viszont a masszívabb váz és a nagyobb kerékátmérő jelentős tömeggyarapodással is járt. 13 kilóról 17-re hízott, amivel mindenképpen kalkulálnotok kell, ha sokat akarjátok hordozni.
Megbízhatóság, remek szervizháttér
Kis túlzással, ha vaktában eldobtok egy követ, akkor is el fogtok találni valakit, akinek volt, van vagy lesz Xiaomi elektromos rollere. Emiatt hegyekben áll hozzá az alkatrész, tényleg minden kapható, nem is különösebben drágán. Ha csak az üzemeltetés költsége a fontos, akkor a Xiaomi pálcikarollerjeire mondhatjuk, hogy ezek a legjobb elektromos rollerek.
Változatlan alapok, remek minőség
A Xiaomi Mi Electric Scooter 4 tervezési alapfilozófiája ugyanaz, mint a korábbi generációké. Remek minőség, viszonylag hibamentes működés. Néha féket, esetleg abroncsot kell rajta cserélni, meg le kell tisztítani, és nagyjából ennyi. Aki messzebbre menne, annak pedig a Xiaomi Mi Electric Scooter 4 Pro megnövelt kapacitású modellje tesz majd jó szolgálatot. Ez az elektromos roller akár 30 kilométernél is távolabbra viszi el utasát.
A legkisebb is számít, ahogy a mondás tartja. A Xiaomi Mi Electric Scooter Essential elektromos roller pontosan ezt képviseli. Egy nagyon könnyű, alig 12 kilós járműről van szó, ami a teljes Xiaomi elektromos roller széria minden előnyét magán viseli.
Olvassátok el a Xiaomi Mi Electric Scooter Essential részletes tesztjét!
Az ár az úr
A Xiaomi Mi Electric Scooter Essential nevéből már sejthető, hogy ezt nem a nagy hatótáv szerelmeseinek és a száguldozásért epekedőknek tervezte a cég. Az alapok viszont a többi modellel közösek, maradt a minőség, az applikáció alapú adatkiolvasás, a bőséges alkatrészellátás, szóval ez tulajdonképpen egy fékezett habzású Xiaomi roller. Cserébe viszont olcsó, általában már 120 000 Ft alatt elérhető, ami elektromos rollerek esetében meglehetősen alacsonynak számít. Aki még kisebb büdzsével dolgozik, az pedig vessen egy pillantást a Xiaomi Mi Electric Scooter 4 Go-ra, ami még az Essentialnél is kevesebbe kerül.
Visszafogott végsebesség
Az aggódó szülőknek valószínűleg jó hír, hogy a Xiaomi Mi Electric Scooter Essential végsebességét a szokásos 25 km/h helyett 20 km/h-ban limitálták. Kisebb sebesség, kisebb erők, kisebb sérülésveszély, ráadásul a hátsó tárcsa- és az első motorfék itt is adott. Mivel az akkumulátor kapacitása is csak 5,2 Ah, ezért a megtehető táv valahol 12-15 kilométer között változik, a külső körülményektől függően. Ennyi viszont bőven elég a boltig meg vissza, vagy éppen a haverok lakásáig, esetleg a focipályára. Ha egyetlen olcsó elektromos rollert kellene mondanunk, akkor ezt ajánlanánk.
Az Aprilia eSR1 egy dizájnroller, és egy nagy név is egyben. A motorsportos hagyományairól ismert gyártó nem akart kimaradni az elektromos roller lázból sem, és piacra dobott néhány igazán vadító kinézetű kétkerekűt. Ha egyedi terméket kerestek, az Aprilia eSR1 a belépő ebbe a világba.
Páváskodásra nincs ennél jobb
Ha van elektromos roller, aminek igazán ütős a kinézete, akkor az az Aprilia eSR1. Aki szeretne egy egyedi, a tömegekből kilógó gépet, annak nem kell tovább keresnie. Láttam az eSR1-et élőben, és tényleg nagyon érdekes a külcsín, mindenki iszonyatosan megbámulja. A fekete-piros-ezüst színkompozíció eléggé figyelemfelkeltő, ahogyan a váz formája is, tényleg van benne valami sportmotoros. A mindennapi használhatósága sem rossz, 15,6 kilogramm az összecsukható váz, a hatótáv pedig nagyjából a Xiaomi Mi Electric Scooter 3 szintjét hozza.
Drágán mért, érdekes extrák
Az Aprilia eSR1 elektromos roller ára a hasonló méretű és tudású pálcika rollerekhez képest eléggé húzós. Ezt kompenzálja a dögös, egyedi kinézet, és az olyan extrák, mint a kivehető akkumulátor. Személy szerint nem sok elektromos rollerre emlékszem, amelynél ez alapfunkció lenne, a stick roller szegmensben meg egyre sem. Ahogyan a 10 colos kerék is ritka, mint a fehér holló, ami a 8-8,5 inch-es versenytársakhoz képest extra kényelmet biztosít. Mivel elöl hajt, ezért ebben az értelemben is hasonló például a Xiaomi modelljeihez.
Az Aprilia eSR2 Evo elektromos roller a második generáció felizmosított változata, ahol már 500 W-os motor mozgatja a kétkerekűt, a kényelemről pedig duális lengéscsillapítás gondoskodik. A kinézete ennek is üt, de hát ez egy Aprilia, milyen lenne, ha nem dögös?
Nemcsak megnézik, hanem arrébb is lehet vele állni
Az Aprilia eSR2 EVO hozza azt a vonalat, amit az eSR1-nél is tapasztalhattok, de ennek a kinézete talán még inkább hasonlít az azonos nevet viselő sportmotorokéhoz. A fellépő végén van egy vagány lábtámasz, a színkompozíció pedig a cégre jellemző háromszínű összeállításban merül ki. Az 500 W-os motor kellő dinamikával mozgatja a rollert, a hatótávja valahol 35-40 kilométer körül alakul. Ha a legdögösebb elektromos rollert keresitek, aminek ereje is van, ez a gép lesz az egyik legjobb választás.
Innováció, okosan elhelyezve
A korábbi eSR1 szériával ellentétben egy csomó újdonsággal büszkélkedhet az eSR2 Evo. A hajtás hátulra került, elöl pedig egy dobfék kapott helyet. Ebben az a jó, hogy ezeket nagyon ritkán kell karban tartani, tovább bírják, mint a tárcsafékek. A lengéscsillapítás duális, már elöl és hátul is csillapítja az úthibák okozta rezgéseket a roller. A szállíthatóság maradt, a kormány továbbra is a testre hajtható. Az elektromos roller hasán LED sor virít, hogy a többi közlekedő is lássa merre haladtok.
Ha valakinek a Kukirin G2 Pro 600 W-os motorja nem lenne elég, akkor itt a nagyobb testvér, a Kukirin G2 Max, 1000 W-tal. Nagyjából ugyanaz a koncepció, mint a G2 Pro esetében csak egy kicsit mindenben többet tud, így méretesebb személyeknek ez a jobb választás.
Olvassátok el a Kukirin G2 Max részletes tesztjét!
Ez sem drága a tudásához képest
Nagyjából negyedmillió forint körül érhető el a Kukirin G2 Max elektromos roller, ennyiért itthon nem nagyon lehet 1000 W-os rollereket kapni. Az alapok itt is nagyon jók, csak minden kicsit vastagabb és masszívabb, mint a kisebb testvérénél. 100 W-tal már a 100 kilós sofőrök is arrébb tudnak állni, és nekik a 26 kilós önsúly mozgatása sem fog akkora gondot okozni, mint a kisebbre nőtt tulajoknak. A kormánymagasság állítható, és ehhez is jár az alapcsomag részeként egy ülés.
Még több izom, még több erő
Az 1000 W-os teljesítményről már beszéltünk, a végsebességről és a hatótávról viszont még nem. Papíron akár 55-tel is haladhattok, de a 45 km/h sokkal reálisabb. A Kukirin G2 Max elektromos roller kereke 10 col, így egy 50 köbcentis robogóhoz hasonló műszaki tulajdonságokkal rendelkezik a kétkerekű. Ezt viszont árammal kell etetni és nem benzinnel, ami sokkal olcsóbb üzemeltetést tesz lehetővé. Az akkuja 960 Wh, ezzel 45-55 kilométert lehet megtenni, de az aszkétáknál ez akár nagyobb táv is lehet. Mindent összevetve, nehezebb sofőrök számára ez az egyik legjobb elektromos roller, amit mi is szintén szívesen hazavinnénk.
Remek tuningalap
Aki szeretne mókolni és egy kis egyediséget vinni elektromos rollerébe, annak remek tuningalap a Kukirin G2 Max. Az egyik, amin lehet faragni, az a fék. A balos, 160 mm-es tárcsát nagyobbra cserélhetitek, illetve a hosszú kormányra kiegészítő akkut akaszthattok, így kitolva a hatótávot. Mivel nagyok a kerekek, a dekni is magasan van, egy jó terepgumival rolleres túrázásra is fogható a jármű.
A Kukirin G2 Pro-nak és G2 Maxnak egyetlen baja van: csak egy motor hajtja őket. Szerencsére a Kukirin G2 Master elektromos roller ezt a problémát is megoldja, hiszen a Max 1000 W-os motorjából kapott 2 darabot. Hegyen lakóknak, dimbes-dombos terepen közlekedőknek ez az ideális választás.
Olvassátok el a Kukirin G2 Master elektromos roller részletes tesztjét!
Dombok között is jól érzi magát
Viszonylag kevésbé ismert tény, hogy emelkedők megmászására a kétmotoros rollerek a legjobbak. Mivel az összkerekes megoldások jobban tapadnak, és a vonóerőt is sokkal inkább le tudják tenni az aszfaltra, aki hegyen lakik, ezt a modellt vegye. Két kisebb motor a vezérlőket és a kábeleket is kevésbé terheli, mint egy nagy. A Kukirin G2 Master esetében minden igaz, ami a Kukirin G2 Maxra is, csak egy kategóriával nagyobb gépet képzeljetek el.
Terepre ezt vegyed
Viszonylag új műfaj az elektromos rollerrel túrázás, aminek az egyik mellékága a terepen veretés. Ilyen helyen kifejezetten ügyesek az összkerekes rollerek, mint amilyen a Kukirin G2 Master is. Nem mellékesen 55-60 km/h között van a végsebessége és az 50 kilométeres hatótáv is borítékolható az 1080 Wh-s akkumulátorral. Mint látható, ez már inkább az elektromos robogó, semmint az elektromos roller kategóriája, így ésszel kell vele bánni. Terepre pedig mindenféle protektor – sisak, felsőtest vért, gerinc-, térd- és könyökvédő – is kötelező kellék.
Biztosan megvan az a jelenség, amikor vidéken az emberek a kosaras biciklivel mennek a boltba. Mára ezt váltották fel az olcsóbb, különböző, szállításra használható kiegészítőkkel felvértezett elektromos rollerek. Ennek a mintapéldái a jó értelemben vett igénytelen, ülős járművek, mint a Bogist M5 Elite.
Olvassátok el a Bogist M5 Elite elektromos roller részletes tesztjét!
Kényelmes mindenes
A Bogist M5 Elite az elektromos rollerek igáslova, a tesztünkben nem véletlenül hívtuk elektromos robogónak. Alapvetően nem is állni, hanem ülni kell rajta, kisméretű biciklikerékkel szerelik, amik 14 colosak. Emiatt az úthibaelnyelő képessége egy nagyságrenddel nagyobb, mint a hasonló árazású, de kisebb kerekű elektromos rollereknek. Hiba lenne alábecsülni jámbor kinézete miatt: az 500 W-os motor akár 40 km/h-val is repítheti, de a 25 sokkal reálisabb, ez egy igazi telekről a Balaton partra járós kétkerekű.
Remek munkaeszköz
A gyári csomag része egy hátsó rácsos tartó, de nem hiszem, hogy nagy feladat a kormányra egy második kosarat applikálni. Ezekbe már elég sok Tesco-s szatyor is belefér, de egyéb csetreszekkel telerakható. A magas fellépő miatt pedig zordabb terepen is elboldogul. Ha a kisboltot és a nyaralót egy földút választja el egymástól, az sem probléma, vagy, ha esetleg a szomszéd faluban van a környék legjobb fagyizója, ahova szívesen átugranátok, az is kivitelezhető vele.
Viszonylag hibamentes
A Bogist M5 bonyolultsága a vasgolyó és a faék között helyezkedik el. Néha betétet kell cserélni a duális tárcsafékeken, esetleg kilyukadhat a gumija, de nagyjából ennyi. Alkatrész van hozzá, ennek külön utánajártunk szervizes partnerünknél. A hatótávja is bővíthető egy kormányra szerelt akkus táskával. Tuti tipp: a kerekét 3,5 barra fújjátok 2,5 helyett, így nem fordul le a felniről.
Ha van elektromos roller, amit igazán sokáig gyűrtünk, az a Kukirin M5 Pro, ami egy elpusztíthatatlan traktor. Olyan vasak dolgoznak benne, amiből kijönne 3 darab pálcikaroller, igaz cserébe nem egy szépség, leginkább a Rövidzárlat Johnny 5-jére hasonlít. Beletekertünk 1800 kilométert és még bírja, 1000 W mozgatja, és extraként jár hozzá ülés és tárolódoboz is.
Olvasd el a Kukirin M5 Pro elektromos roller részletes tesztjét!
Egyetlen szóval: varacskos
Az elektromos roller szépségverseny győztese…Nem a Kukirin M5 Pro, cserébe olyan dolgokat tud, amiket a konkurensek nem. Brutális, 100 W-os világítást kapott a szörny, az első telóban csukló vastagságú vasak mozognak, és hátul is van lengéscsillapítás. Iszonyatosan robusztus minden, igaz, cserébe 40 kiló vassal kell gépészkedni. Az 1000 watt azért 1000 watt, ami 45 km/h-ig repíti a rollert. A nagy tömeg egyik oka a hatalmas akkumulátor, 960 Wh-ból durván 45-50 kilométer jön ki, ami már nem kevés.
Kopó-fogyót cserélni, egyébként problémamentes
Durván 1800 kilométer alatt a hátsó féken kellett állítani, illetve egy új betétet is elfogadott a Kukirin M5 Pro. Ez egyébként tapasztalataink szerint minden alacsonyra árazott rollerre igaz, ahogyan néhány csapágy is elfáradt benne, de nagyjából ennyi. Kiindulva abból, hogy nyélgázon, árkon-bokron át verettünk vele, sokszor terepen, amire a bütykös gumi tökéletesen alkalmassá teszi, ez nem csoda. Bírja, és még némi fejlesztésre is van tér: egy hidrós féket például megköszön a jármű. Az első lengéscsillapító állítható, ezt érdemes terepen lágyabbra venni.
Érdekes extrák
A Kukirin M5 Pro elektromos roller mellé jár egy ülés és egy zárható tárolódoboz is, aminek a tetején ülni is lehet. Vannak videók, ahol két fővel is terhelik a járművet, de ezt mi nem javasoljuk. A kormány magassága állítható, így aki nem ülni szeretne rajta, az megemelheti, így állva is tökéletesen kényelmes, mi is így használtuk. A fellépője nagyon magas, így városban használva egy nem terepgumival, még a közepes padkákról is le lehet vele hajtani, akár állva, akár ülve. A szerkesztőség is rendelkezik egy Kukirin M5 Próval, amit napi szinten használunk.
A Kaabo márka a prémium gyártók közé tartozik, és mi is birtoklunk egy ilyen elektromos rollert, a korábbi Kukirin M5 Pro utódja lett a megnövelt hatótávú Kaabo Mantis 10 Plus Dual roller. Nagyon vad teljesítmény, remek építési minőség, magas végsebesség és iszonyatosan nagy hatótáv, köszönhetően a kiegészítő akkunak.
Olvassátok el a Kaabo Mantis 10 Plus elektromos roller részletes tesztjét!
A Kaabo egy prémium gyártó
A Kaabo azon rollergyártók egyike, akik alapvetően a prémium termékek közé pozícionálják a modelljeiket. A neve eléggé beszédes, a Mantisok esetében általában kitalálható, pontosan mit is tudnak. A Plus a kétmotoros megoldásra utal – ez 2×1000 watt ebben az esetben -, a 10 pedig a kerékméretet jelenti, vagyis a szokásos 8,5 inch-es megoldásnál némileg nagyobb. A felhasznált anyagok és az alkatrészek is túlmutatnak például a Kukirin modelleken. Ilyen például a Zoom félhidraulikus fék – bowdenes fékrendszerben hidraulikus féknyereg -, igaz pont ez az egyik gyenge pontja a rollernek, de még mindig sokkal jobb a fékhatás, mint az olcsóbb konkurenseken. A váz nagyon masszív, az elektromos roller stabilan fekszi az utat, és a műszaki paraméterei is impozánsak.
Brutális menetteljesítmények
A Kaabo Mantis 10 Plus elektromos roller egy kétmotoros szörnyeteg, 2×1000 W motorteljesítménnyel, amit kis időre 3200 W-ig tud emelni. Pokolian jól gyorsul és kellően tapad is, mivel nem terepgumikkal érkezik. A végsebessége 60 km/h körül van, ami eléggé pokoli tempó, zöldnél a buszsávban az autókat is le lehet vele gyorsulni. A váz merev, a futómű alapból pattogós, de a keménysége állítható. Egy dologra figyeljetek: ha nagyon lelazítjátok, fel tud ütni, ezt szépen ki kell kísérleteznetek a saját tömegetekhez.
Kegyetlenül nagy hatótáv
A Kaabo Mantis 10 Plus gyárilag sem kispályás, ami a hatótávot illeti. Az elektromos roller 60 V-os, és egy 18,4 Ah-s akkumulátort hord a fellépője alatt, ami 1104 Wh-t jelent. Ezzel 50-60 kilométert lehet megtenni vegyes használat mellett, ha izomból húzzátok, akkor pedig olyan 40-et. Ezt egészítettük ki a Roll-Base szervizben további 14,8 Ah-val, ami 1992 Wh-t ad ki. Egy kis ügyességgel 90 kilit is meg lehet így tenni a járgánnyal, vagyis napi 20 kilométeres ingázással számolva akár 1 hetet is kihúz töltés nélkül. Érdemes még a Zoom szett szivárgó, hidrós fékjeinek tömítőgyűrűit is megjavíttatni a szervizzel, és akkor tényleg egy hosszabb távon problémamentes gépet kaptok, ami ráadásul pokoli erős. A szerkesztőség is rendelkezik egy Kaabo Mantis 10 Plus Duallal, amit napi szinten használunk.
Az elektromos rollerek jellemzői: előnyök, hátrányok
Valószínűleg a legtöbben már álltatok elektromos rolleren, így tudjátok, mennyire egyszerű elkezdeni a használatot, illetve mennyire gyorsan rá lehet kapni az ízére. Azt viszont nem biztos, hogy tudjátok, hogy a számtalan előnye mellett néhány elég komoly hátránnyal is rendelkeznek. Gyakorlati tapasztalataink alapján most bemutatjuk ezeket, illetve adunk is néhány életszerű tippet, ami segítheti a használatot.
Az elektromos rollerek előnyei:
- Nagyon olcsó „üzemanyag” a többi jármű által használthoz képest. Az elektromos áram nagyságrendekkel kevesebbe kerül, mint a benzin vagy a gázolaj, ha 100 kilométerre levetítitek a költségeket.
- Szinte nulla gyakorlattal is el lehet kezdeni a használatot. Mindazonáltal alapvető ismeretek – KRESZ, a kezelőszervek használata – itt is szükségesek, de nagyon rövid az egyszerűbb rollerek használatának elsajátítási ideje, mondjuk egy elektromos egykerekűhöz vagy egy SMKP-hoz képest.
- Az alapmodellek már meglepően olcsón elérhetők.
- A kisebb kétkerekűek könnyedén hordozhatók, összecsukhatók és betehetők az autó csomagtartójába.
- Nem kötelező hozzá védőfelszerelés, de mi azt javasoljuk, hogy minimum sisakot viseljetek.
- A belvárosban a bicikliúton általában gyorsabban tudtok vele haladni, mint ugyanott autóval, különösen igaz ez a nagyvárosok dugóira.
- Az elektromos rollerek helyi károsanyag kibocsájtása nulla.
- Nem kell a helyi tömegközlekedésen nyomorognotok.
- A komolyabb modellek akkora hatótávval rendelkeznek, hogy akár túrázni – például Velencei-tó kerülése – is elmehettek velük, illetve a nagyobb kapacitású akkukat napi ingázáshoz csak pár naponta kell tölteni.
- Viszonylag kényelmesen el lehet jutni vele A-ból B-be, egyes modelleken ülni is lehet.
- Egyszerűen karbantarthatók, a kopó-fogyó alkatrészeket kell cserélni, illetve a defektre kell kiemelten figyelni (erre vannak már tömör gumis és önjavító megoldások).
- A nagyobb modellekkel kiváltható egy 50 köbcentis robogó.
Az elektromos rollerek hátrányai:
- A nagyobb – 20 kiló fölötti – modelleket gyötrelem felcipelni az emeletre, így aki lift nélküli házban lakik, jól gondolja meg, milyen elektromos rollert választ.
- Egyes típusokhoz nincs megfelelő alkatrészellátás (ilyeneket az ajánlásunk nem tartalmaz).
- Ingoványos jogszabályi környezet a 300 W-nál erősebb elektromos rollerek esetében.
- Mint minden járműtípus esetében, a high-end modellek itt is iszonyatosan drágák, akár több millió forintba is kerülhetnek.
- Dimbes-dombos terepre igazából csak a kétmotoros elektromos rollerek az ideálisak.
- Bár védőfelszerelés viselése nem kötelező, egy full face sisak nagyon ajánlott, de mi például testpáncélt, térd- és könyökvédőt, illetve egyéb kiegészítő protektorokat is viselünk tesztelés közben.
- Sok esetben a gyári gumiabroncsokat egy bizonyos felületre tervezik, például laza terepre, így ezek aszfalton elég rosszul tapadnak.
- Esőben nem, vagy csak nagyon korlátozottan használhatók.
Elektromos rollerek karbantartása
Mint minden járművet, az elektromos rollereket is bizonyos időközönként karban kell tartani. A doboz kibontása utáni első lépés nem a száguldozás, hanem az összeszerelés és a null revízió, majd ezt követően párszáz kilométerenként minimálisan át kell nézni a szerkezetet, és bizonyos dolgokat újra be kell állítani.
Elektromos rollerek null revíziója
A null revízió nem jelent mást, mint a használatba vétel előtti beállítást. Ezt még a legjobb elektromos roller esetében is el kell végezni, egyszerűen azért, mert szállítás közben lelazulhatnak a csavarok, illetve bizonyos alkatrészeket – például a felpumpálható gumit – szándékosan nem menetkészen szállítanak le. A null revízió általában az alábbiakat tartalmazza:
- Ha a roller nem összerakott állapotban érkezik, akkor össze kell szerelni. Ez általában a kormány kormányoszlopba csavarozását, a sárhányó felszerelését és egyéb kiegészítők vázra rögzítését jelenti.
- Az összes csavart át kell nézni és meg kell húzni.
- A kerekeket a megfelelő nyomásértékre fel kell pumpálni.
- A fékeket a lehető legjobban be kell állítani.
- Néhány szoftveres alapbeállítást – például tempomat, egyből elinduljon vagy meg kelljen lökni, sebességlimitek – érdemes átnézni, és tetszés szerint átállítani.
- Ha a lengéscsillapítás állítható, be kell állítani a tömegetekre.
- A kormánylecsukó mechanikát és a reteszt kipróbálni, illetve megérteni, hogyan működik, nehogy rosszul akasszátok be és menet közben összerogyjon.
Elektromos rollerek kopó-fogyó alkatrészei
Minden elektromos rollernek van néhány alkatrésze, ami a használat során elfárad. A legtipikusabbak a fékbetétek és a féktárcsák, de kopnak a gumik és a defekt sem ritka. Egyes csapágyak is el tudnak fáradni, illetve különböző sérülések is kialakulhatnak, különösen akkor, ha nagy igénybevételnek teszitek ki a járművet, például nagy tempóval ugrattok le padkáról. Általában a mechanikai elhasználódás az alábbiakat érinti:
- A fékbetétek tipikus kopó-fogyó alkatrészek, amik a minőségüktől függően akár párszáz kilométer után is elkophatnak.
- A tárcsafékekés betétek minőségén sokszor spórolnak a gyártók. Ezeket párszáz kilométerenként utána kell állítani, ha pedig elkopnak, érdemes cserélni valami komolyabb márkára (például Zoom).
- A gumik is tipikus kopó-fogyó cuccok. Kétféle márkát szoktak ajánlani a szervizek, egyik a PMT a másik a TUOVT, illetve, a legtöbb méretben van zselés, öngyógyító megoldás is.
- A sok kormánylehajtástól el tud kopni a lecsukó mechanika, ezek nagy része javítható vagy cserélhető.
- A sok töltögetés miatt az akkumulátor töltőcsatlakozójának a felfogatása ki tud lazulni, ez is javítható (Xiaomi betegség, többek között), illetve az akkuk is csak egy bizonyos számú ciklust bírnak ki.
A RendeljKínait a budapesti Roll-Base szervizbe, Varga Jánoshoz hordja elektromos rollereit. A szolgáltatásaikat csak ajánlani tudjuk.
Elektromos rollerek használata
Hogyan álljunk a rolleren
Az elektromos rollerek használata elsőre nem tűnik bonyolult dolognak, sőt másodszorra sem, de fontos néhány alapszabályt betartani. Érdemes a fellépőn egy kicsit srégen tartott lábbal vagy T állásban – amikor az egyik láb elöl van, a másik pedig mögötte keresztben – állni, és a testsúlyunkat döntve segíteni a kanyarodást, ez különösen a pálcikarollerek esetében hasznos. Minél nagyobb a terpesz, annál stabilabban álltok a rolleren, a lábakkal párhuzamosan egymásmellé lépni nem szabad.
A nagyobb gépek esetében a dekni kellően széles és hosszú, itt akár egymás mögött is elférnek a lábaitok, illetve egyes modellek esetében van egy fellépő a sárhányó felett, a hátsó lábat ide is támaszthatjátok. Egy dologra figyeljetek: nem minden elektromos roller sárhányója alkalmas erre, van, ahol letörik, van ahol pedig konkrétan taposófékként működik (például régebbi Kugoo modellek).
Így emeljük meg a járművet
A lehajtható kormányrúddal szerelt elektromos rollereknek két típusa van: ahol a kormányoszlop párhuzamosan fixre zár a fellépővel és ahol ráfekszik a fellépőre, ezeket általában a sárhányóba kell akasztani. Ha lehet, mindig két kézzel emeljétek meg az elektromos rollert, érdemes a váz egy vastagabb pontját hátul megfogni, míg elöl a kormány szárát a lecsukómechanika alatt. Ha egy kézzel emeltek – a pálcikarollereket így is elbírjátok – igyekezzetek úgy megemelni, hogy a kezetekben kiegyensúlyozott pozícióban legyen a jármű és ne billegjen.
Ne kapaszkodjatok a kormányba
Az elektromos roller kormánya irányításra, a jármű terelgetésére van, nem pedig kapaszkodásra. Soha ne cibáljátok előre-hátra feleslegesen a kormányt menet közben, mert a nagy erőkar miatt ez úgy működik, mintha egy feszítővassal egy ládát akarnátok kinyitni. Az erőhatás ilyenkor a legvékonyabb részt, a lecsukómechanikát teszi tönkre. A helyes használat: gyorsításkor előre kell dőlni, fékezés megkezdése előtt pedig hátra. Menet közben egyenesen, lazán, kicsit behajlított lábbal kell állnotok, és az úthibákat kirugóznotok.
Eső és nedves útfelület
A víz és az elektronika nem túl nagy barátja egymásnak, így hiába írnak mindenféle IP és IPX szabványokat az elektromos rollerekre, igyekezzetek elkerülni az esős, nedves környezetet, mert ezek kikezdhetik az elektronikát. Már csak azért sem érdemes esős időben rollerezni, mert minden kétkerekű előszeretettel csúszik meg a nedves útfelületen. Tapasztalataink szerint ennél csak egy durvább van: egyes fák vizes, nyálkás terményei, illetve a nedves levelek, ezeket nagy ívben kerüljétek el!
A beázásokra ráadásul a gyári garancia sem vonatkozik, vagyis a szervizek nem fogják nektek ingyen és bérmentve kijavítani az ebből származó hibákat.
Az elektromos roller tisztításhoz ne használjatok magasnyomású mosót!
Minden elektromos roller előbb vagy utóbb koszos lesz és ilyenkor le kell tisztítani. Ehhez viszont ne használjatok folyó vizet – slagot -, és különösen kerüljétek a magasnyomású mosót. Ez fél perc alatt bepréseli a folyadékokat olyan helyekre, ahol annak semmi keresnivalója, tönkre vágva az elektronikát.
Védőfelszerelések
Bár a törvény nem írja elő, hogy ilyet viselni kellene, kifejezetten érdemes. Elég sokat estünk már mindenféle elektromos járművel és nem kellemes érzés. A sisak a minimum, abból is egy full face-t javaslunk, mert ugyan a nyitott is megteszi, és az is megvéd valamennyire, de ha arcra estek, nem fogtok utána jól kinézni. Szintén érdemes még védeni a felső testet egy gerincprotektoros testpáncéllal, ha valami nagyobb gépetek van, illetve az ízületeket – váll, könyök és térd -, a testpáncélok az előbbi kettőt, a térdvértek pedig sokszor a sípcsontot is biztosítják.
A másik fontos védőfelszerelés a kesztyű, egyrészt jó a folyamatos menetszél ellen, másrészt eséskor védi az ujjakat és így nem a bőrötök képezi majd a kopófelületet.
Elektromos rollerek és a KRESZ
Az elektromos rollerek jogi szabályozása meglehetősen ingoványos terület Magyarországon, a KRESZ egyszerűen nem ismer ilyen kategóriát. Jelenleg egyetlen jogszabály sem mondja ki egyértelműen, hogy pontosan milyen szabályok vonatkoznak az ilyen járművekre. Támpontként, a többi járműkategória – elektromos kerékpár vagy segédmotoros kerékpár – teljesítményadataira és a végsebességére vonatkozó korlátozásokat lehet használni ahhoz, hogy nagyjából besoroljuk valahova elektromos rollerünket. A törvényalkotók évek óta ígérik a vonatkozó jogszabályok módosítását – a Kúriának van is néhány állásfoglalása – és ezekbe az elektromos rollerek beemelését.
Navigáció telefonnal
Számtalan elektromos roller alkalmazása integrál ma már valamilyen navigációs szoftvert, jellemzően a Google Mapset. Ha ilyet akartok használni, akkor szereljetek fel a kormányra egy telefontartót. Telefonálni természetesen rolleren is veszélyes, úgy meg különösen, hogy csak egy kézzel fogjátok a kormányt. Ilyet soha ne tegyetek!
Hogyan válassz elektromos rollert?
Az elektromos roller tömege és mérete
Az egyik legfontosabb szempont a kiválasztás során a tömeg és a méret. Egy átlagos, 40 év körüli, 175 cm magas, durván 75 kilogrammos férfi tapasztalataink szerint 20-25 kilóig mozgat könnyen egy elektromos roller méretű tárgyat, rövid ideig. Ha egy lift nélküli házban laktok, akkor a második emeletre már kifejezetten kellemetlen ekkora tömeget felcipelni. Vagyis a 25 kilónál nehezebb rollerek inkább garázslakók vagy legalábbis érdemes őket a pincében tartanotok. Napi ingázós, lépcsőn felszaladós rollernek a 15 kilogramm alatti típusokat javasoljuk.
A másik, a tulajdonos tömege. A rollerek terhelhetőségénél megadott szám – például 120 kilogramm – mindig a vázra vonatkozik, nyugalmi helyzetben. Vagyis, ez nem jelenti azt, hogy egy 300 W-os roller egy 100 kilós személyt megfelelő dinamikával mozgat, és azt sem, hogy a padkáról leugratásnál ébredő terhelést elviseli a vázszerkezet.
X kiló vagyok, milyen elektromos rollert vegyek?
Ahogyan feljebb írtuk, a rollerek terhelési adatait a vázra adják meg, de az, hogy mekkora tömeget képesek mozgatni, igazából a motor(ok) teljesítménye határozza meg. Ökölszabály szerint:
- 300 W elég nagyjából 60 kilogrammig, sík úton, enyhe emelkedőn.
- 300 W elég nagyjából 80 kilogrammig, sík úton.
- 500 W elég nagyjából 80 kilogrammig, sík úton, enyhe emelkedőn.
- 1000 W elég nagyjából 100 kilogrammig, sík úton, és 80 kilogrammig, sík úton és közepes emelkedőn.
- 2×1000 W szinte mindenre elég, a kétmotoros modellek remek hegymászók.
Ne felejtsétek el beleszámolni a cipelt extrákat – védőfelszerelések, hátizsákban és tárolókban lévő cuccok – is a mozgatott össztömegbe. Általános tapasztalat, hogy kezdőknek az 1000 W nagyon soknak tűnik, 2000 W pedig jellemzően mindenkinek elég. Ettől még a piacon találhatók ennél sokkal erősebb modellek is.
Napi ingázásra vagy túrázásra
Tapasztalataink szerint a legtöbb elektromos rollert vásárló személy közlekedési tárgynak használja a kétkerekűt, vagyis napi ingázáshoz. Ez azt jelenti, hogy minden nap 5-10 kilométert tesznek meg azonos útvonalon, például a munkahelyük és a lakóhelyük között. Ha az út sík, akkor erre tulajdonképpen majdnem bármilyen pálcikaroller alkalmas.
Amennyiben ennél nagyobb távról vagy durvább terepről van szó, érdemes vagy egy megnövelt hatótávú modellt, vagy pedig egy komolyabb, lengéscsillapítással is felvértezett rollert választani.
Elektromos rollert aszfaltra vagy terepre
Sok gyártó targetálja az elektromos rollereit terepre. Ez azt jelenti, hogy bütykös terepgumival és nagy hasmagassággal érkeznek, nehogy elakadjanak egy kiálló tereptárgyban. Az ilyen scooterek esetében szinte kötelező az első-hátsó lengéscsillapító. Valójában viszont a felhasználók az esetek nagy többségében aszfalton hajtják a gépeiket, amire a tereprollerek is alkalmasak, ilyenkor érdemes rájuk dobni valamilyen más, nem túl bütykös, de jó minőségű gumiabroncsot.
Elektromos roller felnőttnek vagy gyereknek
Bár a felnőttek magasságkülönbsége is nagy tartományban szórhat, a gyerekeknek az alacsony magasságuk miatt ebből a szempontból még rosszabb. Számtalan modell kormánymagasságát nem lehet állítani vagy ha igen, akkor sem lehet kellően alacsony állásba húzni, ami ideális esetben nagyjából a has magasságát jelenti.
A második fontos dolog a fellépő – a dekni – magassága és szélessége. Minél magasabb az elektromos roller, annál jobban be kell dönteni a testet és annál nehezebb azt megtartani álló helyzetben. A kisebb méretű lábak ráadásul egy rövidebb fellépőn is könnyebben elférnek, amik esetleg már kényelmetlenek lennének egy felnőttnek.
A roller tömege egy gyerek esetében hatványozottan fontos, hiszen egy kevésbé terhelhető testnek kell megbirkóznia a jármű tehetetlenségével, cserébe az elektromos roller jobban gyorsul, illetve könnyebben mozgat egy gyerek méretű sofőrt.
Az elektromos roller hatótávja
Tapasztalataink szerint sokszor túlbecsülik a vásárlók az elektromos rollerek hatótávját, amit számtalan tényező – hőmérséklet, a használó tömege, az út meredeksége, a sebesség, és így tovább – befolyásol. A gyári adatok mindig optimális körülményeket és jellemzően 50-60 kilós sofőröket vesznek alapul, 15-25 km/h-s végsebesség mellett. Ökölszabály az, hogy a gyári érték 70-80%-ával érdemes számolni, de ha folyamatosan nyélgázon közlekedtek egy erős elektromos rollerrel, akkor a katalógusadat meg is feleződhet.
A KERS, vagyis az elektromotor által fékezéskor visszanyert energia összességében olyan nagyon sokat nem számít, maximum 10-15%-kal tudja kitolni a hatótávot, átlagos körülmények között.
Érdemes továbbá azt is tudni, hogy az akkumulátor a roller egyik legnehezebb része, tehát minél nagyobb a telep, annál nagyobb tömegre számíthattok. Minél nagyobb a tömeg, annál többet fogyaszt majd az elektromos roller, illetve annál több energia – erősebb motor – kell a felgyorsításához, ami tulajdonképpen így egy ördögi kört alkot.
Az elektromos roller töltése
Minél nagyobb a hatótávja egy elektromos rollernek, annál nagyobb az akku feszültsége vagy kapacitása, vagyis annál tovább fogjátok tölteni. Az olcsóbb modellek átlagos töltési ideje 4-6, a megnövelt kapacitásúaké 8-9 óra is lehet, míg a komolyabb kétkerekűek esetében ez akár 10-11-re is felmehet.
Jellemzően egy széria modelljeit ugyanolyan teljesítményű töltővel szállítják. A különbséget olcsóbb és drágább rollerek között általában ott is tetten érhetitek, hogy egy rendszer hány voltos töltőt használ. Mivel magasabb feszültség mellett kevesebb áram kell ugyanazon munka elvégzéséhez, ezért a komolyabb elektromos rollereket általában magasabb feszültségen hajtják, így a töltőik is magasabb feszen töltenek.
Vannak olyan modellek, amik dual chargeresek, vagyis egyszerre két töltőt is rádughattok a gyorsabb töltés érdekében, ezek szinte mindig feltöltik egy alvásciklus alatt szeretett járgányotokat.
Az elektromos roller végsebessége
Az elektromos rollerek végsebessége elsősorban a motor teljesítményétől, másodsorban a megmozgatott tömegtől függ. A nagyobb hatótávú rollerek szinte mindig nagyobb végsebességre képesek, egyszerűen azért, mert 60 kilométert 20 km/h-val megtenni igazi kínszenvedés lenne. A végsebességre is igaz az, amit a hatótávnál írtunk: a legtöbb elektromos roller vagy nem tudja a leírásában megjelölt végsebességet vagy viszonylag nehezen éri el azt.
Az Európai Unió szabályozása miatt számtalan elektromos roller végsebességét korlátozzák 25 km/h-ban. Ez nem jelenti azt, hogy ezek a járművek nem tudnak többet, csak valamilyen elektronikus vagy szoftveres megoldással limitálják azt. Ez a legtöbb esetben egyszerűen, a szervizmenüből kikapcsolható. Ettől még a járművek lejtőn könnyedén fel tudnak gyorsulni a limit fölé is, illetve a nem EU-s elektromos rollerek esetében a korlátozás sokszor nem is aktív. Nagy sebességért mindig a hatótávot áldozzátok fel, hiszen ilyenkor a járművek sokkal többet fogyasztanak.
Összecsukható vagy fix
Általában a pálcikarollerekre vagy a nem túl nagy méretű kétkerekűekre igaz, hogy egyes részeik le- vagy összecsukhatók. Általában a kormányoszlopot lehet lehajtani, de egyes modelleknél a markolatok is behajthatók. Ezek minden esetben a könnyebb szállíthatóságot célozzák. Egy bizonyos tömeg – nagyjából 30 kilogramm – felett a funkció okafogyottá válik, ráadásul itt az erőhatások is sokkal nagyobbak, így a rollerek kormányoszlopa és markolata fix.
Ülni vagy állni jobb az elektromos rolleren
A legtöbb elektromos rollert úgy tervezik, hogy a használójuk állni fog rajta. Vannak olyan modellek, amelyek fellépőjén kialakítanak az ülés fogadására alkalmas gyorskioldós zárat – ilyenkor sokszor az ülés az alapcsomag része -, de ezek jellemzően félmegoldások és nem igazán jó velük így haladni, cserébe az ülések eltávolíthatók.
Léteznek olyan kétkerekűek is, ahol a csőváz kialakítása olyan, hogy alapból tud fogadni egy ülést és direkt ilyen felhasználásra is tervezték, ezek tipikusan a boltig és vissza ingázásra kitalált elektromos rollerek, de ezekből a variánsokból van kevesebb.
Egy- vagy kétmotoros elektromos roller
Az elektromos rollereket alapvetően egy motorral szokták szerelni. A pálcikarollerek esetében általában elöl van a hajtás, míg a nagyobbaknál inkább hátul, de ez a szabály nincsen kőbe vésve. Ha hátul van a hajtás, akkor a roller jobban mászik emelkedőket, illetve a kormányzott keréken nem ébred hajtási befolyás, amit például ugratásnál vagy csúszós felület esetén nehezebb kezelni.
Az erősebb modellek – 1000 W felett – viszont jellemzően két, azonos teljesítményű motort kapnak, amik külön kapcsolhatók, és aminek több hozadéka is van. Jobban tapadnak, illetve sokkal jobban bírják a hegymenetet, mint szimplamotoros testvéreik.
Mivel itt két motorvezérlő van, és két különálló kábelen folyik az áram, ezért ezeket általában kevésbé terheli egy-egy motor, cserébe némileg több alkatrésszel kell számolnotok. A kétmotoros elektromos rollerek esetében elöl is van hajtási befolyás, így jobban oda kell figyelni a használatuknál. Nyilván a több alkatrész hozadéka a magasabb ár.
Az elektromos rollerek fékrendszere
A legolcsóbb és legkisebb elektromos rollereket a legtöbb esetben elöl motorfékkel, míg hátul taposófékkel szerelik. Ez nem jelent mást, mint hogy a motor ellenállását energiavisszanyerésre használják fel, a sárhányóra pedig ráléphettek, ami mechanikailag rászorul a tömör kerékre és dörzsölve lassítja azt, ezt szokták mechanikus vagy taposós féknek hívni.
Eggyel komolyabb a dobfék, ami egy majdnem karbantartásmentes megoldás, itt a fékpofa nem kívülről, hanem belülről préselődik az agyhoz. Örök élet, meg egy nap, ahogy mondani szokták. Sok esetben kombinálják ezt is motorfékkel.
Az igazi azonban a tárcsafék, ahol egy fékpofa egy fém tárcsára préseli a betétet, a komolyabb elektromos rollereken ebből van egy elöl és egy hátul. Működési szempontból lehet bowdenes vagy hidraulikus, utóbbinál a fékerőt fékfolyadék segítségével fejtik ki, illetve a fékdugattyúk számát is meg szokták növelni a komolyabb hatás elérése végett. Ez a megoldás fejti ki a legnagyobb fékező erőt, de ez a legdrágább technológia is.
Az elektromos rollerek kerékmérete és gumiabroncsa
Az elektromos rollerek kényelmének egyik legmeghatározóbb eleme a kerék mérete és a ráfeszített gumiabroncs típusa, kezdjük az előbbivel.
Kerékméret
Leszámítva az igazán pici gyerekrollereket, 7-8 colnál kisebb kerékkel nem nagyon lehet találkozni. Ennek elsődlegesen kényelmi okai vannak, a nagyobb kerék kevésbé ráz és jobban viseli az úthibákat is. 8 és 10 col között ég és föld a különbség, de vannak már ennél nagyobb gumiátmérővel – itt ugyanis ezt jelölik, nem a felni méretét – rendelkező modellek is. Az 50 köbcentis robogók kereke jellemzően 10-11 col, ezt érdemes referenciaként használni, arra, hogy nagyjából mit lehet érezni egy elektromos rolleren.
A gumiabroncs típusa
Gumiabroncsok esetében alapvetően két fő jellemzőt különböztetünk meg: a mintázatot és az anyag típusát. A mintázat tekintetében két csoportra oszlanak a gumik: aszfaltra és terepre való. Terepgumival is lehet aszfalton menni, de az zajos lesz és kevésbé tapad, vagyis elkapar a roller és nehezebben is áll meg. Ugyanez fordítva is igaz: az „utcai” gumi terepen nem fog eléggé kapaszkodni.
Ami az elektromos rollerek gumiabroncsainak anyaghasználatát illeti, az olcsóbb járműveken találkozhattok tömör gumival, amire talán helyesebb lenne a műanyagot használni. Ezek általában méhsejtrácsos megoldások, amik nem kapnak defektet, cserébe el tudnak repedni és ezek is kopnak és legalább ráznak is mint a szekér. Viszont taposóféket csak ilyennel lehet társítani.
A felfújható gumiabroncsok sokkal kényelmesebbek, cserébe néha defektet kapnak. Hogy ez mennyire jellemző, azt sok minden meghatározza, lehet a véletlen műve – szögbe vagy üvegszilánkba hajtotok -, felhasználói hiba, mikor nem fújjátok megfelelő nyomásértékre a kereket, de fakadhat elhasználódásból is. Vannak defekttűrő megoldások, amikor a gumiköpeny belső falát zselé szerű anyaggal vonják be, ami a kisebb lyukakat képes eltömíteni.
Az elektromos rollerek lengéscsillapítása
A kényelem másik nagyon fontos eleme, hogy az elektromos rolleretek rendelkezik-e valamilyen lengéscsillapítással. Az első rugós tag vagy teleszkóp a jellemzőbb, de a páros sem ritka. Több verziót is megkülönböztetnek, de a legtöbben vagy tekercsrugók tompítanak vagy valamilyen hidraulikus – tehát folyadékkal, jellemzően olajjal töltött – gátlók dolgoznak.
A rugós megoldás az olcsóbb, de hátránya, hogy bele tud menni a kosz, illetve elkezdenek korrodálódni az alkatrészek, ilyenkor idegesítő, nyekergő hangot hallatnak. A komolyabb lengéscsillapítók fixre zárhatók, illetve a keménységük állítható, ez az aszfaltról terepre váltásnál lehet fontos.
Elektromos rollerek lámpái
Rollerlámpa témában elképesztő kreálmányokat láttam, de az a jellemző, hogy az olcsóbb darabok meglehetősen hitványak. Szerencsére a legtöbb kormányvason van elég hely felszerelni valamilyen pótlólagos megoldást, ide bármilyen bringalámpa megteszi. Hátul általában mindegyiken van egy klasszikus piros fényforrás, a legtöbb fékezésre vagy erősebben világít vagy villogni kezd. Ezeken túl szoktak a kétkerekű különböző részeire fényvisszaverő csíkokat is ragasztani, amit a biztonság kedvéért érdemes lehet a ruházatotokon megtalálhatókkal kiegészíteni.
A komolyabb elektromos rollereken a fellépőbe, a markolatok végére vagy a kormánycső oldalára szerelnek indexet is, de ezek nagyon sokszor nem megfelelőek. Vagy nem törvény által előírt színűek vagy csak simán nem látszanak eléggé, ezért aki a forgalomban akar közlekedni, az mindenképpen konzultáljon egy szervizzel, hogy milyen pótlólagos megoldások szerelhetők fel.
Vannak továbbá mindenféle extrémitások lámpa témában, láttunk már elektromos rolleren programozható LED sorokat, kormányoszlopra szerelt fényhidat és hidraulikusan emelhető és süllyeszthető reflektorokat is. Ezek esztétikai értéke sok esetben megkérdőjelezhető, de a teljesítményük általában nem, és látni és látszani egy kifejezetten fontos dolog.
Tárolók minden mennyiségben
Néhány elektromos rolleren gyárilag kialakítanak a kerékpárokhoz hasonló módon szállítódobozokat. Ez lehet kormánytáska vagy zárható doboz a roller hátulján, vagy egyéb tárolási megoldás. Szinte az összes kiváltható egy jó hátizsákkal, ez viszont esésnél okozhat gondokat.
Elektromos rollerek applikációi
A Ninebot és a Xiaomi cégek hozták divatba a BT kapcsolaton keresztül párosítható rollereket, aminek a másik oldalán egy telefonra letölthető applikáció áll. Ezek lényege, hogy mindenféle menetadat nézegetésén túl a funkciókat is ki-be lehet kapcsolgatni, így nem kell a szervizmenü kódjaival hadakoznotok. A teljesség igénye nélkül néhány beállítás:
- tempomat
- egyből elinduljon-e a roller vagy be kelljen-e lökni
- sebességlimit
- feszültséglimit
- az energiavisszanyerés erőssége
- integrált navigáció
- lopásgátlás (sípol, villog, akadályozza a haladást)
- lámpák ki- és bekapcsolása
Gyakran Ismételt kérdések
Milyen elektromos rollert vegyek?
Kezdjük egy klasszikussal, ez a kérdés hangzik el a leggyakrabban. Arra a kérdésre válaszolni, hogy melyik elektromos roller a legjobb, szinte lehetetlen, de az ökölszabály az, hogy mindig a céljaidhoz és a felhasználáshoz kell igazítani a paramétereket, és ez alapján kell választani. Van, akinek több járgánya is van, napi ingázásra, rolleres túrára, terepre, a gyereknek, a feleségnek, a férjnek stb. Bár tökéletes választ nem lehet adni a kérdésre, néhány támponttal azért szolgálhatunk:
- Ha hegyen laksz, kétmotorosat vegyél.
- Ha hordozni akarod az elektromos rollert, de nem kertesházban élsz, vagy nincs garázsod, ne vegyél a testtömeged harmadánál nehezebb járművet.
- Ha csak egy közlekedőedényt szeretnél, és a téma nem érdekel mélyebben, vegyél egy Xiaomi Mi Electric Scootert.
- Vidéki boltbajárósnak, meg a „telekre” jók az ülős megoldások is.
- Terepre olyat vegyél, aminek normális a lengéscsillapítása.
- Nagyobb távokon – 20 km felett – ingázásra erős, hátsókerekes vagy kétmotoros rollert vegyél.
- Az applikáció egy túlértékelt funkció
Elektromos roller revíziók: betegágyból megbízhatót – Kugoo Kirin G3
Ahogyan az autóknál is van ráncfelvarrás és folyamatos hibajavítás, úgy az elektromos rollerek esetében is. Egyes modelleknek olyan sok revíziója volt az évek során, hogy az újabb variánsok néha sokkal megbízhatóbbak, mint az évekkel ezelőtti példányaik. Tipikus példa a Xiaomi Mi Electric Scooter, ahol folyamatosan, generációról generációra szinte mindent kijavított a gyártó.
A korábban Kugoo G3, később Kugoo Kirin G3, majd mostanában Kukirin G3 néven forgalmazott elektromos roller valószínűleg a legjobb példa arra, hogyan lett egy betegágyból egy egészen elfogadható kétkerekű. Eleinte 10-ből 8! volt használhatatlan, mostanra ez a hibaarány drasztikusan lecsökkent, egy csomó alkatrészt megváltoztattak rajta, és egy egész jó járgányt hoztak össze a mérnökök. Pechje, hogy a Kukirin G2 modellek még a Kukirin G3-nál is jobbak. A tanulság: mindig járjatok utána, hogy egy e-rollernek volt-e több verziója, és amit meg akartok vásárolni, az melyik.
Mennyire drága az elektromos roller üzemeltetése?
A kérdés általában arra szokott vonatkozni, hogy mennyibe kerül feltölteni egy elektromos rollert. Erre a válasz viszonylag egyszerű, amennyibe 1 kW áram kerül ott, ahol laktok. Az áram árát feltüntetik a közüzemi számlán. Ez Budapesten 37 Ft/kWh, nappali, lakossági áram árral számolva, vagyis még a nagyobb elektromos rollereket is 40 Ft alatt fel lehet tölteni, a kisebbeket meg ennek fele, harmada áron. A szerkesztőségben van egy elektromos unicikli, amit 5 éve használunk és 7000 kilométert mentünk vele, ennek egy feltöltése – 336 Wh – durván 12-13 forintba kerül. Az akku által végzett munkát úgy tudjátok kiszámolni, hogy megszorozzátok a feszültséget a kapacitással. Például: 48 V*10 Ah-val= 480 Wh, amit durván 18-20 Ft feltölteni a 37 Ft/kWh árazás mellett.
A többi költséget az alkatrészek és a munkadíj teszik ki. Ami meglepően drága tud lenni, az a gumicsere. Egyes modellekről eléggé nehéz leszedni – főleg, ha tömör – a gumit, illetve egy komolyabb gumiabroncs darabja nagyobb méretben 20-30 000 Ft is lehet. Ez a cserével együtt 30-40 000 Ft, szóval egy defekt tud szívás lenni. Ha nem farolgatsz sokat és nem kapsz defektet, akkor a gumik élettartama ezer kilométerekben mérhető.
A másik a fékbetét és tárcsa cseréjének ára, itt iszonyatosan nagy lehet a szórás. Ha az általában nem túl jó gyári alkatrészeket rakjátok vissza, akkor ez olcsóbban megúszható, ha át is akarjátok építeni pl. Zoom vagy Magura szettre, akkor gyorsan elkezdenek pörögni a tízezrek. A többi javítás ára pedig meglehetősen speciális, érdemes a Roll-Base szervizben érdeklődni ez ügyben.
Tényleg kigyulladnak az elektromos rollerek?
A neten számtalan elrettentő videó van, de ilyet találhatsz power bank, drón és telefon témában is, de nyilván arról nincsenek képsorok, amikor nem történik semmi. Több mint 6 éve van a szerkesztőség közvetlen ismertségi körében több tucat elektromos jármű – roller, elektromos bicikli, egykerekű – és még egy sem gyulladt ki. Ha betartasz néhány alapvető szabályt, akkor nagyon kis eséllyel történik ilyesmi. Ne piszkáljátok, ne ütögessétek, ne üssétek át, ne melegítsétek, ne tegyétek ki nagy hőnek az akkumulátort, ne töltsétek túl és lehetőleg felügyelet mellett töltsetek. Ha nem vagytok hozzáértők, akkor a javítási munkákat hagyjátok meg a szervizeknek.
Kiváltható-e az 50 köbcentis robogó az elektromos rollerrel?
Igen is, meg nem is. Árban összemérhetők, egy használt Honda Dio/Yamaha Jog árért már egész jó elektromos rollereket lehet kapni, egy új robogó áráért meg pláne. Tárolóhelyben szerintem a robogók jobbak, menetteljesítményben, kerékméretben – 10-11 col – pedig hasonlóak. Az „üzemanyag” az elektromos roller esetében olcsóbb, a hosszabb távú üzemeltetés költsége már kérdésesebb, de rengeteg a hasonlóság a két jármű között. Ráadásul nagy a keresztfelhasználók tömege is, sokan rollereznek, robogóznak és autóznak is.
Kell-e jogosítvány az elektromos rollerhez?
Jogszabály szerint 300 W teljesítményig elektromos kerékpárnak minősül minden olyan jármű, ami nem gázadásra indul meg. Az elektromos rollereket viszont nem lehet besorolni az elektromos kerékpárok közé, a KRESZ nem definiál ilyen járműosztályt, itt valójában egy jogszabályi hézagról van szó. Ha csak a teljesítményét nézzük, 300 W fölötti teljesítménnyel rendelkező, erőgép hajtotta járművek segédmotoros kerékpárnak minősülnek, amiket csak bukósisakkal, vezetői engedéllyel és kötelező felelősségbiztosítással lehet vezetni.
A gyakorlat viszont azt mutatja, hogy a hatóságok az esetek döntő többségében elnézők az elektromos rollert használókkal, mindaddig, amíg azok betartják az alapvető együttélés és a KRESZ szabályait (minket legalábbis az elmúlt 7-8 évben még sosem vegzáltak amiatt, hogy valamilyen elektromos járművel, a szabályokat betartva közlekedtünk).
Tuningolhatók-e az elektromos rollerek?
Igen. A legjellemzőbb tuningok az alábbiak:
- nagyobb és jobb hatásfokú fékek
- megnövelt akkumulátor kapacitás (például kormányra szerelt kiegészítő táskás akkuval)
- különböző fények és indexek
- kormányátépítések
- jobb gumiabroncsok
Érdemes-e alkatrészekből építeni elektromos rollert?
Az ismerttségi körünkben több olyan ember is van, aki már épített alkatrészekből elektromos rollert. Szakértelem hiányában viszont inkább azt javasoljuk, hogy kész modelleket vásároljatok, és ha valami ezeken nem tetszik, azokat a részegységeket szervizben cseréltessétek.
Miért mennek egy csomóan a biciklisávban elektromos rollerrel?
Mivel az elektromos rollerek jogszabályi besorolása tisztázatlan, és járdán, a járókelők között meglehetősen veszélyes velük haladni, ezért jobb híján a kisebb teljesítményű rollerek ide kényszerülnek. A forgalomban, a sokkal nagyobb járművek között a legtöbb ilyennek ugyanúgy nincs helye a kis kerékméret, az alacsony teljesítmény, a lassú sebesség és még ezer más dolog miatt. Vannak persze olyan modellek, amikkel gond nélkül lehet(ne) a forgalomban közlekedni, mint egy motorral, ha azokat előtte megfelelően felkészítik – például indexet szerelnek rájuk -, de ennek megint jogszabályi problémái akadnak.
Hegyen lakom, felmegy oda is az elektromos roller?
Alapvetően minden jármű műszaki leírásban van emelkedőmászó képesség, fokban kifejezve, de ezeket nagyon nem kell komolyan venni. A kétmotoros megoldások sokkal jobbak hegymenetben, jobban terhelhetők, két kisebb motor hőelvezetése is jobb, mint egy nagyé és a motorkábelek is jobban bírják. Ha egymotoros elektromos rollert választotok, a hátsókerekesek jobban le tudják tenni az erejüket az emelkedőn. 1000 W alatti motorteljesítménnyel szerelt, nem kétmotoros rollereket nem javaslunk tartós hegymenetre.
Melyik a legjobb gyerek elektromos roller?
A képlet viszonylag egyszerű: minél könnyebb legyen cipelni az elektromos rollert. Kis tömegű sofőröket még a 250-300 W motorteljesítményű kétkerekűek is kellő dinamikával mozgatnak. A tuti tipp a Xiaomi Mi Scooter Essential vagy a Xiaomi Mi Scooter 4 Go, mindkettő olcsó és megbízható jármű, ideális tanulós elektromos roller.
Használhatnak-e ketten egy elektromos rollert?
Nem, vagy csak nagyon ritkán. Alapvetően szinten minden elektromos rollert egy személyre terveznek, több fő szállítása fölöslegesen veszélyessé teszi a használatot. Vannak speciális modellek, amin viszont alakítanak ki egy második, ülős helyet, de ezek inkább már elektromos biciklik, mint rollerek.
Lehet-e ittasan rollerezni?
A Kúria döntése alapján, minden erőgép által hajtott jármű, így az elektromos roller esetében is tilos ittasan vezetni.
Mennyi ideig bírja az elektromos roller akkumulátora?
A gyártók sokszor adnak meg töltési ciklusszámot, ami általában azt jelenti, hogy eddig a feltöltés számig megőrzi az akkumulátor a kapacitásának a 80%-át. Mindazonáltal szervizben az akkumulátor cserélhető.
Kell-e bukósisakot viselni elektromos rollerezés közben?
Hivatalosan a segédmotoros kerékpárok használata közben kell bukósisakot viselni, így a kérdés az, hogy az elektromos roller minek minősül, ami jelenleg nem egyértelmű. Mi azt javasoljuk, hogy viseljetek sisakot az egyszerűség kedvéért, de az egyéb védőfelszerelések használata is ajánlott.
Szükség van-e kötelező felelőségbiztosításra elektromos roller használata esetében?
Ugyanaz vonatkozik erre a kérdésre is, mint az előzőre. Amennyiben az elektromos roller segédmotoros kerékpárnak minősül, akkor igen. Gyakorlati tapasztalatunk az, hogy mivel az elektromos rollerrel okozott kárt egyébként is meg kell téríteni, ezért érdemes rákérdezni valamelyik biztosítónál, hajlandók-e kötni ilyesmit elektromos rollerre vagy sem. Lakásbiztosítás mellé pedig viszonylag olcsón – évi pár ezer forintért – lehet kérni felelősségbiztosítást is, de itt is meg kell tudni, hogy elektromos járművekkel okozott kárt térítenek-e belőle.
Lehet-e elektromos rolleren akkumulátort cserélni?
A legtöbb elektromos roller esetében csak megbontással, de lehet. Vannak modellek, amelyiknek a fellépője gyárilag nyitható, és az akkumulátortartót is úgy alakítják ki, hogy a telep egyszerűen eltávolítható legyen.
Miért kevesebb az elektromos rollerem hatótávja a gyári értéknél?
Az elektromos rollerek hatótávját a gyártó saját tesztpályáján, ideális tesztkörülmények között állapítja meg. Mi jelent ez? Azt, hogy:
- teljesen sík úton
- ideális hőmérséklet mellett
- kis tömegű (sokszor 50-60 kilós) személlyel
- tökéletes akkumulátor állapot és 100%-os feltöltöttség mellett
- teljesen konstans, alacsony sebességgel mérve, fékezések és gyorsítások nélkül
határozzák meg a hatótávot. Ha bármelyik körülmény egy kicsit is eltér, akkor máris alacsonyabb hatótáv értékeket fogtok kapni. Tapasztalataink szerint nagyon függ a hatótáv a vezetési habitustól, de ökölszabályként érdemes a gyári hatótáv 70-80%-ával számolni.
Miért lassabb az elektromos rollerem annál, mint amit a gyártó állít?
Hasonlóan az előző kérdésekben tárgyaltakhoz, ezt is ideális körülmények között mérik. Ha ezektől bármelyik paraméter eltér, akkor máris alacsonyabb végsebességet fogtok tapasztalni. Jellemzően a különbség 10%-on belül marad, tehát egy 50 km/h végsebességű elektromos roller is megfutja a 45 km/h-t.
Vannak rollerek, amik sokkal többet is tudnának, de valamilyen szoftveres vagy elektronikai tiltást iktatott be a gyártó. Ezek kikapcsolásával akár magasabb is lehet a végsebesség a gyártó által állítottnál.
Megjavítják a külföldön vásárolt elektromos rolleremet itthon? Ha igen, hol?
A válasz az, hogy igen, ha van hozzá alkatrész. Ezért hoztuk létre az elektromos roller tesztjeink végén a „Szerviztapasztalatok” szekciót. Nyilván vannak olyan esetek, amikor gazdaságilag nem éri meg a jármű javítása, például egy vízkár esetében a teljes elektronikát jó eséllyel nem érdemes kicserélni. Érdemes a Roll-Base szervizben érdeklődni a javításokkal kapcsolatban.
Számít az elektromos roller márkája?
Igen is, meg nem is. Általában a nagyobb nevű gyártók jobb és tartósabb anyagokkal dolgoznak, cserébe a modelljeik drágábbak. Viszont az önmagában nem igaz, hogy azért, mert egy elektromos roller olcsó, nem lehet jó – lásd Xiaomi Mi Electric Scooterek -, illetve korábban rossz hírű márkák is tudnak látványos minőségi javuláson átmenni, ilyen a Kukirin.
Sok elektromos rollert több néven is forgalmaznak, white label termékként, ilyenkor ugyanazt a járművet egy másik néven, esetleg dizájnnal látják el. Érdemes utánanézni, hogy melyek ezek, illetve milyen alkatrészekből állnak.
Melyek a legjobb elektromos roller márkák?
Nehéz arra a kérdésre választ adni, hogy melyek legjobb elektromos roller márkák, mert nehéz definiálni, hogy ezt mi alapján kell eldönteni. Alapvetően kettéválasztanám a kérdést két kategóriára. A magyar kereseti viszonyok között is elérhető árazású rollermárkák közül a Xiaomi csoporthoz – Mi és Navee rollerek – és a Ninebot/Segway márkához köthető rollerek számítanak megbízhatónak és jónak, de itt is vannak kivételek, például a Mi 4 Ultra. A Kukirin – volt Kugoo és Kugoo Kirin cég – újabb és drágább modelljei szintén kiváló ár/érték aránnyal rendelkeznek.
Ha pedig az elektromos roller ára lényegtelen – 500 000 Ft fölött -, hirtelen iszonyatosan nagy, minőségi választékba lehet belefutni. A Kaabo, a Weped, a Dualtron, az Inokim, a Nami, de az egyekerekűiről ismert Inmotion cég is gyárt kiváló modelleket.
Ha esetleg valamelyik kérdésedet nem találtad meg a GY.I.K.-ben, vagy nem volt egyértelmű válaszunk, akkor keress minket az oldalon feltüntetett elérhetőségeink egyikén, vagy a Facebookon. Legjobb tudásunk szerint igyekszünk válaszolni minden elektromos rollerrel kapcsolatban felmerülő kérdésre!