AOVOPRO ES80 M365 elektromos roller teszt
Szegény ember egy-két szezonos Xiaomi rollere
Forrás: Gshopper
Egy ideje már szemeztem az AOVOPRO ES80 M365-tel. A cég leginkább másolat cuccokat gyárt, és teljesen véletlenül a Xiaomi termékeire hasonlít az ES80 is. A műszaki paraméterei is ismerősek lesznek a pálcikaroller szegmensből, 350 W-os motor, 10,5 Ah-s akkumulátor, 30 km/h körüli végsebesség és egy jó kis app. Kiindulva abból, mennyibe kerül most az aktuális Mi Electric Scooter, az AOVOPRO ES80 M365 ára nevetséges. A RKM365Pro kóddal 85 800 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ot kérnek érte, EU raktárból, ingyenes szállítás mellett.
A kibontáson és a kiegészítőkön gyorsan túl fogunk lendülni, ugyanis a rolleren, a töltőn és a leíráson kívül nincs más a dobozban.
Szerelgetni, összedugni nem kell semmi különöst, be kell csavarni négy csavart a kormánycsőbe, levenni a védőfóliákat, és meg is vagytok. Mivel a 8,5 inch-es kerekek méhsejtrácsos, tömör gumisak, így a null revízió gyakorlatilag a csavarok meghúzásából és a hátsó tárcsafék beállításából álltak, amit szokás szerint a Roll-Base végzett el. A roller felépítésében egy-az-egyben a Xiaomi Mi Electric Scooter első generációjára hajaz, szinte pontos mása annak, így nagyjából hasonló menetteljesítményeket és működést várhattok el tőlük.
Galéria
Forrás: RendeljKínait
Egy dolgot kiemelnék: az AOVOPRO ES80 M365 csak 12 kilogramm.
Ez egy döntő faktor lesz azoknak, akik a helyi tömegközlekedésre is fel szeretnének szállni vele, vagy pedig lift nélküli házban laknak. Egy kézzel is játszi könnyedséggel elbírtam, de még barátnőm is simán felhozta a másodikra, aki nincs 50 kilogramm. Vagyis, ha sokat akarjátok összecsukva hurcibálni, ahhoz ideális a tömege. A lecsukómechanika gyorsoldós, biztonsági záras, a kialakítás kísértetiesen hasonlít a Xiaomi modelljeinél alkalmazottra.
A motorja 350 W-os,
a csúcsteljesítményt nem adják meg, ez az erő nagyjából arra elég, hogy egy 70 kilogramm körüli embert sík úton tempósan mozgasson, meg a budapesti hidak felhajtóin felmenjen, de semmi többre. A dombra mászást 70 kilogramm feletti személyek felejtsék el, és nagyjából a rugózást is, amit térdből kell megoldanotok. Magasabb és „nagyobb lábon élő” sofőröknek a fellépő méretével is gondjuk lesz, a pacskerok egymás mögött nehezen vagy nem férnek el, igaz, egy pálcika rolleren nem is így kell állni. Hanem hogyan? Vagy T alakban elrendezve a lábfejet, vagy srégen 45 fokban, ilyenkor a testsúllyal játszva a fordulást is tudjátok segíteni.
A 2023-as modellben már az új akku van, ami 36 V-os és 10,5 Ah kapacitású, ez 378 Wh-t jelent,
ami egyenes úton olyan 20-25 kilométer körüli valós hatótávra elegendő a vezető tömegétől függően, nem különösebben komfortos utazással karöltve. Én összematekoztam a 25 kilit, nem túl spórolósan használva, ami szerintem igencsak tisztességes eredmény. Tapasztalataim szerint a ballonos, felpumpálható gumis rollerek lényegesen kényelmesebbek, mint ezek a méhsejtrácsos kerékkel szereltek, viszont az előbbi nem gondozásmentes. Egyrészt pumpálgatni kell, másrészt a gumicseréhez ki kell szedni az első kereket a motorral együtt. Ezt nem mindenki tudja vagy akarja otthon elvégezni, ilyenkor szervizbe kell vinni, vagyis akinek csak az számít, hogy ne kelljen vacakolni a kétkerekűvel, az örülni fog az AOVOPRO ES80 M365 megoldásának.
Szerepel egy vicces mondat a sajtóanyagban: „full body waterproof”,
de ez nyilvánvalóan nem igaz, még akkor sem ha IP65 szabvány szerint áll ellen a behatásoknak. Több tucat rollerrel mentem már, de nincsenek vízálló modellek, és nem is javaslom az esőben gurulást, még akkor sem, ha pár könnyed záport jó eséllyel túlél. Nekem egy uniciklim bánta a zivatart, pedig az egy védett teknőspáncél, de alapból semelyik elektromos jármű nem szereti a nedvességet és a párát. Mint ahogy a 30 fokos dombmászó képesség is költői túlzás, szerintem a 10-nek is örülni kell, ha egyáltalán tud annyit.
Az olcsó rollerek neuralgikus pontja a fék szokott lenni.
Az AOVOPRO ES80 M365 esetében elöl a motor, hátul pedig a tárcsa fékez, értelemszerűen ilyenkor valamennyit vissza is termel az erőforrás, ez egyébként állítható az appban. Az olcsó tárcsákkal az szokott lenni a gond, hogy rossz anyagból vannak, csikorognak és ütnek is, és ez a jelenség még simán előfordul a 300 000 forintos kategóriában is. Az AOVOPRO ES80 M365 esetében azt tapasztaltam, hogy egész jól fog, és nem csikorog, és a betét az egész felülethez hozzáfér, szóval erre a kétkerekűre ez nem rossz. Az elméletnél viszont sokkal fontosabb a tapasztalat, lássuk, milyen benyomásokat szereztem.
Ami a menetteljesítményeket illeti, a roller tisztességesen húz,
de dombon felfele a fronthajtás miatt nem igazán tudja leadni az erejét. Mivel a méhsejtrácsos kerekek anyaga keményebb, mint a sima felfújható gumiké, nehezebben is viszik át az erőt, vagyis nyálkás, nedves aszfalton jobban csúsznak. Szintén nem tudtam azzal játszani, hogy puhára vagy keményre fújom, így növelve a tapadást vagy a hatótávot. A váz viszont merevnek érződött, nem csattog, nem csörög, de azért megnézném ugyanezt 1000 kilométer után is.
Mostanában sokan flesselnek azon, hogy milyen vezérlő van a rollerekben, az AOVOPRO büszke arra, hogy az ES80 szinuszosat kapott – a másik típus a négyszögjeles -, ez egyébként elvileg a drágábbik megoldás. Akit a téma bővebben érdekel, itt van hozzá egy angol leírás, de a laikusoknak elég annyit tudniuk, hogy a szinuszos vezérlőkkel elvileg egyenletesebb, finomabb gázreakció érhető el. Van még egy csomó más előnye is, de számunkra a működési kultúra az érdekes, és ezzel a lenyomós gázkarral tényleg egész jól lehet adagolni az erőt. Ez már csak azért is fontos, mert 5 mp-es azonos gázállásra kapcsol be a tempomat, és nem baj ha ez stabilan működik.
Galéria
Forrás: AOVOPRO app
Az AOVOPRO ES80 M365 hasa eléggé alacsonyan van,
így padkáról le- illetve felugratással vigyázni kell, a sztender viszont a fellépő oldalára került, így nem csökkenti a hasmagasságot. A kormány keresztrúdja egy kicsit nekem keskeny, a markolatok tipikusan ebből a semmi extra anyagból vannak, ráadásul ha erőltettem, el is forogtak a csövön. Valahogy nem éreztem azt, hogy huzamosabb ideig szeretnék így 31 km/h-val menni, amibe egy kis küzdelemmel bele lehet zavarni a rollert.
A fedélzeti komputer egész okos, ordít róla, hogy totál Xiaomi koppintás, viszont napfényben is látható.
Ezen a járművön is három sebességi fokozat kapcsolható, ezeknek a sebességlimitjét beállíthatjátok az appban. Sajnos a lámpát is a copy paste varázseszközével emelték át, így az eléggé kis fényerőt produkál, de a kormánycsövön van elég hely egy komolyabb lámpa felpattintására. A csengőjét imádom, ez a legjobb megoldás, egy előfeszített rugós kart kell eltolni, ami megadja az igazi kling-kling jellegű hangot, nem mellékesen sosem romlik el.
Forrás: Gshopper
AOVOPRO ES80 M365 szerviztapasztalatok*
Nyitottam egy új fejezetet az elektromos járművek tesztjében, a Roll-Base szerviz tapasztalatai alapján. Azt gondolom, hogy ennek jelentős hozzáadott értéke van számotokra, főleg a hosszabb távú üzemeltetés szempontjából. Az AOVOPRO ES80-nal a fő gond, hogy a Xiaomi rollereknél gyengébb minőségű alkatrészekből áll, és nincs is hozzá utánpótlás, például vezérlőből. A szervizben 3 darab rollert láttam, amit csak úgy ott hagytak a tulajdonosaik. Erre mondanánk autók esetében azt, hogy gazdasági totálkár: egyszerűen nem érdemes őket megjavítani a költségek miatt.
Vagyis, az alacsony ár azt vonja magával, hogy egy-két szezont bír ki a roller,
utána jó eséllyel olyan hibája lesz, ami miatt ki kell kukáznotok az egészet, ennek tükrében adtam a zárójeles 4 pontot az értékelésre, nyilván nálam a teszt ideje alatt nem jöttek elő a hibák. A hibalista elég változatos:
- a tömör gumi rázkódása miatt az akkucellák forrasztása elenged (gazdasági totálkár)
- megpusztul az akku (gazdasági totálkár, kivéve, ha valaki cellánként is javítja)
- eltörik a kormánylecsukó mechanika – ami masszívabb, mint a Xiaomikon – felett a kormánycső (gazdasági totálkár)
- elhalálozik a vezérlő (csak szettben cserélhető, külön nem, gazdasági totálkár)
- elreped a tömör gumi, amit otthon nagyon nehéz cserélni
A vicc az, hogyha autó helyetti ingázásra használjátok, a 700 Ft/literes benzinárak még így is megérheti megvenni, de ezt már nektek kell kimatekoznotok.
LÉNYEGES: a fenti hibalista az előző, 2022-es – 7,5 Ah-s akkuval szerelt – variánsra vonatkozik, az újjal még nincs elég tapasztalat, de mivel szerkezetileg ugyanaz a két roller, ezért vélelmezhető, hogy ennél is előjönnek majd a problémák.
Összegzés
Összességében az volt a benyomásom, hogy ez egy teljesen vállalható roller, helyenként olcsó alkatrészekből összerakva. Nem szétüthetetlen, de fényévekkel jobb, mint a régebbi Kugoo S1-ek, ha egyenes úton kéne sokat ingáznom, és csak egy célszerszámot keresnék, simán megvenném „last mile” rollernek, mert iszonyatosan olcsó, a benzinár meg magas. A szervizháttér viszont meglehetősen problémás, ha nincs hibája, akkor jó vétel, ha van, akkor viszont kezdődik az „orális rollerezés” a hagyományos helyett.
Amit viszont ígér, azt hozza is, és bár a csúszósabb méhsejtrácsos gumikat nem annyira kedvelem, az tagadhatatlan, hogy ez egy majdnem gondozásmentes megoldás. Az appja egész jó, normálisan be lehet állítgatni belőle Az AOVOPRO ES80 M365 -öt.
Az RKM365Pro kóddal 85 800 FtAz árak a webshopok átváltási rátái miatt eltérőek lehetnek különböző pénznemek esetén (pl. ha Ft-ra állítjátok a webshopot, az árak rendszerint magasabbak, mint USD-re állítva). A cikkben feltüntetett árak tájékoztató jellegűek, és minden esetben a webshop felületén USD-ben (vagy EUR-ban, ha nincs USD lehetőség) kijelzett ár forintosított megfelelői (a cikk írásakor érvényes bankközi árfolyam szerint).-ot kérnek érte, EU raktárból, ingyenes szállítás mellett, ami bőven a lélektani 100 000 forintos határ alá esik. Szegény ember Xiaomi rollere? Ezt azért nem mondanám, de egy egész jó másolat a kis pénzből gazdálkodóknak.
Pro
- Olcsó
- Lényegében egy Xiaomi Mi Electric Scooter méhsejtrácsos kerekekkel
- Jó összerakottság
- Erősebb és nagyobb a hatótávja, mint az azonos Xiaomi modellnek
- Könnyű hordozhatóság
- Az app funkcionalitása remek, mondjuk a kinézete oldschool
Kontra
- Azért ez mégiscsak egy „copy”
- Nagyon rázkódik, nincs igazi utazási kényelem, és ez okozhat műszaki hibákat is
- Rossz szerviztapasztalatok az előző variánssal, nincs hozzá alkatrész