hirdetés

Fiido D1 elektromos kerékpár teszt

Város a terepem, de a hegyet is szeretem

teszt
Fiido D1 elektromos kerékpár teszt 1
Don Kartács
írta: Don Kartács
2019-12-02

A Fiido D1 egy igazi városi cirkáló a biciklik között. Hatalmas akkumulátort kapott, hogy ne csak izomerőből kelljen tekernetek, és hogy kellően hosszú legyen a hatótávja. Többféle módban is működik, ha pedig kisebb helyre kell összecsomagolni vagy egyszerűen csak a tömegközlekedésre akartok felszállni vele, könnyedén összecsukhatjátok. A legnagyobb, 10,4 Ah-s akkumulátorral szerelt verzióért 166 000 Ft-ot kérnek. A gépezetet EU raktárból postázzák, tehát simán megérkezik karácsonyig, és semmilyen többletköltséggel nem kell számolnotok.

A rendeljkínait szerint

  • megbízhatóság: 8
  • design és anyagminőség: 9
  • felszereltség, funkciók: 8
  • ergonómia: 7
  • ár/érték arány: 9

8.2

Népítélet

n/a

Ehhez a termékhez még nem érkezett olvasói értékelés.

Légy te az első

Sajnos a kerékméret kisebb lett, csak 14 colos gumikon gurul a jármű. A nyomást érdemes ellenőrizni és a gyári 2,3-3,1 baros érték közé fújni, mi erre a célra a Xiaomi elektromos pumpáját használtuk. Egyes források akár 4 bart is emlegetnek, értelemszerűen a keményebb gumi hosszabb hatótávot, de alacsonyabb komfortot jelent. Szerencsére szinte minden része állítgatható, nemcsak az ülés-, de a kormánymagasságot is személyre szabhatjátok. Az ülés egy picit felfele áll, ami nem igazán jött be, pont azt nyomja, ami a lányoknak egy sincs, nekünk, fiúknak viszont kettő is. A hosszabb használat garantált belépőjegy az urológiára, szóval aki nem akar egy jó kis prosztata csocsót a dokival, az billentse előre az egyébként jól párnázott darabot.

A váz több helyen lehajtható, egyrészt középen kempingbringásan felezhettek egyet a hosszon, másrészt a kormány oldalról a testre fordítható, ilyenkor a pedálok bekötési pontja alatt elhelyezkedő támaszra térdel le a canga. Természetesen van sztender is, amibe nem ér bele a sarkatok, hiszen hátrébb helyezték, mint a D3S esetében. Érdemes még a pici vázbekötést az ülés előtt szemrevételezni, kiváló arra, hogy itt megfogjátok a brinyót, és cipeljétek, így nem is érződik olyan durvának a 17,5-18 kilogrammos súly.

A kormányelrendezés egy kicsit eklektikus, túl sok minden van itt, eléggé össze-vissza. Balról jobbra haladva látjátok a piros gombot, ami nem az amerikaiakra lövi ki az orosz atomrakétákat, hanem a hangos, de eléggé ványadék dudát szólaltatja meg, fölötte a módválasztó, amiről később ejtenék néhány szót. Legfelül az egész jó, bár túlzottan terített fénypászmával dolgozó lámpát kapcsolgathatjátok. Mellette telefontartó USB aljzattal a mobilok töltéséhez, amibe a 6+ colos darabok is beleférnek.

A kormány jobb oldalán van a nagyfiúsnak látszó, de teljesen felesleges, robogókat idéző „gyújtáskapcsoló”, amit a slusszkulcsnak csak nagy jóindulattal nevezhető kulccsal lehet elfordítani. Itt található még a viszonylag egyszerű kijelző, ami a töltöttséget jeleníti meg, illetve az aktuális módot. Sajnos a csíkozásból nem sok minden derül ki, csak az akku állása „kábéra”, se sebességet, sem egyéb dolgot nem mutat, napfényben eléggé rosszul is látszik. Ez nem egy okos jármű, BT modul nincs benne, így appot se várjatok, igaz, a széria egyik darabja sem ilyen. Elöl a fékkarok helyezkednek el, amelyek két tárcsával lassítják a járművet.

Fiido D1 – Nehéz a döntés, hogy melyik a jobb

A használat mindig kihozza a pőre műszaki paraméter között megbújó hibákat, és a Fiido D3S után is ezt vártam a Fiido D1 kapcsán, de szerencsére nem így történt. Azért egy dolog volt, ami bosszantott, ez pedig a tárcsafékek. Azt kell tudni a Fiido D szériáról, hogy minden modellnél azonos a motor és a fék, ez utóbbiak között mégis eléggé nagy a szórás. Nem tudom, hogy ez gyártástechnológiai probléma-e, vagy az egyik modellnél így, míg a másiknál úgy sikerül, de az állítólagos azonosság ellenére a viselkedésük eltér egymástól.

Először is, a Fiido D3S iszonyatos vonyító hangját nem tapasztaltam a D1 esetében, ráadásul ez utóbbinál sokkal egészségesebben, nem szélvédő kifejelősen fog a betét. A hátsó jobban, az első kevésbé, így nem estek vele fejre, viszont mégis állatul lehet vele farolgatni. Egy kicsit ennek is van hangja, ez szinte típushiba, de már van rá megoldás, Aliexpressen kapható piros színű „sport” féknyereg, durván 10-12 000 Ft-ért.

Elektromos bicikli vagy segédmotoros kerékpár?

Az elektromos kerékpárokkal kapcsolatban a KRESZ így fogalmaz: „r/1. * Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.” A hangsúly a segíti szón van, vagyis azok a járművek, amelyek képesek tisztán elektromos módban is menni, nem biciklik, még akkor sem, ha egyébként a motor ereje csak 250 W, vagyis a 300 wattos határérték alá esik.

A másik ilyen a váltó hiánya, és itt át is kötnék a működési módokra, hiszen ezt majd nektek is értenetek kell az eszköz használata során. Összesen háromféleképpen lehet közlekedni a Fiido D1-gyel:

  • bal oldali állás: tisztán pedálos hajtás
  • középállás: tisztán elektromos hajtás
  • jobb oldali állás: moped vagy pedelec mód, ami a pedal+electric+cycle szavak összemosásából származik

A „gázt” a jobb oldali markolat melletti gyűrűvel, viszonylag finoman adagolhatjátok. És ez az egyik „probléma” a Fiido D1-gyel: mivel elmegy tisztán elektromosan is 30-40 kilométert, az ember nem nagyon akar tekerni, ráadásul váltó sincs, mint a D3S-nél, ami könnyebbé tenné a pedálozást. Természetesen durvább emelkedőkön moped módban jutottam csak fel, és a vegyes módhoz tartozó 60-80 km-es hatótáv is vonzó, de hát „tekerjen a halál”. Innentől kezdve viszont ez inkább egy segédmotoros kerékpárként, mint bicikliként használható jármű.

Amit még kiemelnék, hogy a kerékméret csak 14 colos, ellentétben a 16 colos D3S-sel, tehát egy picikét jobban ráz, de nincs számottevő különbség, viszont az üléspozíció eléggé a „majom a köszörűkövön” érzést juttatta eszembe. Ennek ellenére mégis miért kellene jobban a D1 mint a D3S? Egyik a hatalmas, 10,4 Ah-s akkumulátor, amivel egy átlagos felnőtt, nem különösebben hideg időben, sík úton simán elmegy 30-40 kilométert. A végsebessége szerintem alapból több mint 25 km/óra, illetve vannak a neten hackek a 30 km/órás tempó elérésére is. Bár nincs rajta váltó, ezt a D3S-nél is alig használtam, így viszont a D1 durván 10 000 Ft-tal olcsóbb.

Ami a hatótávot illeti, eléggé komplikált méréseket végezni a valós teszthez, hiszen a fedélzeti komputer nem mutatja a megtett távot. Ezért különböző applikációkkal próbáltam mérni, mennyi lehet a megtett távolság. Tapasztalataim alapján az én súlyommal – 77 kg -, sík úton, a 10,4 Ah kapacitású akkuval szerelt variánssal durván 30 kilométert lehet megtenni elektromos módban, de ez erőteljesen függ a hőmérséklettől és a széljárástól is.

Érdekesség, hogy vittem a hátamon a 13 kg-os Inmotion V5F uniciklimet, amitől nagyon magasra került a Fiido D1 súlypontja, ilyenkor ingataggá válik a jármű, erre figyeljetek, ha nagy csomaggal bringáztok. Az összecsukhatósága viszont zseniális, simán befért a Seat Ibizámba, pedig az egy csapott hátú kivitel, nem egy kombi.

Van néhány típushibája is a Fiido D1-nek, amit érdemes észben tartanotok:

  • a már említett féknyikorgás, ezzel a szettel pár ezresért orvosolható
  • el tudnak törni a tartókörmök a kormánylehajtó mechanikánál, ha nagy terhelést kapnak
  • állítólag érdemes a kereket keményebbre fújni a gyári értéknél
  • a kerékpár nem vízálló, szóval esőben csak óvatosan, vagy inkább sehogy
  • az idegesítő duda helyett én feltennék egy hagyományos csengőt a kormányra

A fentiekkel viszont együtt lehet élni vagy könnyen orvosolhatóak – leszámítva a tartókörmök törését -, a cucc időtálló, a hordfül miatt könnyű megemelni a vázat, és maga a technika sem különösebben bonyolult.

Összegzés

Tipikusan városi ingázásra találták ki a Fiido D1-et és pont ebben jeleskedik. Ennek van a leghosszabb hatótávja az összes modell közül, a súlya ellenére jó fogása miatt könnyű hordozni, ráadásul az anyagminősége is rendben van. Kellően erős, hogy egy kis tekeréssel szinte bármilyen emelkedőn felvigyen, viszont a kis kerekek miatt terepre nem ajánlott, és a nagyobb gödrökkel is vigyázni kell.

Van néhány típushibája, a kormánylecsukó mechanika tud sérülni, illetve a fék nyikorog, de egyrészt ez nem mindenkinél jön elő, másrészt pedig viszonylag egyszerűen orvosolható. Az viszont biztos, hogy 166 000 Ft-ért egyetlen, 10 400 amperórás akkuval szerelt bringát sem tudok mondani. Akinek tetszik, nyugodtan vegye meg, hiszen EU raktárból érkezik, áfa- és vámköltségek nélkül. A Fiido D2 – aminek hátul is van egy rugóstagja, de kisebb az akkuja – is kb. ugyanennyi, ami szintén alternatívája lehet a D1-nek.

Pro

  • Szép hegesztések, igényes festés
  • Háromféle módban is használható
  • A súlya ellenére viszonylag jól hordozható
  • Több helyen összecsukható, kis helyen elfér
  • Elég sokrétűen beállítható

Kontra

  • Egyes modelleknél nyikorog a fék, de egy új szettel javítható
  • A kormánylehajtó mechanika körmei néha eltörnek
  • A fedélzeti komputer nem mutatja a megtett távot és a sebességet
  • Lehetne nagyobb a kereke
  • Hátul csak macskaszem van rajta

hirdetés