Fiido D11 elektromos kerékpár teszt
(Majd)nem sikerült
A Fiido az egyik legnagyobb kínai elektromos kerékpár márka, amit nemcsak az általuk gyártott modellek száma, hanem ezeknek a minősége is igazol. A Fiido D11 az eddigi legdrágább elektromos jármű, ami nálunk járt, éppen ezért hatalmas elvárásaink voltak vele szemben. Nem is véletlenül hiszen, 250 wattos elektromos motort, 7 sebességes váltót, tárcsafékeket és még egy kerékpár komputert is kapott. A léc tehát magasan van, kérdés az, hogy sikerült-e megugrania, a GKB517S kuponnal 315 000 forintért kapható Fiido D11-nek.
Galéria
A kormány jobb oldalán találhatók a kezelőszervek, itt tudunk sebességet váltani, illetve a gázkart is itt helyezték el. A bal oldalra kaptunk két gombot, az egyik az első világítást kapcsolja, míg a másik a kürtöt szólaltatja meg. Ezek fölött van a kerékpár komputer, amiről még később lesz szó. Van két fékkarunk is természetesen, amikkel az első és a hátsó tárcsaféket tudjuk igénybe venni. Az egész kormányoszlop lehajtható és a váz felénél is félbehajthatjuk a bringát, így igen kis helyen tárolható, ráadásul akár egy autóba is könnyedén befér.
A Fiido D11 kapott egy 7 sebességes Shimano váltót is, amit néhány elődje nem mondhat el magáról, ez mindenképpen plusz pont, hiszen így az elektromos rásegítés nélkül sokkal könnyebb vele közlekedni. Jól is működik mindenféle állítgatás nélkül, talán ez volt az egyetlen olyan dolog, amivel egyáltalán nem akadt gondom a teszt során.
Az ördög a részletekben lakozik
Őszintén szólva nem is tudom hol kezdjem a mondandómat. A külsőségek első körben teljesen meggyőztek, aztán a használat során már annyira nem éreztem jól magam. Mint már írtam korábban a nyereg elég hanyagul lett rögzítve, ráadásul számomra még rendkívül kényelmetlen is volt. Amikor először megnyomtam a bekapcsoló gombot a nyereg alatt nem igazán értettem, hogy miért is nem működik a villany hajtás. A használati útmutatóból ugyanis nem derül ki, hogy nem elég „áram alá helyezni” a Fiido D11-et, a kormányon található komputert is be kell kapcsolni, így válik teljesértékűvé az elektromos kerékpár.
Ezt követően már működik a gázkar, így el is lehet vele indulni. A kis kijelzőn figyelemmel kísérhettem az aktuális sebességemet, hogy a három fokozat közül éppen melyikben használom a rásegítést és a komputer természetesen mutatja az akkumulátor töltöttségét és az eddig megtett kilométereket. Legalábbis ezt hittem, de nem teljesen így van. Az eszköz ugyanis csak a bekapcsolástól kikapcsolásig megtett távolságot méri, amint leáll, az érték is nullázódik. Mivel a Fiido D11 nem kapott okosfunkciókat – ami egy több, mint 300 ezer forintos terméknél számomra teljesen érthetetlen -, ezért nem is fogjuk tudni, hogy eddig hány kilométert tettünk meg a biciklivel, vagyis a rá aggatott komputer szinte teljesen funkcióját veszíti. Szép, jó a képe, napsütésben is tökéletesen lehet látni, de haszna szinte semmi.
A másik nagy szívfájdalmam a tempomat hiánya, amit kizárólag azért sajnáltam, mert tisztán elektromosan is képes menni a jármű. Így viszont mindig húzni kell a gázkart, ami hosszabb távon eléggé fárasztó és kényelmetlen kéztartást erőltet az emberre.
Vannak viszont erényei a Fiido D11-nek, amiket semmiképpen nem lehet elvenni tőle. Ilyen a 11,6 Ah-s akkumulátor, amivel nagyjából 90-100 km-es hibrid és 30-40 km-es tisztán elektromos hatótávot lehet elérni. A teszt során ezeket az adatokat a komputer butasága miatt nem tudtam korrektül megmérni, így kizárólag a Google Mapsre hagyatkozva tudom megerősíteni a számokat. Ezeket a távokat mindenhol a maximális sebességgel kell érteni, tehát 25 km/h-val. A motor elég erős, kisebb emelkedőkön a rásegítéssel együtt egész jól tartható a 20 km/h fölötti sebesség.
Megállni viszont már annyira nem egyszerű vele, ugyanis örökölte a korábbi modellek fékproblémáit. Nem elég, hogy használat közben a tárcsafék szó szerint visít, de a fékerő is elég kevés, ami ha nem figyelünk oda, elég balesetveszélyessé válhat. Ennek a cseréjével/javításával mindenképpen érdemes számolni, ha vásárolnátok egy ilyen kerékpárt.
Összegzés
Őszintén szólva nem igazán vagyok elégedett a Fiido D11-gyel. A nyereg kikészített idegileg, mire valamennyire sikerült orvosolni a problémáját, de ettől függetlenül továbbra is kényelmetlen maradt. A fékeken nem javított a gyártó, pedig minden modelljükön használhatatlan, nincsenek okosfunkciók, amiket már egy 100 ezres rollerben is kapunk, de még a gyári komputer is kimondottan buta.
A mérleg másik oldalán viszont ott van az erős motor, a nagy hatótáv, a 7 sebességes váltó, a 20 colos kerekek, az összecsukható dizájn és a kivehető aksi pakk, amivel nem csak a meghibásodás esetén történő cserét, hanem a töltést is kényelmesebbé tették. Mindezek ellenére hiába a GKB517S kuponnal elérhető 315 000 forintos ár, ennyi pénzért én nem igazán tudom ajánlani a Fiido D11-et, hiszen a fékeket és a nyerget cserélni kell és még sárvédőket is külön kell beszerezni, további 9500 forintért.
Pro
- 20 colos kerekek
- Nagy hatótáv
- Erős motor
- Kiváló dizájn
Kontra
- A fékek borzasztóak
- A nyereg kényelmetlen és hibás a rögzítése
- Nincsenek okos funkciók
- Kimondottan buta komputer
Elektromos bicikli vagy segédmotoros kerékpár?
Az elektromos kerékpárokkal kapcsolatban a KRESZ így fogalmaz: „r/1. * Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.” A hangsúly a segíti szón van, vagyis azok a járművek, amelyek képesek tisztán elektromos módban is menni, nem biciklik, még akkor sem, ha egyébként a motor ereje csak 250 W, vagyis a 300 wattos határérték alá esik.