A magyar Kínából rendelő tájékozatlan
Többek között ez is kiderült kérdőívünkből
Nagyon sokan kitöltöttétek a legutolsó olvasói kérdőívünket, amit ezúton is köszönünk. Hasznos visszajelzést kaptunk tőletek a munkánkról és a Kínából rendeléshez való hozzáállásotokról, amit fel tudunk használni későbbi fejlődésünkhöz. A kérdőív eredményeit veletek is megosztjuk ebben a cikkben, mert nagyon tanulságos dolgok derültek ki.
A fentieket sokkal részletesebben leírtuk a Tudnivalókban, amiről szintén kiderült, hogy nagyon sokan nem ismeritek, a kitöltők 29,9%-a jelölte, hogy „azt sem tudta, hogy van ilyen”, pedig ott minden információ megtalálható, ami a biztonságos és tudatos Kínából rendeléshez szükséges. Sok energiát fektetünk bele, hogy naprakészen tartsuk és folyamatosan bővítsük, használjátok bátran! Sokan hiányoltátok a régi oldalon meglévő áfakalkulátort, csomagkövetőt és valutaváltót is. A jó hír, hogy ezek továbbra is megvannak, csak elraktuk őket az oldal jobb felső sarkában lévő kamion ikonnal előhozható eszköztárba, hogy ne zavarjanak, amikor nem kellenek. Ezt és az új oldal többi funkcióját is részleteztük ebben a cikkünkben, itt minden hasonló infót megtaláltok.
Forrás: Skitterphoto from Pexels
A garancia kérdése is sokakban kérdőjeles, ez valóban egy kicsit nehezen megfogható pontja a Kínából rendelésnek. Szinte kivétel nélkül van garancia a kínai cuccokra, amit legtöbbször pénzvisszatérítés formájában tudunk érvényesíteni. A jó hír, hogy a kínaiak sokkal nyitottabbak az ilyen megegyezésekre, mint a hazai boltok és szervizek. A másik lehetőség, hogy visszaküldjük a terméket cserére vagy javításra, ami nem a legegyszerűbb feladat, de ehhez is találtok segítséget a Tudnivalókban a Garancia résznél. Szerencsére egyre több webshopnak van európai szervizközpontja, így nem kell a Kínába visszaküldéssel vesződni, eggyel könnyebb dolgunk van.
A kérdőívünkből az is kiderült, hogy a kitöltők 66%-ának egy 10 000 Ft feletti terméke sem romlik el, és csak 8%-nak van kettő vagy annál több meghibásodása egy évben, így a garancia inkább csak elvi kérdés, a biztonságérzetünket növeli. Az is kiderült, hogy a meghibásodott termékkel rendelkező felhasználóknak csak a negyede küldi vissza a terméket javításra, ami a procedúra körülményességére vezethető vissza. Szerencsére egyre több hazai forrásból is beszerezhetők kínai termékek hazai garanciával, ami ezt a dolgot orvosolja.
A top boltok rangsorát továbbra is a Gearbest, a Banggood és az Aliexpress vezeti, az eBay népszerűsége látszólag csökkent az elmúlt évhez képest, a Geekbuying viszont sokat jött fel. Egy átlagos rendelésnél 2-10 000 Ft közötti összeget hagynak a kínai pénztárnál a magyarok, de nem ritka a magasabb összeg sem. A válaszadók 40%-a 10 és 50 ezer forint közötti összeget költ egy év alatt kínai cuccokra, ebből látszik, hogy az olcsó kütyüzés még mindig népszerű, de egyre többen vállalják be a komolyabb eszközök (telefon, porszívó, laptop, elektromos járművek) vásárlását is külföldről.
A telefon és tablet kiegészítők (tokok, kábelek, tartók, fóliák stb.) továbbra is magasan a legkeresettebb termékek közé tartoznak, de nagyon népszerűek az okostelefonok, okosórák és az autós kiegészítők is. A zseblámpák és LED világítások, okos otthon megoldások, robotporszívók, lakásdekorációs termékek szintén a Kínából szívesen vásárolt cuccok közé tartoznak, míg a túrafelszerelések, konyhai elektronikai eszközök, szépségápolási termékek és táplálékkiegészítők érthető módon inkább itthon kerülnek megvásárlásra.
A Kínából rendelés legfőbb előnye továbbra is a hazainál alacsonyabb ár és a nagy választék, illetva a „márkásakkal” megegyező minőségű termékek egyre nagyobb elterjedése. A kuponok és a PayPal által biztosított pénzvisszafizetési garancia szintén nyomós érvek a külföldi rendelés mellett.
Többen jelezték, hogy a nagyon olcsó termékekben csalódtak már, mert silány minőséget kaptak. Ezzel kapcsolatban az a tapasztalat, hogy kínaiból sem érdemes a legolcsóbbat venni, mert az tényleg a sztereotipikus „kínai” lesz, és csak szemetet termelünk vele. Ha viszont legalább egy alsó középkategóriát megcélzunk, szinte garantáltan jobb ár-érték arányú terméket kapunk, mint itthon bármikor. Az aranyszabály, hogy olcsó húsnak Kínában is híg a leve.
A kitöltők szerint a legnagyobb kockázata a Kínából rendelésnek egyértelműen a lassú és megbízhatatlan szállítás, amit a Magyar Posta elmúlt években jelentősen romló szolgáltatása is tetéz. Sok csomag elkeveredik, nem hozza ki a postás, sokszor értesítést sem hagy, heteket ülnek a csomagok a vámon. Az áfa okozta pluszköltségek is sokakat eltántorítanak a külföldi vásárlástól, de a feljebb írt megoldásokkal ez hatékonyan kikerülhető.
A kínai gari visszatartó erejét bizonyítja az is, hogy a döntő érv a hazai beszerzés mellett egyértelműen a hazai garancia és hazai szerviz, a válaszadók 80 és 45 százaléka jelölte ezeket. Emellett 55%-nak nagyon fontos a gyors szállítás is, míg a kínaihoz hasonló ár csak 36% szerint fontos, a magyar számla és ügyfélszolgálat pedig még kevésbé lényeges kérdés. A legtöbben a nagyértékű és áfahatár feletti termékek rendelésétől ódzkodnak, pedig az áfamentes szállítás és a szállítási biztosítás + PayPal fizetés kombó mellett ettől egyáltalán nem kell tartani, hiszen így garantáltan visszakapjuk a pénzünket, ha valami miatt nem érkezne meg a csomag, vagy gond lenne a termékkel. Ismeretlen gyártók portékáját, ruhákat és egyéb méretezésre érzékeny cuccokat szintén nem szívesen vesznek olvasóink Kínából. Kiderült továbbá, hogy a kintihez hasonló árú, ismert hazai alternatívával rendelkező termékek szintén inkább a magyar boltokból kerülnek a vásárlókhoz.
A kérdőívben magunkról is kérdeztünk, és nagyon pozitív visszajelzést kaptunk tőletek, ezek szerint jó úton haladunk. Nagyon sok kedves megjegyzést, bátorítást, köszönetet küldtetek, nagyon jól esett olvasni ezeket a sorokat, és sok kulturált kritikát is kaptunk, amik mentén ki tudjuk taposni a jövőbeli utunkat. Köszönjük a kitöltőknek, hogy véleményt nyilvánítottak, Isten tartsa meg jó szokásukat legközelebb is!
Kiemelt kép forrása: Technology photo created by freepik – www.freepik.com