hirdetés

ZD Racing Raptor BX-16 RC autó teszt

Ifj. Marcus Grönholm

teszt
ZD Racing Raptor BX-16 RC autó teszt 1
írta: Don Kartács
2019-09-09

A ZD Racing Raptor jellegű távirányítós autókat nézegetem már egy ideje, hiszen mindig is szerettem volna egy olyan járgányt, amivel élvezetes a csapatás, de nem akar 3 akkumulátoronként elemeire hullani. A rossz emlékű Wltoys A959 után végre belenyúltam a tutiba: brushless motoros, normális futóművel rendelkező, négykerék-meghajtású rc kocsi landolt az asztalomon, amely nagyon reális, 33 000 Ft-os áron érhető el, ráadásul kérhető áfa- és vámmentes EU Priority Line szállítással.

A rendeljkínait szerint

  • megbízhatóság: 6
  • design és anyagminőség: 8
  • felszereltség, funkciók: 9
  • ergonómia: 9
  • ár/érték arány: 9

8.2

Népítélet

5.2

  • megbízhatóság:5
  • design és anyagminőség:5
  • felszereltség, funkciók:5.5
  • ergonómia:5
  • ár/érték arány:5.5
Véleményt írok

A doboz elég egyszerű, de ez nagyjából senkit nem érdekel, ellenben arra jó, hogy megnézzük, milyen egyéb variánsok vannak még. Sokszor csak a canopy – a dizájnos műanyag, amit össze fogunk törni ugrálás közben – a különbség, és néha egyes variánsok olcsóbbak is, ezt is érdemes leellenőrizni vétel előtt. A ZD Racing Raptor mellett egy egészen kellemes távirányítót, egy részletes leírást, töltőt és néhány pótalkatrészt találtok.

Szerintem már laikusként is viszonylag jól látható, hogy ez egy viszonylag normálisan összerakott gépezet. Érdemes a futómű elemeit szemügyre venni – a legtöbb részen alu, a bekötési pontok körül pedig fém elemeket találunk -, normális rugóstagokkal rendelkezik, kellemesen rugózik az 1/16 arányú modell. A „motorháztetőt” felpattintva két dolgot érdemes szemügyre venni: a motort, ami brushless, illetve az 1.500 mAh kapacitású akkumulátort, ami Lipo, ezek tipikusan a „jó jel” kategóriába tartozó dolgok.

ZD Racing Raptor: nem véletlenül lett ragadozó dínó

Ami általában elválasztja az árpát és az ocsút, az az erőátvitel felépítése, illetve a futómű elemek. Mélyebben belemerülve a témába, az olcsó modellek szinte kivétel nélkül szénkefés motorral szereltek, amik elhalálozási hajlama lényegesen nagyobb, mint brushless társaiknak, szerencsére a ZD Racing Raptor az utóbbival rendelkezik.

Ugyanez igaz a futómű elemekre is, ha spórolni akar a gyártó, akkor műanyaggal operál, ami tapasztalataim szerint nem feltétlenül rosszabb, mint az alu vagy a fém, hiszen rugalmas, de azért a komolyabb gépek alkatrészei sosem a PET palackkal állnak rokonságban. A Wltoys 12428-nak volt olyan típushibája, hogy a futómű felső bekötési pontja egyszerűen kiszakad a helyéről, ezt itt sokkal jobban oldották meg.

Fontos paramétere a járgányoknak a trakció, vagyis hogy milyen az egyenesfutása a gépnek. A Wltoys A959 modelleknek a kaszával találkozott fejetlen motoroséra hajazott, Dínónknak viszont kifejezetten jó, így egy kis lépcsőzés után sem akar oldalra elrepülni a négykerekű.

Van még két mechanikai kérdés, amivel elég sokat szívtam korábban a Wltoys és Feiyue modellek kapcsán, ez az erőátvitelben található fogaskerekek milyensége. Ebben a Wltoys A959 az alja, 5 akku alatt kinyírtam a diffizárban lévőket, egyszerűen megeszi őket a rajtuk áthajtott teljesítmény, lehet az egészet szétszedni. A Feiyue FY-xx szériában pedig a szervo szokott megmakkanni.

Mennyibe kerül pontosan egy termék?

Az egyszerűség kedvéért cikkeinkben mindig átváltjuk az USD árakat forintra, általában az adott oldal kalkulátora szerint. A valóság azonban az, hogy a bankotok 4-5 forinttal rosszabbul váltja a devizát, mint a bankközi árfolyam, vagyis mindig egy kicsit többe kerül a termék, mint a leírt ár.

Ezen teljesen ingyenes bankkártyák rendelésével segíthettek,  a Revolut, a Monese és a Curve is ad ilyet – utóbbira 5 GBP-t ingyen kaptok, appban a D4WGX4ZE  kuponkódot használjátok –, illetve felül a menüsáv #fintech címkéjére nyomva olvassátok el a témában írt bejegyzéseinket.

Összefoglalva a fentieket, bármit is választotok, figyeljetek oda arra, hogy brushless motor hajtsa, megfelelő anyagokból legyen a futómű, kapjon egy normális szervot és a fogaskerekek is bírják a terhelést. Na, a ZD Racing Raptor majdnem pont ilyen, kivéve a padlólemez és a futómű közötti rést, amin csak az nem megy be, ami nem akar, így a kisebb kavicsok tudják akadályozni a belső elemek mozgását. A differenciálmű is hajlamos megmakkanni, főleg ha az előbb említett lyukon bejut a retek és a kis kavicsok elkezdik nyírni a fogaskerekeket, ez sajnos elég tipikus hibája a gépezetnek.

Az 1:16-os méretarányú szériának vannak más modelljei is, a Truggy-kat – teherautó felépítményes homokfutó – egy nagy nyomatékú, de azonos méretezésű motor mozgatja és MT-16 néven találhattok rájuk. Ez a méret azonban terepre kicsi, könnyen elakad például a fűben, tehát aki a vadonban akarja csapatni, az inkább 1:10-es vagy nagyobb autókat keressen, ez tipikusan betonra vagy földútra való.

Leírom a két varázsadatot, amire mindenki vágyik: 55 km/órával tud menni, nagyjából 20 percig. Ez azért elég sok, ennek ellenére 25 fokos külső hőmérséklet mellett sem égette a kezemet a motor és az ESC, szóval a hűtést jónak mondanám. Az 1.500 mAh-s Lipo akksi helyére rakhattok más akkukat is, bár elég lapos a tartó, szóval kell némi ügyeskedés. Ne felejtsétek el, hogy T-csatlakozós – más néven Deans – az áramforrás, amit a ZD Racing Raptor fogad.

Egy-két apróbb spórolásra utaló jelet azért itt-ott felfedeztem. A 35 A-s fordulatszám-vezérlőt kétoldalú ragasztóval rögzítették, ez egy béna megoldás, gyorsan le is jön, szóval a felfogatást meg kell oldanotok. A másik az alkatrész ellátottság, ami nem tökéletes, de a fontosabb cuccok – differenciálmű, első-hátsó rugós tag, gumi – azért kaphatóak.

És hogy milyen vele menni? Egy szóval: állat. Villámgyors, nagyon jó az egyenesfutása, kellően erős, jól bírja az ugratásokat és még jól is néz ki, de beszéljen helyettem a fenti videó. A tudását azért az árához mérten helyén kell kezelni, hiszen nem véletlenül vannak a piacon százezres RC autók is, a koszolódásra különösen figyeljetek oda, különben a diffi gyorsan el fog fáradni.

Összegzés

Nagy királyság a ZD Racing Raptor BX-16 RC autó, különösen azért, mert pont annyival tud többet a belépőkategóriás modelleknél, mint amennyivel kell. Szénkefementes motor, remek futómű, jól használható távirányító. Két kivétel van, a béna padlólemez, ami miatt még fogjuk szívni a fogunkat, érdemes néha kitakarítani a gépet, akár kompresszorral kifújni, akár egy szétszereléssel kipucolni. Ugyanebből a hibából fakad, hogy belemegy a dzsuva a differenciálműbe, amiben a fogaskerekek hajlamosak elnyíródni.

Annak örültem volna, ha méretre egy kicsit nagyobb, mert akkor jobban kezelte volna az úthibákat, de azért így is jópofa autó, és olyan finomságokat is találunk rajta, mint az állítható futómű. Szerintem egészen jó választás, a fiatal apukák és a nagyobb gyerekek új kedvence lesz, 33 000 Ft-ért, áfamentes szállítás mellett.

Pro

  • Erős, gyors
  • Lipo akkumulátorral megy
  • Brushless motoros
  • Remek futómű

Kontra

  • Hajlamos meghalni a diffi
  • Elég könnyen bemegy a kosz
  • Kicsi az akkutartó

hirdetés