Salomon Speedcross 4 CS Aliexpressről?
Egy tanulságos történet
Az elmúlt egy évben elég jól feltérképeztem a kínai cipőpiacot, és sok gyöngyszemet találtam sport, mindennapi és futócipő témában a Li-Ning, a Peak, a Camel vagy éppen a Freetie termékei között. Azonban nem minden arany, ami fénylik, a túrázós/terepfutós témára továbbiakban sem volt megoldásom. Aztán ráakadtam egy boltra, amely állításuk szerint „Authorized Salomon seller”, és nagyjából az itthoni ár egyharmadáért kínálnak mindenféle csukát. Itt azért már sejtettem, hogy van némi kamu a dologban, de kalandvágyból rendeltem egyet. Ismeritek a vadász és a medve meséjét? Tanulságos történet következik.
Rendelés előtt dobtam egy levelet a shopnak, mert egyrészt érdekelt, normálisan beszélnek-e angolul – ha nem, az szintén intő jel -, másrészt pedig le akartam íratni velük, hogy ők hivatalos eladók. Jött is a válasz, idézem szó szerint: „Dear customer, We are officially authorized store and the quality of our shoes is guaranteed, If you have any questions, please contact us anytime.”. Mindezt négyszer egymás után, akkor is, ha nem ezt kérdeztem. Nem baj, leírtátok, erre fogok hivatkozni, ha gond lesz.
Galéria
Még egy dolgot érdemes megnéznetek, ez pedig a postai szolgáltatás, ebből is elég sok minden kiderül, többek között az is, hogy honnan érkezik a termék. A kosárba tétel után látszanak az ilyen adatok, itt a 4PXES_ESPOST_EU felirat volt látható, felül pedig egy spanyol zászló, ami megtévesztő módon arra utalt, hogy a termék az EU-n belül fog mozogni. Ekkor már nagyon az volt az érzésem, hogy ez egy orbitális kamu, de úgy voltam vele, hogy kalandvágyból felülök a ”sz@p@rollerre”, és rendelek egy cipőt, úgysem volt még ilyen teszt a Rendeljkínait hasábjain. Az ügy arra is remek lehetőséget adott, hogy teszteljük az Aliexpress problémamegoldó készségét, így szinte már csak a társadalmi hasznossága miatt is megérte a kísérlet.
A cipő végül tényleg gyorsan – valamivel kevesebb, mint 2 hét alatt – megérkezett, de az eladó szerint a kínai raktárból, így jött az újabb üzi: „wait patiently”. Megkaptam a terméket, természetesen nem a Magyar Posta hozta ki, hanem én észrevettem a követési számból, hogy megjött. Doboza nem volt, ez önmagában még nem jelent semmit, ennek logisztikai okai vannak. A Li-Ning is így küldi a cipőket, csak ők a cipőfűző lyukra akasztanak egy damilt 5 papírral, ami igazolja az eredetet, leírja cégtörténetet, megköszöni a vételt „ésígytovább”, illetve mindig kaptok mellé ajándékot, hordzsák, láberősítő gumiszalag vagy sámfa formájában.
Galéria
- a sarokrész oldalán eltérő a bordázat
- a sarokrészen a felső és az alsó résznél a ragasztás nem teljesen jó, eláll az anyag
- oldalt a cipő belső részén a varrás és a ragasztott rész között van egy rés, ahol alá tudtok nyúlni az oldalfalnak, ezt a Salomon gyárilag összedolgozza
- a cipők talprészének belső élén, ahol fordul az orr rész, van egy kitüremkedés, nem sikerült az anyagot tökéletesen meghajlítani
- az Ortholite betét sarokrészén a ragasztás nagyon könnyen engedett, simán fel tudtam szedni, minimális erő kifejtésével
Ezt leszámítva nem találtam semmit, felvéve tökéletesen kényelmes, ugyanolyan érzetet nyújt, mint a korábbi cipőm, amiben letoltam 900 km-nyi Kék Túrát. Egy laikus nem tudná megmondani, hogy ez hamis, annyira jó a minősége, megtévesztő a hasonlóság.
Az eladó állította, hogy a cipő eredeti, az Ali vitarendező „bizottsága” pedig tőlem kért 3 napon belül, a gyártó által kiállított, hivatalos bizonyítékot arra, hogy a termék hamis. Ugyanis az adatlap kitöltésénél benyomtam a „defective” és a „counterfeit goods” lehetőségeket is, vagyis hogy nemcsak hibás az áru, de hamis is. Nyilván ilyet senki nem tud mutatni nekik ilyen rövid időn belül, és nekem sem sikerült, így taktikát váltottam, és rámentem az 50% refundra, visszaküldés nélkül. Itt fontos, hogy ragaszkodni kell ahhoz, hogy nem külditek vissza a cipőt, hiszen az annyiba kerülne – mind pénzben, mind időben –, hogy totálisan veszteségbe fordítaná az egész ügyletet, még akkor is, ha utána teljes visszatérítést kaptok. Végül az Ali megítélte az 50%-os visszatérítést, így összességében lett egy rendkívül jó minőségű, de másolat Salomon cipőm 6500 Ft-ért.
Összességében két tanulságot szeretnék levonni a dologból: ha valami túl olcsónak néz ki, ahhoz képest, hogy normális esetben mennyibe kerülne, az jó eséllyel vagy hamis, vagy pedig elárazásról van szó. Utóbbi esetben általában el sem küldik a terméket, és refund lesz a vége. Előbbi esetben pedig nagyjából az történik, amit fent írtam. A másik fontos dolog, hogy az Aliexpress döntőbizottsága – a néha fura kéréseik ellenére is – eléggé korrekt. Idén 4 dispute-ot indítottam, és 4-ből négyszer az én javamra ítéltek. Háromszor 100% visszatérítést kaptam, a negyedik volt a fenti eset. Még akkor is nekem kedveztek, mikor jó eséllyel a Magyar Posta volt a ludas, és a rendelt cipő majd egyszer meg fog érkezni, gyakorlatilag ingyen, hiszen az árát már visszakaptam.
Azt sem szabad elfelejtenetek, hogy azok az eladók, amelyek valami-offical store/shop néven jelennek meg Aliexpressen, szinte kivétel nélkül tényleg az adott gyártót képviselik, és nagyon vigyáznak a reputációjukra, így ezektől bátran vásárolhattok. Ilyenek a nevesebb cipő gyártók boltjai – Li-Ning Offical Store, Xtep Offical Store, Onemix Offical Store stb. – megbízhatóak, de ugyanez elmondható a Xiaomi Offical Store-ra is. További támpontot adnak a visszajelzések és a képes értékelések, ha ezek száma alacsony vagy hiányzik, akkor mindig gyanakodjatok.